IMPROVEMENT OF TOURIST DESTINATION MANAGEMENT AT REGIONAL LEVEL UNDER CONDITIONS OF DECENTRALIZATION OF POWER IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4(6)-158-166Keywords:
public administration, local self-government, tourism, tourist destination, tourism management system, decentralization, management model, regional tourism organizations.Abstract
It is substantiated that creation of regional tourist destination management organizations based on public-private partnership (in terms of combining funds and efforts) in the tourism industry can become an effective model of tourism management under conditions of decentralization of power in Ukraine. There are several key benefits for government authorities, civil society and business from combining their efforts and funds to develop the tourism industry. The conclusions are based on European and world experience, as well as recommendations of the World Tourism Organization (UNWTO) on the success factors of destination management/marketing organization (DMO – term that defines regional tourist destination management organizations in Western countries). The current state of work of destination management organizations in the world has been challenged by changing the course from marketing to management as their leading function, which requires increasing responsibility and rethinking their activities. The essence of the term “destination” is revealed according to UNWTO recommendations and this term is determined as the main one used when determining the tourist region. The basic success factors, components of an effective regional tourist destination management organization are revealed, such as: leadership, institutional determination, integration of public and private budgets, effective management and strategic vision that is related to sustainable development of tourist destination. The possible ways of financing and legal subordination of regional tourist destination management organizations according to legislation of Ukraine are considered and it is substantiated that these issues require deeper study and development of practical recommendations on implementation, as today there is no transparent system that would allow financing of non-state institution from state funds.
References
Жук І. Туристична реформа як інструмент соціально-економічного розвитку України [Електронний ресурс] / Ірина Жук // Соціально-економічні проблеми і держава. — 2016. — №. 1 (14). — С. 152-159. — Режим доступу до журн.: http://sepd.tntu.edu.ua/ images/stories/pdf/2016/16zizdou.pdf.
Алєксєєва Ю. Використання досвіду європейських країн у реформуванні системи управління туристичною галуззю України // Теорія та практика державного управління. №. 6: Нові механізми регіонального розвитку: Матеріали наук.-практ. конф., 12 груд. 2003 р. — Х.: Вид-во ХРІДУ НАДУ “Магістр”, 2004. — С. 10-12.
Биркович В.І. Удосконалення державного регулювання розвитку туризму на регіональному рівні / Віктор Іванович Бірковський// Стратегічні пріоритети. . — 2007. — №. 4(5). — С. 157-163.
Бойко О. В. Особливості формування та реалізації туристичної політики держави: міжнародний, національний, регіональний досвід : монографія / О. В. Бойко ; за ред. А. Ю. Парфіненка. — Х. : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2013. — 279 с.
Біль М.М. Механізм державного управління туристичною галуззю на реґіональному рівні: теоретико-прикладний аспект [Текст] / М. М. Біль; за наук. ред. д. е. н. О. П. Крайник. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2011. — 228 с. — ISBN 978-966-8687- 91-4.
Мальська М. Удосконалення державного регулювання розвитку туризму в Україні з урахуванням міжнародного досвіду/ Марта Мальська//Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. — 2012. — №. 29 (ч. 2). — С. 143-151.
Borzyszkowski, Jacek. (2013). Destination management organizations (DMOs) and crisis management. Journal of Tourism and Services. 8. Weston, R. and Davies, N. (2007) ‘The Future of Transport and Tourism: A Delphi Approach’, Tourism and Hospitality Planning & Development, Vol. 4, No. 2, 121-133.
Anszperger Andrzej. (2017). The Role of Public Administration in Tourism Development in the Case of the Torun County. Public policy and administration, Vol. 16, No 4, p. 553–566.
Офіційні визначення ЮНВТО. — Режим доступу: https://www.e-unwto.org/ doi/book/10.18111/9789284420858.
UNWTO Guidelines for Institutional Strengthening of Destination Management Organizations (DMOs). — Режим доступу: http://www2.unwto.org/publication/ unwto-guidelines-institutional-strengthening- destination-management-organizations- dmos-p
Transforming our world: The 2030 agenda for Sustainable development. — Режим доступу: http:// sustainabledevelopment. un.org/ A/RES/70/1
Офіційний сайт туристичного офісу м. Берлін, Німеччина — Режим доступу: https://about.visitberlin.de/en/ourcorporate- structure.