ТЕОРЕТИЧНІ, ПРАВОВІ ТА ПРАКТИЧНІ ОСНОВИ ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ ЗА ЗДІЙСНЕННЯМ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-3(5)-89-103

Ключові слова:

державна влада, громадянське суспільство, громадський контроль, моніторинг, законодавство, нормотворчий процес, правозастосовний процес.

Анотація

Наукова стаття присвячена дослідженню теоретичних, правових та практичних основ громадського контролю за здійсненням державної влади в Україні. Розкрито сучасні наукові доробки взаємодії інститутів громадянського суспільства з органами державної влади України. Визначено і розкрито правові форми взаємодії інститутів громадянського суспільства з державною владою в Україні. Окреслено участь інститутів громадянського суспільства в нормотворчій діяльності держави, яка забезпечується участю в розробленні та обговоренні проектів нормативно-правових актів. Проведення консультацій з громадськістю має також сприяти налагодженню системного діалогу органів виконавчої влади і громадськості, підвищенню якості підготовки та прийняття рішень з важливих питань державного і суспільного життя з урахуванням думки громадськості, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень. Визначено місце громадянського суспільства у правозастосовній діяльності держави, яка забезпечується шляхом повної або часткової передачі повноважень державних органів інститутам громадянського суспільства та громадського контролю. Громадські організації також беруть участь у наданні адміністративних та соціальних послуг на підставі повноважень, які їм надані законом або нормативно-правовим актом органу виконавчої влади. Особливе місце відводиться питанням здійснення громадського контролю за діяльністю органів державної влади у формі громадського моніторингу підготовки та виконання рішень, експертизи їх ефективності, подання органам державної влади експертних пропозицій, утворення спільних консультативно-дорадчих та експертних органів, рад, комісій, груп для забезпечення врахування громадської думки у формуванні та реалізації державної політики. Опрацьовано як законодавство, так і практичні аспекти виконання законів, які розширили предмет, зміст і межі громадського контролю за діяльністю держави та її органів. Визначено, що обов’язковою засадою ефективної співпраці та умовою налагодження ефективної взаємодії між державою і громадянським суспільством має стати розуміння обома сторонами своєї рівноправності та відповідальності в управлінні суспільними та державними справами. Запропоновано прийняти закон «Про громадські об’єднання в Україні», в якому було б визначено основні засади створення та функціонування об’єднань громадян, які ставлять за мету реалізацію громадянами України своїх конституційних прав і свобод у здійсненні громадського контролю за діяльністю органів державної влади.

Посилання

Подолянчук О.А. Управлінський контроль як вид внутрішньогосподарського контролю підприємства. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2015. № 1. С. 117-126.

Мороз О.М. Правові форми взаємовідносин держави і громадських об’єднань в Україні в епоху глобалізації: автореф. дис. канд. юрид. наук: 12.00.02.; Національна академія внутрішніх справ. Київ, 2015. 20 с.

Штирьов О.М., Степаненко А.В. Зарубіжний досвід здійснення громадського контролю під час надання управлінських послуг. Наукові праці : науково-методичний журнал. Вип. 255. Т. 267. Державне управління. Миколаїв : вид.во ЧДУ ім. Петра Могили, 2016. С. 193-197.

Конституція України від 28 червня 1996 року (зі змінами, внесеними згідно із законами України від 8 грудня 2004 року; від 1 лютого 2011 року; від 19 вересня 2013 року; від 21 лютого 2014 року; від 2 червня 2016 року; від 7 лютого 2019 року) // Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Ковальчук В. Правові основи взаємодії інститутів громадянського суспільства з органами державної влади в процесі демократичної легітимації. Вибори та демократія. 2012. № 2 (22). С. 51–57.

Комунікація: демократичні стандарти в роботі органів державної влади / За заг. ред. кандидата наук з державного управління Н. К. Дніпренко. К. : ТОВ «Вістка», 2008. С. 84.

Національні та міжнародні механізми фінансування громадянського суспільства. Міжнародні заходи зміц- нення довіри між державою та громадянським суспільством: Дослідження. К. : Фенікс, 2011. 336 с.

Громадські організації та органи державного управління : питання взаємовідносин : [монографія] / за заг. ред. Н. Р. Нижник, В. М. Олуйка. – Хмельницький : Вид-во ХУУП. 236 с.

Грапчев Є. В. Фінансовий моніторинг місцевих бюджетів: роль громадських організацій «Економіка та управління національним господарством» Науковий вісник ЧДІЕУ. 2010. № 4(8). С. 46–51.

Конституція України. Науково-практичний коментар / редкол.: В. Я. Тацій, О. В. Петришин, Ю. Г. Барабаш та ін.; Нац. акад. прав. наук України. – [2-ге вид., переробл. і до- пов.]. – Х. : Право, 2011. 1128 c.

Про громадські об’єднання : Закон України від 22.03.2012 // Відомості Верховної Ради України. – 2013. – № 1. – Ст. 1.

Габермас Ю. Структурні перетворення у сфері відкритості: дослідження категорії «громадянське суспільство». Львів: Літопис, 2000. 320 с.

Мороз О. М. Перспективи розвитку взаємовідносин держави і громадських об’єднань в умовах зближення України з Європейським Союзом. Jurnalul juridic national: teorie şi practică. 2014. № 5 (9). С. 39–45.

Усаченко Л. Форми взаємовідносин органів державної влади з неурядовими організаціями. Вісник державної служби України. 2008. № 1. С. 19–23.

Головій В. М. Взаємодія органів влади, ЗМІ та організацій громадянського суспільства в реалізації державної соціальної політики Державне будівництво: [Електронне фахове видання]. 2008. № 2. Режим доступу : http://www.kbuapa.kharkov.ua.

Колісник В. Деякі проблеми чинної Української Конституції. В кн. Проблеми сучасного українського конституціоналізму: Збірка наукових праць. На пошану першого Голови Конституційного Суду України, проф. Леоніда Юзькова / Конституц. Суд України, Акад. прав. наук України; Заг. ред.: А. Стрижак, В. Тацій / Упоряд.: В. Бринцев, В. Кампо, П. Стецюк. К., 2008. 352 с.

Проект Концепції взаємодії держави з громадянським суспільством // Сайт Міністерства юстиції України. – Режим доступу: http://www. minjust.gov.ua/0/33679 3. Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики : Постанова Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 р. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/996-2010-п 4. Взаємодія держави та інститутів громадянського суспільства: Роз’яснення Міністерства юстиції України від 03 лютого 2011 р. – Режим доступу: http://zakon.rada. gov.ua/laws/show/n0018323-11

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-26

Як цитувати

Кравцова, З. С. (2019). ТЕОРЕТИЧНІ, ПРАВОВІ ТА ПРАКТИЧНІ ОСНОВИ ГРОМАДСЬКОГО КОНТРОЛЮ ЗА ЗДІЙСНЕННЯМ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (3(5), 89-103. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-3(5)-89-103

Номер

Розділ

ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ І ПРАВОТВОРЕННЯ