MODELING BY METHODS OF SYSTEM ANALYSIS THE IMPACT OF CHATBOTS BASED ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON THE QUALITY OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.3.11Keywords:
quality of higher education, morphological analysis, cognitive map, cognitive modeling, decision making, system analysisAbstract
The given research allows assessing the impact of artificial intelligence-based generative chatbots on the quality of higher education, taking into account both academically ethical and academically unethical educational activities. The primary aim of the study is to propose effective strategies for enhancing the quality of higher education in the rapidly developing landscape of artificial intelligence. The research employs a two-stage method of modified morphological analysis and cognitive modeling. These systematic approaches provide a comprehensive foundation for analyzing complex interactions among students, generative chatbots, and educational practices. The use of a combined approach contributes to a fundamental understanding of the addressed issues, enabling a more thorough exploration of potential solutions. The uniqueness of this research lies in the examination of the specific influence of chatbots on the quality of higher education and the implementation of specific strategies to elevate the level of the educational process. An intriguing and key feature is that both methods of system analysis utilized nearly identical basic data. Despite employing different approaches, the results of both methods turned out remarkably similar, paving the way for combining and comparing various mathematical methods of system analysis in researching other knowledge domains. Both methods indicated almost identical strategies for improving the quality of higher education, affirming the high quality of the developed models and providing clear guidance for effective decision-making by the scientific and pedagogical staff of higher educational institutions. As a result of the research, effective strategies were formulated to enhance the quality of higher education by minimizing the negative consequences associated with students' misuse of chatbots and maximizing the educational, practical, and scientific benefits derived from the interaction between participants in the educational process and artificial intelligence chatbots. The modeling outcome involves the development of two interconnected models that reveal a numerical hierarchy of the effectiveness of educational interventions for improving the quality of higher education. This hierarchy of actions can serve as a valuable tool for educators and is recommended for implementation in the higher education system.
References
Abdullahi A. 10 Best AI Chatbots 2023. eWEEK. 2023. URL: https://www.eweek.com/artificial-intelligence/best-aichatbots/#comparison-chart (дата звернення: 10.11.2023).
ChatGPT. Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/ChatGPT (дата звернення: 15.11.2023).
Fengchun M., Wayne H. Guidance for generative AI in education and research. 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France : UNESCO, 2023. 44 с. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693 (дата звернення: 13.11.2023).
Hulick K. How ChatGPT and similar AI will disrupt education. ScienceNews. 2023. URL: https://www.sciencenews.org/article/chatgpt-ai-artificial-intelligence-education-cheating-accuracy (дата звернення: 11.10.2023).
Kamalov F., Santandreu Calonge D., Gurrib I. New Era of Artificial Intelligence in Education: Towards a Sustainable Multifaceted Revolution. Sustainability. 2023. Т. 15, № 16. С. 12451. URL: https://doi.org/10.3390/su151612451 (дата звернення: 11.11.2023).
Морфологічний аналіз. Теорія, проблеми, застосування : навчальний посібник / Н.Д. Панкратова, І.О. Савченко ; М-во освіти і науки України, НТУУ "КПІ", Ін-т прикладного системного аналізу. Київ : Наукова думка, 2015. – 244 с.
Методологічне і математичне забезпечення розв’язання задач передбачення на основі модифікованого методу морфологічного аналізу / І.О. Савченко // Систем. дослідж. та інформ. технології. 2011. № 3. С. 18-28. Бібліогр. : 14 назв. укр. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/50108 (дата звернення: 1.10.2023).
Pankratova, N., Haiko, Hennadii, Savchenko, Illia. Morphological model for underground crossings of water objects. System research and information technologies. 2021. 53-67. URL: https://www.researchgate.net/publication/358359378_Morphological_model_for_underground_crossings_of_water_objects (дата звернення: 2.10.2023).
Панкратова, Н. Д. Стратегія застосування методу морфологічного аналізу в процесі технологічного передбачення / Н. Д. Панкратова, І. О. Савченко // Наукові вісті НТУУ «КПІ» : науково-технічний журнал. 2009. № 2(64). С. 35–44. Бібліогр. : 16 назв.
Педагогіка вищої школи [Електронний ресурс] : підручник / В. П. Головенкін ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2-ге вид., переробл. і доповн. Електронні текстові дані (1 файл: 3,6 Мбайт). Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 290 с.
Аннєнкова І. П. Критерії і показники якості освіти у ВНЗ. Наука і освіта. 2011. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/8_2011/1.pdf (дата звернення: 01.11.2023).
Гапон Л. О. Показники ефективності освітньої діяльності педагога. Методист ТКМЦНОІМ Гапон Л. О. Блог учителів української мови і літератури міста Тернополя. 19 лютого 2020. URL: https://gapon.te.ua/rubrykametodysta/dorobok-metodysta/metodychni-rekomendatsii/item/1360-mekhanizm-pobudovy-u-zakladi-osvityvnutrishnoyi-systemy-otsinyuvannya-yakosti-osvity (дата звернення: 21.10.2023).
Мілявський, Ю. Л. Ідентифікація та керування складними системами на основі моделей імпульсних процесів когнітивних карт : дис. … д-ра техн. наук. : 01.05.04 Системний аналіз і теорія оптимальних рішень / Мілявський Юрій Леонідович. Київ, 2021. 297 с. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/43829 (дата звернення: 5.10.2023).
Roberts F. Discrete Mathematical Models with Applications to Social, Biological, and Environmental Problems. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1976. 559 p.
Романенко В. Д. Когнітивне моделювання динаміки прийняття рішень для стабілізації нестійких режимів у соціально-навчальному процесі студента / В. Д. Романенко, Ю. Л. Мілявський // Наукові вісті НТУУ «КПІ» : науково-технічний журнал. 2016. № 5(109). С. 48–53. Бібліогр.: 10 назв. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/18873 (дата звернення: 7.10.2023).
В. Б. Мокін, О. В. Бурдейна, К. О. Коваль, А. Р. Ящолт. Метод проектування когнітивної карти для оптимізації профорієнтаційної діяльності ЗВО. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. № 3. С. 89-99. URL: https://www.researchgate.net/publication/330089909_METOD_PROEKTUVANNA_KOGNITIVNOI_KARTI_DLA_OPTIMIZACII_PROFORIENTACIJNOI_DIALNOSTI_ZVO (дата звернення: 14.10.2023).