INTEGRATIVE MODEL OF COMMUNICATIVE CULTURE IN PUBLIC ADMINISTRATION OF MODERN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-6(12)-188-199Keywords:
socially – oriented public administration, communicative culture, interdisciplinary analysis, integral model of formation of communicative culture in public administration, factors of influence on formation of communicative culture.Abstract
The article is devoted to the study of the communicative culture in public administration of modern Ukraine. Modern theoretical and methodological approaches to the study of the phenomenon of communicative culture are analyzed, the necessity of applying an interdisciplinary approach in the study of communicative culture is substantiated. An integrated model of formation of communicative culture in public administration is proposed as a complicated construct, system of organization and realization of purposeful and indirect influences, which ensure the efficiency of functioning of the system of communications and mutual exchanges. Within the study, “construct” is understood as a way of organizing human experience in accordance with the systems and rules of social interaction. Constructs form a kind of bridge between personal psychological perception, social world and social relations. The developed integrated model allows to achieve the result in the form of the formed communicative culture of metamodernism in public administration. Communicative culture in the proposed model is interpreted as an integral unity of value orientations, socio-cultural environment, socially-oriented and reflective competencies, affective and motivational attitudes of public servants. The model is implemented on four levels, namely: theoretical – methodological, praxeological – substantive, reflexive – effective and public-communicative. The necessity of restructuring the culture of communications in the direction of acquiring socially – oriented and socially – reflexive competencies, transformation of affective and motivational factors in the management process is substantiated. A promising vector for the formation of communicative culture in public administration are value, socio- psychological, and motivational determinants that ensure the formation of communicative culture of the new era in Ukraine.
References
Habermas J. (1995), “Theory of Communicative Action”, Cambridge: Polity Press, vol. 1. 276 р.
Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура: Пер. с англ. под науч. ред. О.И. Шкаратана. М.: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.
Osborne D. (1993), Reinventing Government. How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector / D. Osborne, G. Gaebler. – New York [et al.]: A Plume Book, 432 р.
Weber M. (1978), Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology / M. Weber. – Berkeley: University of California Press, 1469 p.
Єрьоміна М.О. Комунікативна культура державного службовця. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2012. Вип. 55. С. 143-149.
Бекмурзиева Х.М. Мотивация деятельности государственных гражданских служащих как средство повышения эффективности государственной гражданской службы. Управление. 2018; 6 (4): 4-9. https:// doi.org/10.26425/2309-3633-2018-4-4-9
Дрешпак В.М., Бондаренко Є.М. Комунікативна культура державного службовця у світлі циклічної парадигми. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. Том 30 (69). №6, 2019. С.1-6. Режим доступу: https://doi. org/10.32838/2663-6468/2019.6/01
Рачинський А.П. Стратегічне управління персоналом в органах державної влади (теоретико-методологічний аналіз) : монографія / А. П. Рачинський. К.: НАДУ, 2009. 316 с.
Колот А. М. Міждисциплінарний підхід як передумова розвитку економічної науки та освіти / А.М. Колот // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка / Київ, 2014. №5 (158). С.18-22.
Bourgon J. (2007), Responsive, Responsible and Respected Government: Towards a New Public Administration Theory. International Review of Administrative Sciences, vol. 73, No. 1, pp. 7-26.
Литвинова Л. В. До питання наукового осмислення поняття комунікативного простору: сучасний стан та аналіз концепцій. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 7. URL: http://www. dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1460 (дата звернення: 15.11.2020). DOI: 10.32702/2307- 2156-2019.7.20
Matei A. and Matei L. (2014), “Instructional design for administrative sciences. A case study for civil servants training”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, pp. 1930—1933.
Соколов А.В. Общая теория социальной коммуникации: Учебное пособие / А.В. Соколов // СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 2002 г. 461 с.
Шарков Ф.И. Коммуникология: основы теории коммуникации / Ф.И. Шарков // М.: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К.», 2010. С. 385-415.
Омельчук А.І. Комунікативна культура державного службовця: понятійно-категорійна сутність. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2011. № 8. http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=312 (дата звернення: 15.11.2020)
Малик Ю. І. Модель формування комунікативної культури майбутніх фахівців публічного управління та адміністрування у процесі професійної підготовки / Ю. І. Малик // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 277. С. 162-167. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/nvnau_ped_2017_277_30.
Kelly G. (1963), A theory of personality. The psychology of personal constructs. New York: Norton, 249 p.
Литвинова Л.В. Проблемы формирования эффективных коммуникаций государственных служащих и общества в Украине: социально-психологический аспект / Л. В. Литвинова // Legea si viata. Moldova. 2018. № 1/2 (313). P. 72-76.