ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ СТАТУСУ ПОДАТКОВОГО РЕЗИДЕНТА ПРАЦІВНИКІВ ЗА КОРДОНОМ

Автор(и)

  • Т. Р. Яроцька Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/74-14

Ключові слова:

податковий резидент, податок на доходи фізичних осіб, подвійне резидентство, постійне місце проживання, центр життєвих інтересів, 183 дні

Анотація

Під час російської агресії проти України трудова міграція з України досягла значних масштабів, оскільки українські компанії перенесли частку економічної діяльності за кордон (наприклад, українські авіалінії). Початковим моментом щодо оподаткування доходів працівника, отриманих за кордоном, є визначення статусу податкового резидента. Ця тема є актуальної у зв’язку з мобільністю трудових ресурсів, трудовою міграцією з України до початку широкомасштабного вторгнення в Україну та особливо під час воєнного стану. У статті встановлено, що в українському законодавстві критерії податкового резидентства передбачають всебічний та глибокий аналіз особистих обставин фізичної особи. Згідно з коментарями ОЕСР, для визначення постійного місця проживання необхідно також врахувати тривалість та регулярність перебування в іншій країні, що є ознакою зв'язку з цією державою. Але тривалість перебування працівника в іноземній державі може бути подовжена через події, спричинені війною (наприклад, міркування особистої безпеки, пошкодження місця проживання в Україні, проблеми з інфраструктурою в Україні тощо). Під час дослідження іноземного досвіду виявлено, що найчастіше застосовують декілька критеріїв для визначення податкового резидентства фізичної особи. Але деякі країни використовують обмежений перелік критеріїв або навіть один критерій для визначення податкового резидентства фізичної особи. Такий спрощений підхід може спричинити, зокрема, подвійне податкове резидентство індивідуума (особливо під час війни). Наприклад, фізична особа визнана податковим резидентом України згідно з центром її життєвих інтересів і, у цей же час, визнана податковим резидентом іншої країни через перебування на території цієї країни 183 дні та більше. Автор пропонує для визначення податкового резидентства фізичної особи запровадити додатковий тимчасовий інструмент – дозвіл на виключення певної кількості днів перебування за кордоном через причини, викликані російською агресією проти України (наприклад, 45-180 днів) із розрахунку загальної кількості днів перебування на території іншої країни.

Посилання

Antonescu, M. & Buziernescu, R. (2010) Fiscal settlements of incomes obtained from abroad by natural persons resident in Romania. Annals of the University of Oradea, Economic Science. 488–494.

Brilman, L. (2013). Emigration and Immigration of a business: impact of taxation on European and global mobility. Tilburg University, 232.

D’Ascenzo, M. (2015). Global Trends in Tax Administration. Journal of Tax Administration, Vol. 1:1.

Holm, A. (2014) Extraterritorial Taxation in the Design of United States Tax Policy: Citizenship-Based Taxation and the Foreign Account Tax Compliance Act / R. Petruzzi, K. Spies Tax Policy Challenges in the 21st Century. 723.

Knobel, A. (2018). Reporting taxation: Analyzing loopholes in the EU’s automatic exchange of information and how to close them. A Report Commissioned by the Greens/efa Group in the European Parliament.

Maisto, G. (2010). Residence of Individuals under Tax Treaties and EU Law. EC and International Tax law Series. IBFD Publications BV, 6. 672.

Melnyk, Y. (2017). Pravova baza podatkovogo planuvannya transnatzionalnykh kompaniy. [The legal framework of tax planning of multinational corporations]. Zovnishnya torgivlya: ekonomika, finansy, pravo. 5, 148–161. (in Ukrainian)

Miller, A., & Oats, L. (2012) Principles of International Taxation. Bloomsbury Professional Ltd. 174.

OECD (2017) Model Tax Convention on Income and on Capital. DOI: https://doi.org/10.1787/g2g972ee-en

OECD (2020) Automatic Exchange Portal. Rules Governing Tax Residence. Available at: https://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-residency/ (accessed 20.12.2023).

OECD (2020). OECD Secretariat Analysis of Tax Treaties and the Impact of the COVID-19 Crisis. Available at: https://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/crs-implementation-and-assistance/tax-residency/ (accessed 20.03.2024).

OECD (2021). Updated guidance on tax treaties and the impact of the COVID-19 pandemic.

Petkova, K. & Stasio, A. & Zagler. M. (2020). On the relevance of double tax treaties. International Tax and Public Finance, 27:575–605. DOI: https://doi.org/10.1007/s10797-019-09570-9

Radu, M.E. (2012). International double taxation. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 62, 403–407. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.065

Derzhavna podatkova sluzhba Ukrainy (2018). Vidpovid na zapyt osoby [Response to a request from an individual] №/Y/ 99-99-13-01-03-14 dated 19 December 2018. (in Ukrainian)

Derzhavna podatkova sluzhba Ukrainy (2024). Vidpovid na zapyt osoby [Response to a request from an individual] № 640/31/99-00-24-01-07-10 dated 18 March 2024. (in Ukrainian)

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2017) Buleten “Zovnishnya trudova migratziya naselennya Ukrainy” [Bulletin “External Labor Migration of the Population of Ukraine”]. Kyiv. (in Ukrainian)

Podatkovy Kodeks Ukrainy [Tax Code of Ukraine]. Zakon Ukrainy 02.12.2010, № 2755-VI. (in Ukrainian)

Tetlak, K. (2014). Taxation of international sportsmen. IBFD. 350.

Worldwide tax summaries. PwC. Available at: http://taxsummaries.pwc.com/ (accessed 13.12.2023)

Yarotska, T. & Fedchuk, S. (2018). Foreign income – problems of double taxation. International Journal of Innovative Technologies in Economy. № 8(20). 23–25. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijite/30112018/6210

Yarotska, T. (2018) Vyznachennya statusu podatkovogo rezydenta: onovlennya komentariv OECD do Modelnoi Podatkovoi Konventsii [Determination of tax residence status of individual: update of OECD commentaries to the Model Tax Convention]. Kyiv: Аlerta. 171–173. (in Ukrainian)

Yarotska, T. (2019) Podatkovyi resident Ukrainy: yak pidtverdyty status fizychnoi osoby [Tax resident of Ukraine: how to confirm the status of natural person]. Bulletin of the State Fiscal Service of Ukraine. № 43–44. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-17