ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Ірина ГАБА

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.7

Ключові слова:

дошкільники, емоційна саморегуляція, дитячо-батьківська взаємодія, стратегії емоційної саморегуляції

Анотація

У статті проаналізовано поняття «емоційна саморегуляція» в контексті одного з найважливіших компонентів функціонування особистості; визначено емоційну саморегуляцію як навичку керування емоціями, знаходження конструктивних способів впоратися з негативними емоціями й управління вираженням сильних емоцій. Зазначено, що у дошкільному віці відбувається активний розвиток усієї емоційної сфери, спостерігається підвищення рівня обізнаності дошкільника про причини емоцій і почуттів, способи їхнього вираження, у розширенні кола об'єктів емпатії та форм її прояву, а також у послідовній активізації всіх механізмів довільної регуляції емоцій. Встановлено, що емоційна саморегуляція дітей дошкільного віку залежить від якості дитячо-батьківської взаємодії. З’ясовано, що застосування дошкільниками більш активних та ефективних поведінкових стратегій емоційної саморегуляції пов'язані з позитивним емоційним фоном взаємодії обох батьків, емоційною підтримкою з боку матері. Конкретизовано, що інтелектуальні стратегії емоційної саморегуляції у дошкільників частіше спостерігаються за достатньої уваги та інтересу з боку матері. Емоційні та поведінкові стратегії емоційної саморегуляції дошкільників виявилися взаємопов'язаними з характеристиками емоційної дитячо-батьківської взаємодії обох батьків. Показано, що у старшому дошкільному віці конструктивні стратегії переважають над неконструктивними. Дівчатка у старшому дошкільному віці характеризуються більш конструктивними та зрілими стратегіями емоційної саморегуляції порівняно з хлопчиками. Виявлено, що більша частота використання дошкільнятами конструктивних стратегій емоційної саморегуляції визначається прийняттям та близькістю з дитиною з боку матері, її батьківською зрілістю та позитивним тлом емоційної взаємодії з батьком. Використання дошкільнятами поведінкових стратегій емоційної саморегуляції пов'язане з позитивним емоційним фоном взаємодії обох батьків, емоційною підтримкою з боку матері.

Посилання

Бекіньова Л. Б. Теоретичні підходи до проблеми емоційної саморегуляції особистості. URL:http://distance.dsu.dp.ua/ukr/conference/2015/osvitniy_dosvid/Bekinova.pdf (дата звернення: 25.11.2019).

Півень М. Структурні особливості емоційної зрілості особистості: дисерт. канд. психол. наук: 19.00.01 / Харків, 2016. 244 с.

Рева О.М. Формування емоційної стійкості у ранньому віці: автореф. дисерт. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Київ, 2005. 23 с.

Цілинко І.О. Теоретичний аналіз емоційної саморегуляції особистості. Молодий вчений. 2015. №8 (23). Ч.1. С. 161-164.

Cole P. M., Michel M. K., Teti L. O. The Development of Emotion Regulation and Dysregulation : A Clinical Perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development. 1994. Vol. 59, № 2‒3. Р. 73‒102.

Eisenberg N., Spinrad T. L., Cumberland A. J. The Socialization of Emotion : Reply to Commentaries. Psychological Inquiry. 1998. Vol. 9. Р. 317‒333.

Gross J.J., John O.P. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. J. Pers. and Soc. Psychol. 2003. V. 85 (2). P. 348-362.

Gross J.J., Thompson R.A. Emotion regulation: Conceptual foundations / Gross J.J. (ed.). Handbook of emotion regulation. N.Y.: Guilford Press, 2007. P. 3-24.

Leahy R.L. Emotional Schema Therapy: A meta-experiential model. Australian Psychologist. 2016. Vol. 51 (2). Р. 82-88.

Shewark E., Blandon A. Mothers’ and Fathers’ Emotion Socialization and Children’s Emotion Regulation : A Within-Family Model. Social Development. 2014. Vol. 24, iss. 2. Р. 266–284.

Ştefan C. A., Avram J., Miclea M. Children’s Awareness Concerning Emotion Regulation Strategies: Effects of Attachment Status // Social Development. 2017. Vol. 26, № 4. Р. 694–708

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-07

Як цитувати

ГАБА, І. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3(56), 45-50. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.7