МОДЕЛЮВАННЯ ВПЛИВУ ЧАТ-БОТІВ НА ОСНОВІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ЯКІСТЬ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕТОДАМИ СИСТЕМНОГО АНАЛІЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.3.11Ключові слова:
якість вищої освіти, морфологічний аналіз, когнітивна карта, когнітивне моделювання, прийняття рішень, системний аналізАнотація
Дане дослідження дозволяє оцінити вплив генеративних чат-ботів на основі штучного інтелекту на якість вищої освіти, враховуючи як академічно доброчесну, так і академічно недоброчесну навчальні діяльності. Основна мета дослідження полягає в тому, щоб запропонувати ефективні стратегії для покращення якості вищої освіти в умовах стрімкого розвитку штучного інтелекту. У дослідженні використано двоетапний метод модифікованого морфологічного аналізу та метод когнітивного моделювання. Ці системні підходи забезпечили комплексну основу для аналізу складних взаємодій між студентами, генеративними чат-ботами та освітніми практиками. Використання комбінованого підходу сприяло фундаментальному розумінню проблем, що розглядаються, дозволяючи більш ретельно вивчити потенційні рішення. Унікальність даного дослідження полягає у вивченні конкретного впливу чат-ботів на якість вищої освіти та впровадженні конкретних стратегій для підвищення рівня освітнього процесу. Цікавою і ключовою особливістю є те, що для обох методів системного аналізу використовувались майже ідентичні базові дані. Незважаючи на використання різних підходів, результати обох методів виявилися дивовижно схожими, що відкриває шлях до комбінування та порівняння різних математичних методів системного аналізу для дослідження будь-яких інших галузей знань. Обидва методи вказали на майже ідентичні стратегії для покращення якості вищої освіти, що підтверджує високу якість розроблених моделей і дає можливість однозначно приймати ефективні рішення науково-педагогічному персоналу вищих навчальних закладів. У результаті дослідження було побудовано ефективні стратегії для покращення якості вищої освіти шляхом мінімізації негативних наслідків, пов’язаних із зловживанням чат-ботами студентами, і максимізації навчальних, практичних і наукових переваг, які можна отримати від взаємодії учасників навчального процесу зі штучним інтелектом чат-ботів. Результатом моделювання є розробка двох взаємопов’язаних моделей, які виявили чисельну ієрархію ефективності освітніх втручань для покращення якості вищої освіти. Ця ієрархія дій може служити цінним інструментом для педагогів і бути рекомендованою для впровадження в систему вищої освіти.
Посилання
Abdullahi A. 10 Best AI Chatbots 2023. eWEEK. 2023. URL: https://www.eweek.com/artificial-intelligence/best-aichatbots/#comparison-chart (дата звернення: 10.11.2023).
ChatGPT. Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/ChatGPT (дата звернення: 15.11.2023).
Fengchun M., Wayne H. Guidance for generative AI in education and research. 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France : UNESCO, 2023. 44 с. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693 (дата звернення: 13.11.2023).
Hulick K. How ChatGPT and similar AI will disrupt education. ScienceNews. 2023. URL: https://www.sciencenews.org/article/chatgpt-ai-artificial-intelligence-education-cheating-accuracy (дата звернення: 11.10.2023).
Kamalov F., Santandreu Calonge D., Gurrib I. New Era of Artificial Intelligence in Education: Towards a Sustainable Multifaceted Revolution. Sustainability. 2023. Т. 15, № 16. С. 12451. URL: https://doi.org/10.3390/su151612451 (дата звернення: 11.11.2023).
Морфологічний аналіз. Теорія, проблеми, застосування : навчальний посібник / Н.Д. Панкратова, І.О. Савченко ; М-во освіти і науки України, НТУУ "КПІ", Ін-т прикладного системного аналізу. Київ : Наукова думка, 2015. – 244 с.
Методологічне і математичне забезпечення розв’язання задач передбачення на основі модифікованого методу морфологічного аналізу / І.О. Савченко // Систем. дослідж. та інформ. технології. 2011. № 3. С. 18-28. Бібліогр. : 14 назв. укр. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/50108 (дата звернення: 1.10.2023).
Pankratova, N., Haiko, Hennadii, Savchenko, Illia. Morphological model for underground crossings of water objects. System research and information technologies. 2021. 53-67. URL: https://www.researchgate.net/publication/358359378_Morphological_model_for_underground_crossings_of_water_objects (дата звернення: 2.10.2023).
Панкратова, Н. Д. Стратегія застосування методу морфологічного аналізу в процесі технологічного передбачення / Н. Д. Панкратова, І. О. Савченко // Наукові вісті НТУУ «КПІ» : науково-технічний журнал. 2009. № 2(64). С. 35–44. Бібліогр. : 16 назв.
Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2-ге вид., переробл. і доповн. Електронні текстові дані (1 файл: 3,6 Мбайт). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 290 с.
Аннєнкова І. П. Критерії і показники якості освіти у ВНЗ. Наука і освіта. 2011. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/8_2011/1.pdf (дата звернення: 01.11.2023).
Гапон Л. О. Показники ефективності освітньої діяльності педагога. Методист ТКМЦНОІМ Гапон Л. О. Блог учителів української мови і літератури міста Тернополя. 19 лютого 2020. URL: https://gapon.te.ua/rubrykametodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1360-mekhanizm-pobudovy-u-zakladi-osvityvnutrishnoyi-systemy-otsinyuvannya-yakosti-osvity (дата звернення: 21.10.2023).
Мілявський, Ю. Л. Ідентифікація та керування складними системами на основі моделей імпульсних процесів когнітивних карт : дис. … д-ра техн. наук. : 01.05.04 Системний аналіз і теорія оптимальних рішень / Мілявський Юрій Леонідович. Київ, 2021. 297 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/43829 (дата звернення: 5.10.2023).
Roberts F. Discrete Mathematical Models with Applications to Social, Biological, and Environmental Problems. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1976. 559 p.
Романенко В. Д. Когнітивне моделювання динаміки прийняття рішень для стабілізації нестійких режимів у соціально-навчальному процесі студента / В. Д. Романенко, Ю. Л. Мілявський // Наукові вісті НТУУ «КПІ» : науково-технічний журнал. 2016. № 5(109). С. 48–53. Бібліогр.: 10 назв. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/18873 (дата звернення: 7.10.2023).
В. Б. Мокін, О. В. Бурдейна, К. О. Коваль, А. Р. Ящолт. Метод проектування когнітивної карти для оптимізації профорієнтаційної діяльності ЗВО. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. № 3. С. 89-99. URL: https://www.researchgate.net/publication/330089909_METOD_PROEKTUVANNA_KOGNITIVNOI_KARTI_DLA_OPTIMIZACII_PROFORIENTACIJNOI_DIALNOSTI_ZVO (дата звернення: 14.10.2023).