ПЕТРО АВСЕНЄВ ЯК ЗАПОЧАТКІВЕЦЬ ПСИХОЛОГІЧНИХ СТУДІЙ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2024.2.3Ключові слова:
психологія, П. Авсенєв, досвідна психологія, розумова психологія, біблійна психологія, історія душі, сон та сновидінняАнотація
Метою статті є осмислення основних ідей психологічного вчення П. Авсенєва в контексті релігійно-філософських рефлексій та звернення уваги на особливості його психологічних студій. Виходячи з тотальності та універсальності царини Божественного, його вчення та світоглядна парадигма представляються як самоцінні та значущі для осмислення специфіки психології, її функціональних особливостей, зокрема для розуміння проблеми душі, сну та сновидінь. Використовуючи широкий спектр історико-філософського дискурсу та синтезуючи кращі досягнення західноєвропейського осмислення психологічної проблематики з безпосередніми прозріннями особистого духовного досвіду через самопізнання Божественного, П. Авсенєв вибудовує концептуальні особливості психології. Наукова новизна полягає у тому, що його психологічні рефлексії розглядаються як продуктивний контекст, що несе в собі можливості презентації смислотворчих духовних конструктів, що затребувані психологічними пошуками сучасних дослідників. Причому, вони стають можливими через осмислене прийняття Божественної першопричинності людського буття, що визначає екзистенційно-персоналістичні запити, обумовлені трансцендентною мотивацією. Висновки. Не заперечуючи важливого значення серця як осердя душевного й духовного життя людини, психолог наполягав і на важливості розуму. Зазначається, що П. Авсенєв у деяких аспектах виходить за межі богословського розгляду душі та звертається не лише до загальних психологічних характеристик душі, сну та сновидінь, але й до їх екзистенційно-персоналістичних особливостей, що обумовлені певними індивідуальними характеристиками людини. Проаналізований логічний хід міркувань П. Авсенєва дає підстави для висновку, що загалом київський філософ продовжував традицію західноєвропейської психології як релігійно-філософської психології.
Посилання
Авсенєв П. С. Твори / ред. Волков А. Г., авт. вступ. ст. Мозгова Н. Г. Київ: НПУ ім. М. Драгоманова; Мелітополь: МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2016. 243 с.
Генеза філософських студій у Київському університеті. 2-ге видання. Монографія / Л. В. Губерський та ін. Київ, 2010. 492 с.
Завідняк Б. Історія української релігійної філософії. Навчальний посібник. Львів: Місіонер, 2020. 288 с.
Максимович М. Лист про філософію. Хроніка-2000, 2000. № 37-38. C. 397–401.
Мозгова Н. Г. Шеллінг і київська школа філософського теїзму XIX століття. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/94278/39-Mozgova.pdf?sequence=1 (дата звернення: 15.03.2024).
Огородник І. В. Українська філософія в іменах: навч. посіб. І. В. Огородник, М. Ю. Русин; за ред. М. Ф. Тарасенка. Київ: Либідь, 1997. 328 с.
Послання Архиєрейського Синоду УГКЦ в Україні щодо війни та справедливого миру в контексті нових ідеологій. URL: https://ugcc.ua/data/ryatuyte-prygnoblenogo-z-ruky-gnobytelya-er-22-3-poslannya-arhyereyskogo-synodu-ugkts-v-ukrayni-shchodo-viyny-ta-spravedlyvogo-myru-v-konteksti-novyh-
ideologiy-4393/ (дата звернення: 15.03.2024).
Поспєхов Д. професор КДА. Біографічна замітка. Твори / Авсенєв П. С.; ред. Волков А. Г., авт. вступ. ст. Мозгова Н. Г. Київ: НПУ ім. М. Драгоманова; Мелітополь: МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2016. С. 23–33.
Предко Д. Є. Петро Авсєнєв про феномен душі. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції «Релігієзнавство в Київському університеті: інституційний та персональний виміри». До 55-ї річниці кафедри релігієзнавства. 22 вересня 2014 р. К.: ВПЦ «Київський університет», 2014. C. 9–12.
Предко О. І. Психологія релігії : підручник. Київ: Ліра-К, 2023. 348 с.