МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРИНЦИПИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІВ ІЗ ДІТЬМИ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.6

Ключові слова:

психологи, діти внутрішньо переміщених осіб, полікультурне середовище, методологія дослідження, принципи, адаптація, професійна діяльність психологів

Анотація

Стаття присвячена аналізу та обґрунтуванню методологічних орієнтирів, що лежать в основі дослідження професійної діяльності психологів, які працюють із дітьми внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в умовах полікультурного середовища. Враховуючи особливості адаптації дітей до нових соціальних реалій, автори акцентують увагу на необхідності врахування методологічних принципів, які забезпечують ефективну роботу психологів у цьому контексті. На основі аналізу наукових джерел зроблено висновок, що існуючі дослідження розглядають методологічні засади психологічної роботи з дітьми ВПО фрагментарно. Здійснено аналіз фундаментальних методологічних принципів психології, які є базовими у дослідженні проблеми професійної діяльності психологів із дітьми внутрішньо переміщених осіб у полікультурному середовищі, зокрема: принципу системності, що дозволяє розглядати проблему професійної діяльності психологів у цілісному контексті взаємозв’язків різних аспектів роботи; принципу єдності психіки і діяльності, який підкреслює нерозривний зв’язок між психічними процесами дитини та її активною діяльністю у полікультурному просторі; принципу розвитку психіки в діяльності, що розглядає психіку як динамічне утворення, яке зазнає постійних змін у процесі взаємодії з оточенням; а також принципу відображення, який пояснює, як культурні та соціальні умови впливають на психічні процеси та адаптаційні механізми дітей ВПО. Автори наголошують, що професійна діяльність психологів, які працюють із дітьми ВПО у полікультурному середовищі, має враховувати специфіку міжкультурних взаємодій, потенційні бар’єри в комунікації та особливості емоційного сприйняття нових соціальних реалій. Запропоновані методологічні принципи є важливими орієнтирами для подальшого розвитку теоретичних та практичних підходів до роботи з дітьми ВПО, що перебувають у стані соціальної невизначеності через втрату звичного середовища та зміну культурного контексту. Визначено перспективи подальших досліджень, які передбачають розробку методологічних підходів до роботи психологів з дітьми ВПО, що враховуватимуть особливості полікультурного середовища, удосконалення психологічних практик щодо адаптації дітей до нових соціальних умов та створення інтегрованої системи професійної діяльності практичних психологів з дітьми внутрішньо переміщених осіб у полікультурному середовищі.

Посилання

Карпенко З. Аксіологічна психологія особистості : монографія. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ, 2018. 720 с.

Кремень В. Г. Філософія: мислителі, ідеї, концепції: підручник. К. : Книга, 2005. 528 с. Бібліогр.: в кінці розд.

Максименко С. Д., Яланська С. П. Генетико‐креативний підхід: діяльнісне опосередкування особистісного розвитку : монографія. Київ : «Видавництво Людмила». 2021. 524 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733855/1/Монограф%20МаксименкоЯланська%2029.04.21_.pdf (дата звернення: 02.03.2025).

Принципи психології. URL: https://studfile.net/preview/6696250/page:4/ (дата звернення: 06.03.2025).

Психологічна енциклопедія / авт.‐упоряд. О. М. Степанов. Київ : «Академвидав», 2006. 424 с.

Радчук Г. Психологічні засади професійного аксіогенезу особистості. Психологія особистості. 2012. № 1 (3). С. 138–150.

Рибалка В. В. Теорії особистості у вітчизняній психології : навчальний посібник. Київ, 2006. 530 с.

Савчин М. Методологеми психології : монографія. Київ, 2013. 224 с.

Татенко В. О. Сучасна психологія: теоретично-методологічні проблеми : навч. посіб. Київ, 2009. 288 с.

Ткаченко О. Принципи, категорії та методологічні проблеми психології. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/28478/1/Ткаченко.pdf (дата звернення: 05.03.2025).

Філософський енциклопедичний словник / за ред. М. Т. Максименко. Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАНУ. К. : «Абрис», 2002. 744 с.

Хохліна О. П. Проблема методологічних принципів психології. Юридична психологія. 2015. № 2 С. 5–23.

Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології. Психологія і суспільство. 2000. № 2. С. 6–24. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/29380/1/Щедровицький.pdf (дата звернення: 10.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

ДАНИЛЬЧУК, Л., & АДАМЧУК, А. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРИНЦИПИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІВ ІЗ ДІТЬМИ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (66), 41-45. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.1.6