РОЛЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОМІСІЇ ТА СУДУ ЄС У ФОРМУВАННІ КОНЦЕПЦІЇ КОЛЕКТИВНОГО ДОМІНУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-4(16)-98-105

Ключові слова:

антимонопольне право, Європейський Союз, Європейська Комісія, Договір про функціонування Європейського Союзу, колективне домінування, монопольне (домінуюче) становище.

Анотація

Антимонопольне регулювання забезпечує добросовісну конкуренцію, яку може бути підірвано з боку приватних суб’єктів господарювання у формі викривлення умов конкуренції в результаті зловживання домінуючим становищем. Матеріальний зміст правил конкуренції в Євросоюзі, які було сформульовано ще в Договорі про заснування Європейського економічного співтовариства, залишився незмінним у чинному Лісабонському Договорі про функціонування ЄС. Однак, масив правових інструментів зазнавав кардинальних змін упродовж усього часу існування Європейського співтовариства, а згодом і Євросоюзу, за рахунок трансформації правозастосовної практики. У зв’язку з посиленням процесів діджиталізації, глобалізації, лібералізації торгівлі та відкриттям національних ринків забезпечення добросовісної конкуренції в умовах ринкової економіки стає першочерговим завданням не тільки для внутрішньонаціонального, а й для міжнародно-правового регулювання. У даному контексті зростає роль Європейської Комісії не лише як правозастосовного органу щодо статті 102 Договору про функціонування Європейського Союзу (ДФЄС), а як інституції, здатної визначати подальший напрямок розвитку правового регулювання домінування на ринку в рамках ЄС, застосовуючи при цьому власні підходи до концепції домінування. Європейська Комісія як основний правозастосовний орган у сфері конкуренції значно розвинула концепцію домінування та закріпила регулювання щодо статті 102 ДФЄС у відповідному документі – Керівних принципах для Комісії у правозастосовній діяльності щодо статті 102 ДФЄС. Європейська Комісія та Суд ЄС значно розвинули практику застосування та тлумачення статті 102 ДФЄС. Це зумовлено, тим, що стаття 102 ДФЄС наводить невичерпний перелік прикладів зловживань монопольним (домінуючим) становищем, що надає певну дискрецію Комісії у застосуванні статті 102 ДФЄС, а у Суду ЄС у її тлумаченні. Концепція колективного домінування була розроблена як в рамках справ, які розглядалися на основі положень ДФЄС, так і Регламенту ЄС № 139/2004 про злиття. Наріжним каменем у подальшому розвитку даної концепції є критерії, встановлені у справі Airtours/First Choice.

Посилання

Consolidated versions of the Treaty on European Union and the Treaty on the Functioning of the European Union: Official Journal C 326, 26/10/2012 P. 0001 – 0390. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/?uri=celex%3A12012E%2FTXT.

Council Regulation (EC) No 1/2003 of 16 December 2002 on the implementation of the rules on competition laid down in Articles 81 and 82 of the Treaty: Official Journal L 001, 04/01/2003 P. 0001 – 0025. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ ALL/?uri=CELEX:32003R0001.

Cases T-68/89, 77/89 and 78/89 Societá Italiana Vetro [Re Italian Flat Glass] v Commission [1992] ECR II-1403.

Cases T-24–26, 28/93 Compagnie Maritime Belge and Others v Commission [1996] ECR II-1201, upheld by the ECJ in Joined Cases C-395/96P and C-396/96P Compagnie Maritime Belge Transports SA v Commission [2000] ECR I-1365.

Case C-497/99P Irish Sugar plc v Commission [2001] ECR I-5333.

Council Regulation (EC) No 139/2004 of 20 January 2004 on the control of concentrations between undertakings (the EC Merger Regulation): Official Journal L 024, 29/01/2004 P. 0001 – 0022. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ ALL/?uri=celex%3A32004R0139.

EC., Case T-342/99. [2002] ECR II- 2585. 8. Case T-193/02 Laurent Piau v Commission [2005] ECR II-209.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-12

Як цитувати

Табачук, Н. П. (2021). РОЛЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОМІСІЇ ТА СУДУ ЄС У ФОРМУВАННІ КОНЦЕПЦІЇ КОЛЕКТИВНОГО ДОМІНУВАННЯ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (4(16), 98-105. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-4(16)-98-105