ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ В ГАЛУЗІ ІНЖЕНЕРІЇ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.it.2022.2.10Ключові слова:
освітня програма, програмна інженерія, аналіз даних, якість освіти, освітні компонентиАнотація
Предметом статті є визначення інформаційно-методичного підходу до вдосконалення освітнього процесу в галузі програмної інженерії. Розгляд загальної проблеми показує, що не зважаючи на певний інтерес дослідників, на сьогоднішній день питання удосконалення освітніх процесів залишається важливим та до кінця не вирішеним, особливо що стосується підходів до оцінювання освітніх програм. Мета роботи – методологічна та інформаційна спрямованість на вирішенні актуальної проблеми підвищення якості освіти з програмної інженерії в новій реальності. В статті вирішуються такі завдання: провести аналіз освітніх програм з дисципліни «Інженерія програмного забезпечення», що реалізуються в провідних технічних університетах країни, розглянути результатів аналізу з точки зору пошуку шляхів вдосконалення освітніх програм. Методологічною основою дослідження є положення міжнародних керівництв щодо зводу знань з комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення, зокрема парадигми Global Computing Education, якій відповідає останній реліз серії звітів Computing Curricula СС2020, а також методи порівняльного аналізу. Проведено порівняння тридцяти освітніх програм першого рівня освіти (бакалавр), прийнятих у передових технічних університетах України, зокрема щодо складу обов’язкових освітніх компонентів професійного циклу. У якості основних показників вибрано кількість кожної компоненти у вибірці освітніх програм та відповідність компонентів професійній практиці програмної інженерії. Для виявлення компонентів з високим рівнем конгруентності побудовано «магічний квадрант» за моделлю компанії Gartner. При проведенні аналізу коваріації змінних вибірки з’ясовано, що зв’язок між ознаками можна визначити як помірний. Цей ефект проілюстровано й наведеними діаграмами. Наукова новизна полягає у визначенні одного з підходів щодо експертного аналізу статистичних даних з метою пошуку нового знання для вдосконалення освітніх програм. За результатами проведеного дослідження можна зробити висновок, що розроблений підхід дозволяє забезпечувати постійний моніторинг освітніх програм з метою оцінювання їх відносної відповідності сучасним тенденціям та згенерувати можливі рішення щодо удосконалення програм.
Посилання
Длугопольський О. В. Розвиток експертного середовища для оцінювання якості вищої освіти України. Інноваційний університет і лідерство: проект і мікропроекти-V / за ред. Т. Фінікова, Р. Сухарські. Варшава : Fundacja “Instytut Artes Liberales” UW, 2021. С. 267–276.
Матвійчук-Юдіна О. Аналіз зарубіжного досвіду формування робочих планів та освітніх програм підготовки фахівців інформаційних технологій спеціальності «кібербезпека». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 7 (71). C. 3–14. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2017.07/003-014
Омельчук Л. Л., Русіна Н. Г. Порівняння освітніх програм в розрізі досяжності компетентностей і результатів навчання обов’язковими освітніми компонентами. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: фізико-математичні науки. 2021. Том 3. C. 129–136. https://doi.org/10.17721/1812-5409.2021/3.25
Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2021 рік / За заг. ред. С. Квіта. К. : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2022. 232 с.
Федорова В. О., Шуляк М. Л. Критичний аналіз моделей реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача вищої освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2020, випуск № 4. С. 152–157. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2020-4-152-157
Acosta N. D., Garcia M. B., Romero J. B., Sevillano A. L., Paez N. F., Roa O. Educational trends in software engineering: a systematic review study. International Congress of Innovation and Trends in Engineering (CONIITI), October 02–04, 2019, Bogota, Colombia. 2019. https://doi.org/10.1109/CONIITI48476.2019.8960866
Brdjanin D., Hajdar A., Kasapovic S. and al. Comparative Analysis of Computer Science Study Programs at Universities in Bosnia and Herzegovina. International Conference on e-Education (ICeE’14). At: Mostar, BiH2014, 2014.
Finamore A. C., Jimenez H. G., Casanova M. A., Nunes B. P., Santos A. M., Pires A. P. A comparative analysis of two computer science degree offerings. Journal of the Brazilian Computer Society, 2020, #26 (3). https://doi.org/10.1186/s13173-020-00097-0
Misnevs B., Puptsau A. Learning Analytics and Software Engineering Competences. 17th International Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication (RelStat), October 18–21, 2017. Riga, Latvia. Reliability and statistics in transportation and communication. Lecture Notes in Networks and Systems. 2018, vol. 36, p. 649–658. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74454-4_62
Nesterenko O., Selin Yu. The Teams Information Model for Software Engineering Management. 2021 IEEE 16th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), 2021, vol. 1, p. 341–344. https://doi.org/10.1109/CSIT52700.2021.9648737
Sanchez J. A., Valle B. M., Nicolas J. and al. TI Cloud service as the driver for university’s software engineering programs digital transformation. 3rd International Conference on Traffic Engineering in Transportation and Logistics (ICTE), April 08–10, 2018, Budapest, Hungary. P. 215–222. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.01.126
Yoshida C. Consideration on criteria and educational theory regarding the informatics software engineering discipline in Japan edulearn. 11th international conference on education and new learning technologies, July 01–03, 2019, Palma, Spain. P. 2166–2172. https://doi.org/10.21125/edulearn.2019