ГОТОВНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ДО ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНОГО ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.1.4Ключові слова:
готовність вчителів, інклюзивне навчання, освітнє середовище, діти з особливими освітніми потребами, компоненти професійної компетентностіАнотація
Інтеграція нашої країни в європейський освітній простір вимагає готовності вчителя до організації навчального процесу, пристосованого до психічного та особистісного розвитку учнів з особливими освітніми потребами. Вчитель має бути одночасно координатором, наставником, менеджером, спостерігачем, психологом. Саме тому викладачу необхідно зосередитись на інклюзивних цінностях, побудові комфортного середовища для кожного школяра. Інклюзивна освіта є обов’язком кожного вчителя, – він має навчати всіх учнів, а тому повинен мати певні відповідні компетентності, знання та навички. У статті обґрунтовується важливість готовності вчителів щодо формування психологічно комфортного інклюзивного освітнього середовища. Наголошується на необхідності відповідної психолого-педагогічної підготовки вчителя до умов інклюзивної освіти, оскільки основою такої освіти є диференційоване навчання, що вимагає від педагога майстерності, гнучкості, уміння від- чувати потреби учнів, розуміти їх можливості та мотивацію до навчання, уміння розподіляти ролі для кожного з учасників освітнього процесу. Автор звертає увагу на те, що сучасна освіта ще недостатньо зосереджена на дослідженнях із використання інформаційно-комп’ютерних технологій у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Виокремлено основні критерії готовності учителів до формування освітнього простору для учнів з особливими освітніми потребами.
Посилання
Yaroslav TsekhmisterInessa Viznіuk, Vasyl Humeniuk, Serhii Dolynnyi, Anna Polishchuk. Formation of professional skills of future physicians in the process of professional training. Eduweb, 2022. 16(2). 180–193. Retrieved from https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/441/465
Viznіuk I., Dzekan O., Dolynnyi S., Fomin O., Fomina N. & Ordatii N. Ukrainian experience of thepedagogical training of medical specialists in the context of European integration processes. Revista Eduweb, 2022. 16(4), 65-77. Retrieved from https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.04.6
Калічак Ю. Л., Чупахіна С. В. Підготовка майбутніх педагогів до організації міжособистісної взаємодії в умовах інклюзивного освітнього простору: Навчально-методичний посібник. Дрогобич: Редакційно видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2019. 80 с.
Колупаєва А.А. Методологічні та стратегічні виміри освіти дітей з особливими потребами у контексті освітнього реформування. Особлива дитина : навчання і виховання. 2018. № 1(85). С. 17–19.
Прo затвердження «Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» : наказ МОН № 609 від 08.06.2018 р. Retrieved from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/61107/
Чупахіна С.В. Формування готовності майбутніх учителів для використання інформаційних технологій (ІТ) в інклюзивному навчанні учнів з особливими потребами: дис…докт пед наук 13.00.03 – корекційна педагогіка, 2021. 498 с.