ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В ПРАКТИЦІ МАЛОГО БІЗНЕСУ

Автор(и)

  • О.Б. Стефанишин Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0002-1857-4569

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-6

Ключові слова:

соціальна відповідальність, малий бізнес, імідж бізнесу, сталий розвиток, конкурентоспроможність, напрямки соціально відповідального бізнесу, місцеві громади

Анотація

У зв’язку з актуалізацією питань соціальної відповідальності (СВ) для підприємств різних масштабів, розглядається проблема впровадження програм СВ для малого бізнесу, виходячи із специфічних умов діяльності малих підприємств та обмежених ресурсів. Показано, що соціальна відповідальність може сприяти покращенню іміджу бізнесу, зміцненню взаємовигідних зв’язків з місцевими громадами та підвищенню конкурентоспроможності підприємства. У статті наведені результати дослідження, проведеного серед малих підприємств Бузького району Львівської області, зокрема, вивчено рівень усвідомлення керівниками підприємств сутності соціальної відповідальності, а також визначено, які форми відповідальності є найбільш поширеними серед малих компаній. Зокрема, розглядаються труднощі впровадження таких ініціатив та роль соціальної відповідальності в розвитку взаємин із місцевими громадами. Особлива увага приділена питанням благодійності, екологічної відповідальності та соціального захисту працівників. Зроблено висновки щодо проблем і перспектив розвитку соціальної відповідальності в малому бізнесі та надано рекомендації для покращення її реалізації в практиці малого підприємництва.

Посилання

Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / за ред. Л. Савицька; пер. з англ. С. Яринич. Київ : Стандарт, 2005. 302 c.

Краплич Р. Корпоративна соціальна відповідальність українського бізнесу: Досвід Фундації Острозьких: посіб. для бізнесу та неприбуткових організацій / за ред. Краплич Р. Рівне: Фундація ім. князів-благодійників Острозьких, 2005. 74 с.

Колот А.М. та ін. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: моногр. / за ред. А.М. Колота. Київ : КНЕУ, 2012. 501 с.

Кузьмін О.Є., Станасюк Н.С., Уголькова О.З. Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2021. № 2 (6). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25482/nzmened-56-64.pdf

Богайчук О.Л., Федишин І.Б. Соціальна відповідальність малого та середнього бізнесу з іноземними інвестиціями. Особливості розвитку соціального бізнесу в умовах інтеграційних перетворень: Матеріали науково-практичного семінару. ТНТУ імені Івана Пулюя, (Тернопіль, 17 жовтня 2017 року). С. 13–14. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/23326/2/NPS_2017_Bohaichuk_O-Social_responsibility_of_13-14.pdf

Полякова О.М., Хорошаєва Є.В. Соціальна відповідальність малого бізнесу як його конкурентна перевага. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. № 60. С. 33–39. URL: https://surl.li/hxovmn

ISO 26000. Соціальна відповідальність. URL: https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html

Букреєва Д.С., Денисенко К.В. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підприємств: євроінтеграційний аспект. Економіка та суспільство. 2022. Випуск 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52

Kotler F., Li N. (2005) Korporatyvna socialjna vidpovidaljnistj. Jak zrobyty jakomogha biljshe dobra dlja vashoji kompaniji ta suspiljstva / za red. L. Savycjka; per. z anghl. S. Jarynych. Kyjiv : Standart. (in Ukrainian)

Kraplych R. (2005) Korporatyvna socialjna vidpovidaljnistj ukrajinsjkogho biznesu: Dosvid Fundaciji Ostrozjkykh: posib. dlja biznesu ta neprybutkovykh orghanizacij / za red. Kraplych R. Rivne: Fundacija im. knjaziv-blaghodijnykiv Ostrozjkykh. 74 р. (in Ukrainian)

Kolot A. M. ta in. (2012). Socialjna vidpovidaljnistj: teorija i praktyka rozvytku: monoghrza / red. A. M. Kolota. Kyiv: KNEU. 501 р. (in Ukrainian)

Kuzjmin O. Je., Stanasjuk N. S., Ugholjkova O. Z. (2021). Socialjna vidpovidaljnistj biznesu: ponjattja, typologhija ta chynnyky formuvannja. Menedzhment ta pidpryjemnyctvo v Ukrajini: etapy stanovlennja ta problemy rozvytku. no. 2 (6). Available at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25482/nzmened-56-64.pdf (accessed November 29, 2024).

Boghajchuk O. L., Fedyshyn I. B. (Oct. 17, 2017). Socialjna vidpovidaljnistj malogho ta serednjogho biznesu z inozemnymy investycijamy. Proceedings of the Osoblyvosti rozvytku socialjnogho biznesu v umovakh integhracijnykh peretvorenj. Ternopil. Pp. 13-14. Available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/23326/2/NPS_2017_Bohaichuk_O-Social_responsibility_of_13-14.pdf (accessed November 27, 2024).

Poljakova O. M., Khoroshajeva Je. V. (2017). Socialjna vidpovidaljnistj malogho biznesu jak jogho konkurentna perevagha. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no. 60, pp. 33–39. Available at: https://surl.li/hxovmn (accessed November 29, 2024).

ISO 26000. Socialjna vidpovidaljnistj. Available at: https://www.iso.org/iso-26000-social-responsibility.html (accessed December 2, 2024).

Bukrejeva D. S., Denysenko K. V. (2022). Socialjna vidpovidaljnistj biznesu jak osnova zabezpechennja dilovoji aktyvnosti pidpryjemstv: jevrointeghracijnyj aspekt. Ekonomika ta suspiljstvo, vol. 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52 (accessed November 29, 2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28