МЕДІА УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-264-280

Ключові слова:

media catching, фейкові новини, концепція VUCA, журналістська освіта, якість контенту, медіа маркетинг, внутрішня організація роботи ЗМІ, планування, показники ефективності KPI

Анотація

Динаміка сучасних інформаційних трансформацій, впро- вадження новітніх інноваційних технологій та євроінтеграційний вектор розвитку держави як ніколи сприяють удосконаленню вітчизняних медіа. Однак, дослідження характеристик окресленої галузі у контексті соціаль- но-комунікаційної парадигми підтверджують наявність та подальший роз- виток негативних тенденцій, а саме: 1) фрагментарність та низьку якість журналістської освіти; 2) надзвичайно велику кількість медіа (перенаси- ченість) та низький поріг входу на ринок; 3) управлінську несамостійність команд; 4) тренд “фаст-фуд” журналістики; 5) наявність системи мовних елементів залякування у середині новин та інформаційних текстах; 6) недо- сконалість медіа досліджень; 7) щоденне оприлюднення “фейкових новин”; 8) відсутність відповідальності за неякісний медіа-контент; 9) неготовність ЗМІ до внутрішнього впровадження ефективних маркетингових закордон- них концептів та практик; 10) архаїчність нормативно-правового регулю- вання медіа-галузі та ін.

З огляду на актуалізацію тематики розглянуто правові основи органі- заційної роботи сучасних медіа та підтверджено основні проблемні пи- тання, проаналізовано інтенсифікацію поширення “фейкового” контенту та феномен “media catching”, схарактеризовано вплив концепції VUCA на покращення медіа-поля на території України в умовах сьогодення. За ре- зультатами проведеного дослідження сформульовано теоретичні висновки та розроблено авторські пропозиції, які б мали переконувати у конкуренто- спроможності держави, а саме:

  • ефективно організовувати внутрішню роботу ЗМІ з використанням маркетингових розробок та новітніх інноваційних технологій;
  • посилити контроль за якістю контенту з боку редакцій;
  • проводити якісний “факт-чекінг” та боротьбу з “фейковими новинами”;
  • зробити “media catching” невід’ємною складовою організації внутрішніх процесів медіа;
  • приймати активну участь у розробці законопроектів та посилити спів- робітництво з європейськими експертами у медіа-галузі.

Посилання

Детектор медіа (2016), “Стан жур- налістської освіти на факультетах журналістики в Україні (результати пілотного дослідження)”, Спеціаль- ний звіт, Київ, Ukraine.

Стельмахова О. (2018), “Як пра- цює медіа-кетчінґ і що робити із якістю журналістики”, available at: https://nachasi.com/2018/08/21/yak-pratsyuye-media-ketchyng/ (Accessed 4 December 2018).

Oliinyk E. Zaslavsky E., Parusinski J. (2018), “Independent regional media: a fragile existence”, available at: https://mediadevelopmentfoundation.org/analyses/ (Accessed 4 December 2018).

Горська К. (2016) “Медіакон- тент цифрової доби: трансформа- ції та функціонування”, Doctor dissertation, Sociological Sciences, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine.

The official site of Detector media (2017), “В Україні немає якісної журналістики, бо суспільство до неї не готове”, available at: https://detector.media/infospace/article/131600/2017-11-05-v-ukraini-nemaeyakisnoi-zhurnalistiki-bo-suspilstvodo-nei-ne-gotove/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Medialab (2018), “Яких журналістів бракує укра- їнським ЗМІ”, available at: http://medialab.online/news/brakuje/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Mediakrytyka (2018), “Журналістика майбут- нього: інформаційна чума чи авангард аналітики?”, available at: http://www.mediakrytyka.info/onlayn-zhurnalistyka/zhurnalistykamaybutnoho-informatsiyna-chumachy-avanhard-analityky.html (Accessed 4 December 2018).

The official site of European Journalism Observatory (2018), “Що таке якісна журналістика?”, available at: https://ua.ejo-online.eu/4219/etyka-ta-yakist/shcho-take-yakisnazhurnalistyka (Accessed 4 December 2018).

The official site of Institute Mass Information (2017), “Успішні медіа в Україні: нездійснений міф чи реальність?”, available at: https://imi.org.ua/articles/uspishni-mediav-ukrajini-nezdijsnenyj-mif-chy-realnist / (Accessed 4 December 2018).

The official site of Detector media (2018), available at: https://detector.media / (Accessed 4 December 2018).

The official site of Media Development Foundation (MDF). (2018), available at: https://mediadevelopmentfoundation.org (Accessed 4 December 2018).

The official site of Wikipedia (2018), “Volatility, uncertainty, complexity and ambiguity”, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Volatility,_uncertainty,_complexity_and_ambiguity (Accessed 4 December 2018).

Афанасьєва (Горська) К. (2016), “Ти- пологія медіаконтенту за критерієм ролі автора” // Теле- та радіожурна- лістика. — Т. 15. — С. 96–102.

Почепцов Г. (2015), “Сучасні інфор- маційні війни”, Києво-Могилянська академія, Київ, Україна.

The official site of Украина.ру (2018), “Фармацевты: Власти хотят оста- вить украинцев без шприцов и бин- тов”, available at: https://ukraina.ru/news/20181118/1021791055.html?fbclid=IwAR2TVNT0TRJNwpCMOJ7TKN1KyP0t_yhN5cvZzr0Z6As3Wz0Gp4OnuF4rcX0 (Accessed 4 December 2018).

The official site of StopFake (2018), “Фейк: Українців залишать без шприців і бинтів”, available at: https://www.stopfake.org/uk/fejkukrayintsiv-zalishat-bez-shpritsivi-bintiv/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Unian (2018), “РФ збільшила кількість фейко- вих новин через введення військо- вого стану в Україні — Міноборо- ни”, available at: https://www.unian.ua/society/10355988-rf-zbilshilakilkist-feykovih-novin-cherezvvedennya-viyskovogo-stanu-vukrajini-minoboroni.html (Accessed 4 December 2018).

The official site of Громадське Теле- бачення (2018), “Комітет з питань свободи слова відкинув можливість криміналізації поширення фей- ків”, available at: https://hromadske.ua/posts/komitet-z-pytan-svobodyslova-vidkynuv-mozhlyvist-kryminalizatsii-poshyrennia-feikiv (Accessed 4 December 2018).

The official site of Reuters Institute (2018), Digital News Report, available at: http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/analysis-bycountry-2018/ (Accessed 4 December 2018).

The official site of Deadline (2018), “Концепция. Март – 2018”, available at: https://www.deadline.com.ua/frontend/web/design/deadline_CONC_march2018.pdf (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), The Law of Ukraine “Конституція України”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1992), The Law of Ukraine “Про інформацію”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1992), The Law of Ukraine “Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2782-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1995), The Law of Ukraine “Про інформаційні агентства”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/95-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/539/97-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1993), The Law of Ukraine “Про телебачення і радіомовлення”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3759-12 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (1997), The Law of Ukraine “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540/97-%D0%B2%D1%80 (Accessed 4 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine “Про ре- формування державних і комуналь- них друкованих засобів масової ін- формації”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/917-19 (Accessed 4 December 2018).

The official site of European Union (2014), “Association agreement between the European Union and its Member States, of the one part, and Ukraine, of the other part”, available at: https://eeas.europa.eu/node/10420_en (Accessed 4 December 2018).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), “План Заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтова- риством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторо- ни”, available at: https://eu-ua.org/plan-zakhodiv-z-vykonannia-uhody (Accessed 4 December 2018).

European Parliament and Council (2007), “Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 amending Council Directive 89/552/EC on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television broadcasting activities”, available at: https://www.wipo.int/wipolex/ru/text.jsp?file_id=199630 (Accessed 4 December 2018).

Moyer J. (2012) “Media catching and the journalist-public relations practitioner relationship: how social media are changing the practice of media relations”, available at: https://www.researchgate.net/publication/232865093_Media_Catching_and_the_Journalist-Public_Relations_Practitioner_Relationship_How_Social_Media_are_Changing_the_Practice_of_Media_Relations (Accessed 4 December 2018).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-27

Як цитувати

Стельмахова, О. (2019). МЕДІА УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Публічне урядування, (2 (17), 264-280. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-264-280