АНАЛІЗ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЩОДО ОПТИМІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНИХ ПРАКТИК У ВИЩІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.4.2

Ключові слова:

штучний інтелект, інклюзивна освіта, вища освіта, адаптивне навчання, голосові асистенти, розпізнавання обличчя, текстові аналізатори, технології доповненої реальності, інтелектуальні системи

Анотація

Стаття присвячена аналізу потенціалу технологій штучного інтелекту (ШІ) щодо оптимізації інклюзивних практик у вищій освіті. Штучний інтелект відкриває нові можливості для адаптації навчального процесу до індивідуальних особливостей кожного студента, що є особливо важливим для осіб з особливими освітніми потребами. У статті розглядаються ключові аспекти використання сучасних технологій ШІ в освітньому процесі, включаючи системи адаптивного навчання, голосові асистенти та текстові аналізатори, технології розпізнавання обличчя та жестів. Проаналізовано як глобальні тенденції, так і конкретний досвід України в імплементації ШІ для підтримки інклюзивності в освіті. Зокрема, акцентується увага на тому, як технології ШІ можуть допомогти в розвитку освітнього середовища для осіб із порушеннями зору, слуху, розладами аутистичного спектру, СДУГ та іншими особливостями. У підсумку, стаття наголошує на необхідності подальшого дослідження та розвитку інноваційних підходів до впровадження технологій штучного інтелекту в освітній процес з метою створення інклюзивного, доступного та ефективного освітнього середовища. Стаття сприяє формуванню нового погляду на можливості інтеграції інклюзивних практик та штучного інтелекту в контексті вищої освіти.

Посилання

From Assistive Technologies to Metaverse – Technologies in Inclusive Higher Education for Students with Specific Learning Difficulties: A Review / G. Yenduri et al. IEEE Access. 2023. P. 1. URL: https://doi.org/10.1109/access.2023.3289496 (date of access: 18.12.2023).

Ioannidi V. Research on Special and Inclusive Education in the Context of Higher Education - Teachers’ Views About Labeling. International Journal of Learning and Development. 2023. Vol. 13, no. 3. P. 65. URL: https://doi.org/10.5296/ijld.v13i3.21211 (date of access: 18.12.2023).

Inclusive Education in Higher Education: Baseline Study at Universitas Negeri Malang / A. R. Junaidi et al. Journal of ICSAR. 2022. Vol. 6, no. 2. P. 196. URL: https://doi.org/10.17977/um005v6i22022p196 (date of access: 18.12.2023).

Паламарчук Є.А. Напрями розвитку засобів інклюзивної освіти в електронних навчальних системах / Є.А. Паламарчук, О.О. Коваленко, О.І. Черешнюк //ISSN 1997-9266. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2023. No 3 URL: https://doi.org/10.31649/1997-9266-2023-168-3-100-105

Ушакова І.О. Особливості використання штучного інтелекту в освіті / І. О. Ушакова, О. А. Педан // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Інформаційні технології та системи”: тези доповідей, 9-10 квітня 2020 р. Х.: ХНЕУ імені Семена Кузнеця, 2020. 60 с.

Мічурін І. Застосування систем штучного інтелекту в освіті // Інформаційна безпека та Інформаційні технології: збірник тез доповідей ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених, студентів і курсантів, м. Львів, 27 листопада 2020 року. Львів, ЛДУ БЖД, 2020, 249 с.

Шаров С.В Сучасний стан розвитку штучного інтелекту та напрямки його використання / Шаров С.В //Українські студії в європейському контексті. №6. 2023, с.136

Барна О.В. Переваги штучного інтелекту в освіті/ О.В. Барна // Збірник тез доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції «Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи», 18-19 травня 2023 року, с.22

Садовий М.І. Штучний інтелект та нейромережі в освітньому процесі: переваги та недоліки / Соменко Д.В., Трифонова О.М., Садовий М.І. // VІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Актуальні проблеми та перспективи технологічної і професійної освіти», 2023, с. 78

Mupaikwa, Elisha. The Use of Artificial Intelligence The Use of Artificial Intelligence in Education in Education: Applications, Challenges, and the Way Forward. 2023. P. 269

ЮНЕСКО URL: https://mepr.gov.ua/content/yunesko-unesco.html (дата звернення: 18.12.2023).

del Carmen Salazar M., Norton A. S., Tuitt F. A. 12: Weaving Promising Practices for Inclusive Excellence into the Higher Education Classroom. To Improve the Academy. 2010. Vol. 28, no. 20201217. URL: https://doi.org/10.3998/tia.17063888.0028.016 (date of access: 18.12.2023).

Штучний інтелект та цифрова інклюзія в освіті: забезпечення доступу та рівності за допомогою інтелектуальних машин. TS2 SPACE. URL: https://ts2.space/uk/штучний-інтелект-та-цифрова-інклюзія/#gsc.tab=0 (дата звернення: 18.12.2023).

Мар'єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Physical and Mathematical Education. 2023. Т. 38, № 1. С. 48–53. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 (дата звернення: 18.12.2023)

Types of Artificial Intelligence. URL: https://www.javatpoint.com/types-of-artificial-intelligence (date of access: 18.12.2023).

Terzopoulos G., Satratzemi M. Voice Assistants and Smart Speakers in Everyday Life and in Education. Informatics in Education. 2020. P. 473–490. URL: https://doi.org/10.15388/infedu.2020.21 (date of access: 18.12.2023).

On Inclusion: Video Analysis of Older Adult Interactions with a Multi-Modal Voice Assistant in a Public Setting. ACM Digital Library. URL: https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/3572334.3572371 (date of access: 18.12.2023).

Digital Technologies and Artificial Intelligence Technologies in Education. European Journal of Contemporary Education. 2021. Vol. 10, no. 2. URL: https://doi.org/10.13187/ejced.2021.2.285 (date of access: 27.11.2023).

Huawei Technologies Co., Ltd. Artificial Intelligence Technology. Singapore: Springer Nature Singapore, 2023. URL: https://doi.org/10.1007/978-981-19-2879-6 (date of access: 27.11.2023).

Kotlyarova I. O. Artificial Intelligence Technologies in Education. Bulletin of the South Ural State University series "Education. Educational Sciences". 2022. Vol. 14, no. 3. P. 69–82. URL: https://doi.org/10.14529/ped220307 (date of access: 27.12.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

КОТЕНКО, Н., & ЖИРОВА, Т. (2023). АНАЛІЗ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЩОДО ОПТИМІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНИХ ПРАКТИК У ВИЩІЙ ОСВІТІ. Інформаційні технології та суспільство, (4 (10), 15-23. https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.4.2