ОСОБЛИВОСТІ ГОТОВНОСТІ БАТЬКІВ І ФАХІВЦІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДІВ «НАТУРАЛІСТИЧНЕ ВТРУЧАННЯ» ТА «ВІЗУАЛЬНА ПІДТРИМКА» ДЛЯ СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.3.4

Ключові слова:

соціально-емоційний розвиток, діти з аутизмом, інклюзивне середовище, діти старшого дошкільного віку з аутизмом

Анотація

Стаття містить результати вивчення змісту та рівня сформованості готовності батьків та фахівців до впровадження методів «Натуралістичне втручання» та «Візуальна підтримка» для становлення соціально-емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку з аутизмом. Розкрито значення соціально-емоційного розвитку як передумови до оволодіння шкільними навичками та соціалізації дітей цієї категорії. Представлено специфічні риси соціального та емоційного розвитку дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектра. Уточнено поняття соціально- емоційний розвиток дітей старшого дошкільного віку з аутизмом. Розкрито ключові положення методів із науково доведеною ефективністю щодо соціально-емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку з аутизмом: «Втручання за участі батьків», «Натуралістичне втручання», «Візуальна підтримка». Представлено основні моменти теоретично-структурної моделі соціально-емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку з аутизмом з опорою на методи із науково доведеною ефективністю (змістовий, інструментальний, результативний аспекти). Описано основні положення анкетування педагогів і батьків щодо їх теоретичної обізнаності та досвіду використання інструментів методів «Натуралістичне втручання» та «Візуальна підтримка» щодо дітей старшого дошкільного віку з розладами аутистичного спектра. Проаналізовано результати емпіричного вивчення готовності батьків та фахівців до впровадження методів «Натуралістичне втручання» та «Візуальна підтримка» для становлення соціально-емоційного розвитку дітей старшого дошкільного віку з аутизмом. Визначено особливості використання педагогами і батьками окремих інструментів методі «Натуралістичне втручання» (навчання впродовж дня, рутини, формування спільної уваги, відтермінована підказка) та методу «Візуальна підтримка» (розклади, таблиці почуттів та емоцій, стрес-термометр, неймовірна 5 балів шкала, вибір діяльності).

Посилання

Скрипник Т. В. Діти з аутизмом в інклюзії: сценарії успіху: монографія. Київ : Вид-во Університету ім. Б. Грінченка, 2019. 208 с.

Скрипник Т.В., Супрун Г.В., Максимчук М.О. Соціальний розвиток дітей молодшого шкільного віку з аутизмом з опорою на методи з науково доведеною ефективністю. Проблеми сучасної психології. 2021, № 2 (21). С. 75-82. DOI https://doi.org/10.26661/2310-4368/2021-2-9.

Skrypnyk T., Martynchuk O., Маksymchuk M., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational Review. 2021, Vol. 65. № 3 P. 224-235.

Steinbrenner, J. R., Hume, K., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., Szendrey, S., McIntyre, N. S., Yücesoy-Özkan, S., & Savage, M. N. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with Autism. The University of North Carolina at Chapel Hill, Frank Porter Graham Child Development Institute, National Clearinghouse on Autism Evidence and Practice Review Team. 2020.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-18

Як цитувати

СУПРУН, Г., & ШАЛАБОНІНА, С. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ГОТОВНОСТІ БАТЬКІВ І ФАХІВЦІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДІВ «НАТУРАЛІСТИЧНЕ ВТРУЧАННЯ» ТА «ВІЗУАЛЬНА ПІДТРИМКА» ДЛЯ СТАНОВЛЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З АУТИЗМОМ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3(59), 24-32. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2023.3.4