МОДЕЛЮВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ СИСТЕМИ МОНІТОРИНГУ ГЕНДЕРНОЇ РІВНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.1.27Ключові слова:
гендерна рівність; інформаційно-аналітична система; моніторинг; UML діаграмиАнотація
У сучасному світі питання гендерної рівності набуває все більшої значущості. Зокрема, у закладах вищої освіти гендерна рівність є фундаментальним аспектом, який впливає на якість освіти, мотивацію науково-педагогічних працівників, а також на загальний морально-психологічний клімат в установах. Одним із головних викликів, що постає перед сучасними університетами, є забезпечення рівних можливостей для всіх працівників незалежно від їхньої статі. Це включає рівний доступ до академічного та професійного розвитку, рівні умови праці, справедливе розподілення ресурсів та можливостей для кар'єрного росту. Мета роботи розробка інформаційно-аналітичної системи моніторингу гендерної рівності (ІАСМГР) у закладах вищої освіти з використанням UML-діаграм, що дозволяє підвищити ефективність оцінки гендерної рівності серед професорсько-викладацького та наукового складу. Методологія використання UML (Unified Modeling Language) для проєктування структури та функціоналу ІА- СМГР. Застосування методів формалізації та алгоритмізації для аналізу, рефакторингу та трансформації UML-діаграм. Визначення структурної складності системи через кількість класів, інтерфейсів та зв’язків. Візуалізація системних компонентів та визначення ключових класів (кандидат, вакансія, критерії відбору, тощо). Наукова новизна запропоновано формальний підхід до проєктування ІАСМГР з урахуванням гендерної нейтральності. Введено цільову функцію для оптимізації структури UML-діаграм класів. Визначено множину семантично еквівалентних трансформацій UML-діаграм з метою зменшення упередженості за гендерною ознакою. Обґрунтовано необхідність застосування програмного забезпечення для факторингу UML-діаграм у багатозакладних системах. Ще одним важливим аспектом є вплив інформаційних технологій на процес управління гендерною рівністю. Зокрема, важливим інструментом у процесі розробки та впровадження таких систем є UML (Unified Modeling Language). Використання UML діаграм дозволяє створювати стандартизовані моделі, які легко зрозумілі всіма учасниками процесу розробки, що підвищує якість системи і знижує ризики помилок. Запровадження таких моделей важливо в умовах, коли система моніторингу гендерної рівності повинна бути інтегрована у загальну структуру управління університетом і повинна відповідати вимогам різних зацікавлених сторін. Висновки. UML-діаграми є ефективним інструментом у проєктуванні архітектури ІАСМГР. Необхідно акцентувати увагу на візуалізації аналітичної інформації щодо гендерної рівності. Перспективи досліджень полягають у масштабуванні системи для обробки великих обсягів даних, а також в адаптації ІАСМГР до змін у вимогах і потребах користувачів.
Посилання
Anderson J. The Impact of Gender Inequality on Work Efficiency in Educational Institutions. Journal of Gender Studies, 2018. 15(2), 123–145.
Brown L. Negative Effects of Gender Discrimination on Employee Motivation and Engagement. International Journal of Human Resource Management, 2019. 28(3), 256–278.
Cavique L., Cavique M., Mendes A., Cavique M. Покращення проектування інформаційних систем: використання UML та аксіоматичного проектування. Computers in Industry, 2022. 135, 103569.
Computer Support System for Choosing the Optimal Managing Strategy by the Mutual Investment Procedure in Smart City / Lakhno Valeriy, Malyukov Volodimir, Roskladka Andrii, Rzaieva Svitlana, Gamaliy Volodymir, Valeriy Kraskevich, and Olha Kasatkina. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2020. Volume 1194, pp. 278–288. DOI: 10.1007/978-3-030-50454-0_26
Costa C. A., Harding J. A., Young R. I. Застосування UML і відкритого розподіленого процесу до проектування інформаційних систем. Computers in Industry, 2001. 46(1), 33–48.
Green, P. Combining Quantitative and Qualitative Methods for Comprehensive Understanding of Gender Equality. Methodological Innovations, 2017. 14(1), 33–50.
Harris T. Enhancing System Clarity and Quality Through UML Diagrams. Journal of Systems and Software, 2019. 102, 45–63.
Herawati S., Negara Y. D. P., Febriansyah H. F., Fatah D. A. Застосування методу водоспаду в інформаційній системі управління управління професійним навчанням на базі Інтернету в Університеті Труноджойоо Мадура. У E3S Web of Conferences. 2021. (Vol. 328, p. 04026). EDP Sciences.
Johnson M. Real-Time Data Analysis for Gender Equality Monitoring in Universities. Journal of Educational Technology, 2021. 30(1), 78–95.
Lee S. The Importance of UML Diagrams in System Development. Software Engineering Journal. 2018. 25(6), 489–512.
Martin R. Regulatory Mechanisms for Ensuring Gender Equality in Higher Education. European Journal of Education Law and Policy, 2018. 21(2), 167–182.
Nickerson J. V., Corter J. E., Tversky B., Zahner D., Rho Y. J. Діаграми як інструменти в проектуванні інформаційних систем. In Design Computing and Cognitionʼ08: Proceedings of the Third International Conference on Design Computing and Cognition. 2008. (pp. 103–122). Springer Netherlands.
Smith A. Development and Implementation of Information-Analytical Systems for Monitoring Gender Equality. Information Systems Journal. 2020. 22(4), 345–367.
White K. Legislative Initiatives and Their Impact on Reducing Gender Discrimination. Journal of Legal Studies. 2016. 19(3), 203–220.