CONCEPTUAL PRINCIPLES OF IMPLEMENTATION OF THE PROJECT APPROACH IN THE PUBLIC ADMINISTRATION OF THE MODERN STATE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-3(15)-205-217Keywords:
State, State policy, Public Governance, Project Approach, Project Management.Abstract
The article is devoted to the consideration of the ontological content and essence of the project approach in public administration of the modern state, functional features and advantages of the introduction of the project management system in the activity of public authorities of the state. It is determined that the project approach to project management today is one of the most popular ways of management in the modern world. The relevance of the widespread introduction of project management methodology and project approach in the practice of public administration as a new culture of management and effective tools for good governance in a crisis, instability and uncertainty is substantiated, solving industrial, scientific and social problems. The advantages of introducing a project approach in the system of public administration bodies and the factors of institutionalization of project management as an independent branch of management and public administration are summarized. It is concluded that the use of project management methodology at the national level is both strategic and tactical. In strategic terms, the project approach makes it possible to focus the efforts of public authorities on solving urgent problems of long-term development of society in its key areas, reducing tensions in the socio-political sphere, by increasing the efficiency of public authorities to strengthen their legitimacy and resilience to internal and external threats establish a stable partnership dialogue with communities and civil society institutions. In terms of tactics, budget savings, reduction of implementation of state programs and national projects, some optimization of government structures and improved coordination of public authorities, cooperation and public-private partnerships with business entities.
References
Україна медійна : на порозі інформаційної революції : моногр. [О. Бухтатий, О. Радченко, Г. Головченко; За науковою редакцією д. держ. упр., проф. Радченка О. В.]. Київ : Видавець СВС Панасенко, 2015. 208 с.
Суслов Е. Проектный подход к государственному управлению инновационным развитием экономики. Вестник факультета управления СПбГЭУ. 2017. № 1-2. С. 310–314.
Процес. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL : https://uk.wikipedia.org/ wiki/Процес.
Васильев А., Прокофьев С. Организация проектного управления в органах государственной власти. Управленческие науки. 2016. Т. 6. № 4. С. 44–52.
Проект. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL : https://uk.wikipedia.org/ wiki/Проект.
Данченко О., Лепський В. Cучасні моделі та методи управління проектами, портфелями проектів та програмами. Управління розвитком складних систем. 2017. Вип. 29. С. 46–54.
Ворона П. Методологічні особливості управління інноваційними проектами у змісті підготовки менеджера з управління інноваційною діяльністю. Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. 2017. Вип. 20. С. 48–53.
Юшков П. Проблеми і недоліки реалізації проектів державних цільових програм у системі проектного управління економіки України. Причорноморські економічні студії. 2019. Вип. 47(1). С. 187–191.
Кушнір Л. Національні проекти України: проблеми їх інституціонального та ресурсного забезпечення. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2012. Вип. 21. С. 347–354.
Старик С. Національні проекти як форма соціально- економічних трансформацій. Економіка та держава. 2011. № 11. С. 86–87. 11. Назаренко С. Теоретичні засади управління проектами регіонального розвитку. Вісник Черкаського університету. Серія : Економічні науки. 2017. Вип. 1. С. 137– 144.
Покачалова Е., Петров М. Приоритетные национальные проекты в государственном управлении: нормативная основа и организационное измерение. Вестник Саратовской государственной юридической академии. 2012. № 3(86). С. 94–103.
Бережний Я., Жаліло Я., Покришка Д. Політика реалізації національних проектів: перспективи розвитку в Україні. Економіка України. 2013. № 10. С. 32–34.
Якимова М. Проектное управление в структуре инструментария государственной политики. Вестник Пермского университета. Серия: Политология. 2016. № 3. С. 48–62.
Молоканова В. Впровадження ціннісно-орієнтованого проектного менеджменту у сфері державного управління. Аспекти публічного управління. 2017. Т. 5, № 11. С 30–37.
Харченко Т., Самойленко Т. Впровадження інструментів проектного підходу в систему публічного управління. Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія : Економіка і менеджмент. 2019. Вип. 1. С. 21–25.
Жданов А., Исхакова Э. Гибкий подход к проектному управлению как инструмент эффективного внедрения инноваций. Экономика и управление: научно-практический журнал. 2019. № 1 (145). С. 52–55.
Радченко О., Погорелий С. Моделювання інформаційної взаємодії між органами публічної влади та суспільством. Публічне управління : теорія та практика. 2012. № 3(11). С. 77–85.
Лутай Л., Баранець І. Теоретичні засади управління проектами публічної та соціальної сфер. Ринок праці та зайнятість населення. 2018. № 3. С. 20–25.
Продіус О., Прокоф’єва В. Історичні передумови розвитку проектного управління. Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. 2019. № 3. С. 141–146.
Заверюха Л. Концептуальні положення управління інвестиційним проектом. Формування ринкових відносин в Україні. 2015. № 6. С. 63–66.
Старченко Г. Проактивне управління проектами в публічній сфері. Публічне адміністрування: наукові дослідження та розвиток. 2017. № 2. С. 84–91.
Матвеев В., Симонов С. Проектный менеджмент в государственном управлении. Вестник ОрелГИЭТ. 2019. № 1 (47). С. 36–40. 24. Бачевська І. Національні проекти зарубіжних країн: інвестиційний аспект. Ефективність державного управління. 2013. Вип. 36. С. 174–181.