ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОГО УРЯДУВАННЯ В ОРГАНАХ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-2(8)-232-249

Ключові слова:

електронне урядування, інформаційне суспільство, органи публічної влади, інформаційна взаємодія, суб’єкти електронного уряду, електронна демократія.

Анотація

Після здобуття Україною незалежності і обрання курсу європейської та євроатлантичної інтеграції виникла необхідність у розвитку інформаційного суспільства в контексті імплементації Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Це передбачає надання громадянам України більше прав і свобод одержувати інформацію про роботу Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади та підзвітних їм підприємств, установ і організацій державної форми власності, систему суддів загальної юрисдикції, силових органів та органів місцевого самоврядування. Оскільки перелічені органи займаються діяльністю, яка за принципом прозорості постійно висвітлюється на їхніх сайтах у вигляді законів, указів, постанов, розпоряджень, рішень тощо, а також звітів про виконану діяльність, вони дістали назву як органи публічної влади. Тут мова йде про розвиток електронної демократії, що дозволяє громадянам тісніше взаємодіяти із відповідними органами, отримувати від них належним чином консультації, приймати участь в обговоренні тих чи інших питань, а також одержувати послуги різного характеру на основі звернення через будь-які джерела інформації (електронною поштою, шляхом реєстрації на сайті тощо). Із схваленням Концепції розвитку електронного урядування в Україні у 2017 році розпочався черговий етап реформування органів публічної влади, пов’язаного у більшості випадків із оптимізацією їх організаційної структури. Зокрема, розширився апарат управління, де постійно вводилися зміни у роботу системи електронного документообігу, скоротилися відокремлені галузеві структурні підрозділи, куди почали впроваджуватися спеціалізовані електронні системи (eHealth, Державна система екологічного моніторингу, Автоматизована система «Є-Звітність» та ін.). Однак це не посприяло повноцінному виконанню працівниками своїх посадових обов’язків щодо надання ними якісних послуг населенню. Через нестачу бюджетних коштів на інвестиційну підтримку приватного сектору, який займається інноваційною діяльністю, а також на виділення їх у навчання персоналу органів публічної влади оволодіти інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ), завдяки уповільненню процесу впровадження електронної демократії у практичну діяльність органів публічної влади рівень довіри до влади залишається досить низьким. Внаслідок цього сьогоднішня модель електронного урядування в Україні є незадовільною ані з точки зору рівня підтримки її суспільством, ані з точки зору належного рівня виконання представниками органів публічної влади своїх повноважень. Із затвердженням плану заходів з реалізації Концепції розвитку електронного урядування в Україні у 2018 році розпочався процес впровадження системи електронного уряду. Він передбачає розвиток пріоритетних електронних публічних послуг, відкритих даних, інструментів електронної участі, електронної ідентифікації та довірчих послуг, електронної взаємодії, електронного документообігу; впровадження спеціалізованих електронних систем у галузеві структурні підрозділи та підтримка пріоритетних реформ, пов’язаних із формуванням базової інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури електронного урядування (ІТІ) і, внаслідок цього, підвищенням ефективності роботи органів публічної влади. Однак у більшості випадків це залишається лише на рівні плану, а не фактичного виконання, що потребує суттєвих зусиль з боку органів публічної влади змінити своє ставлення до виконання розроблених стратегічних планів на користь не них самих, а сталого розвитку суспільства.

Посилання

Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 р. № 649-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/649-2017-%D1%80

Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони від 21.03.2014 № 984_011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/984_011

Скиба М. В. Теоретичні аспекти дослідження розвитку громадянського суспільства [Електронний ресурс] / М. В. Скиба, В. Я. Шелудько // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2019. – № 2. – Режим доступу : http://www.dy.nayka.com. ua/?op=1&z=1389

Gil-Garcia J. R. Enacting Electronic Government Success: An Integrative Study of Government-wide Websites, Organizational Capabilities, and Institutions [Electronic resource] / J. Ramon Gil-Garcia. Springer, 2012. – 251 p. – Retrieved from : https:// books.google.com.ua/

Trotta A. Advances of E-Governance: Theory and Application of Technological Initiatives [Electronic resource] / Anthony Trotta. New York : Routledge, 2017. – 206 p. – Retrieved from : https://books.google.com. ua/

Global Innovation Index [Electronic resource]. – Retrieved from : https://www. globalinnovationindex.org/analysis-economy

Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції розвитку електронного урядування в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 617-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/617-2018-%D1%80

Suri P. K. Strategic Planning and Implementation of E-Governance [Electronic resource] / P. K. Suri, Sushil. Springer, 2017. – 292 p. – Retrieved from: https://books.google. com.ua/

Орлова Н. С. Сучасні принципи та методи державної політики у сфері інформаційної безпеки / Н. С. Орлова, Т. С. Яровой // Менеджер: Вісник Донецького державного університету управління. Серія «Державне управління». – 2019. – № 3 (84). – С. 17-26. 10. Panchenko V. The role of investment strategy in the strategic management system of service companies [Electronic resource] / V. Panchenko, A. Ilyina, I. Mihus, M. Vavrin, Yu. Karpenko // Academy of Strategic Management Journal. – Volume 18. – Special Issue 1. – 2019. – Retrieved from : https:// www.abacademies.org/articles/The-roleof- investment-strategy-in-the-strategicmanagement- system-of-service-Companies- 1939-6104-18-SI-1-489.pdf

Лагутін В. Д. Вплив держави на роз- виток інноваційно-інвестиційних процесів в Україні / В. Д. Лагутін, А. О. Ільїна // Формування ринкових відносин в Україні. – 2013. – № 3 (142). – С. 58-66.

Новікова Н. Л. Маркери професій- ної компетентності державних службовців / Н. Л. Новікова, Р. А. Науменко, А. О. Ільїна // Економіка України. – 2018. – № 9 (682). – С. 85-98.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-08

Як цитувати

Ільїна, А. О. (2020). ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОГО УРЯДУВАННЯ В ОРГАНАХ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ УКРАЇНИ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (2(8), 232-249. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-2(8)-232-249

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ В ДЕРЖАВІ