ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ПРОГРАМУВАННЯ МОВОЮ СІ»

Автор(и)

  • Ірина МИХАЙЛЮК Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу https://orcid.org/0000-0002-6489-3982
  • Ольга МУРАВА Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.1.18

Ключові слова:

штучний інтелект, мова програмування Сі, автоматизація, персоналізація навчання, оптимізація алгоритмів

Анотація

У статті досліджуються можливості впровадження штучного інтелекту (ШІ) у навчальний процес із дисципліни «Основи програмування мовою Сі». Мета дослідження – вивчення шляхів інтеграції ШІ в освітній процес для підвищення ефективності навчання програмуванню мовою Сі. Враховуючи ключову роль мови Сі в ІТ-освіті, її опанування є важливим етапом для студентів, які прагнуть розвивати навички програмування та працювати з сучасними мовами, такими як C++, Java чи Python. Окрім того, знання мови Сі необхідні для професійної діяльності в галузях, пов’язаних із розробкою операційних систем, драйверів та вбудованих систем. Методологія дослідження базується на аналізі сучасних наукових джерел, що розглядають питання застосування ШІ у навчальному процесі. Основна увага приділяється алгоритмам автоматизації перевірки програмного коду, методам аналізу ефективності алгоритмів, а також персоналізованому підходу до навчання студентів. У статті розглядаються механізми інтеграції ШІ у навчальний процес, зокрема автоматичне виявлення та аналіз помилок у коді, оптимізація алгоритмів, генерація тестових завдань та можливості доповнення програмного коду. Наукова новизна дослідження полягає у практичному підході до інтеграції ШІ в навчання мовою Сі. Використання інтелектуальних систем дозволяє адаптувати освітній процес до рівня підготовки студентів, що сприяє глибшому розумінню принципів програмування та підвищенню їхньої компетентності у роботі з алгоритмами та структурами даних. Особливий акцент зроблено на взаємодії студента з ШІ, де алгоритми аналізують помилки, пропонують виправлення та надають миттєвий зворотний зв’язок, що підсилює навчальний Висновки статті підкреслюють перспективність використання ШІ в освітньому процесі. Основні переваги впровадження таких технологій включають адаптивність навчання, швидкий доступ до зворотного зв’язку, можливість створення варіативних завдань та розвиток практичних навичок студентів. Впровадження ШІ у навчання мовою Сі дозволяє не лише підвищити ефективність засвоєння матеріалу, але й зробити освітній процес більш інтерактивним та цікавим для студентів.

Посилання

Afshan Younas, Subramanian Kabaly, Al-Haziazi Mohammed, Hussainy Syed, Kindi Ahmed. A Review on Implementation of Artificial Intelligence in Education. International Journal of Research and Innovation in Social Science. 2023. VII. С. 1092–1100. URL: https://www.researchgate.net/publication/373983762_A_Review_on_ Implementation_of_Artificial_Intelligence_in_Education (date of access: 24.04.2025)

Babajanov M. R., Ishniyazov O. O. Use of Innovative Technologies to Learn Programming. Journal of Science, Research and Teaching. 2024. Vol. 3, No. 6.URL: https://jsrt.innovascience.uz/index.php/jsrt/article/view/564/469 (date of access: 24.04.2025)

Huang Chien-Hsing. Programming Teaching in the Era of Artificial Intelligence. Eximia Journal, 2024. Vol. 13, С. 583–589, January. URL: https:// eximiajournal.com/index.php/eximia/article/view/488/325 (date of access: 24.04.2025)

Джонатан Хейбер. Критичне мислення. 2023. Видавництво: ArtHuss. 198 с.

Коваль О. Використання штучного інтелекту в процесі навчання програмування в умовах змішаного навчання. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. № 5. С. 1–15. URL: https://openedu. kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/543 (дата звернення: 24.04.2025)

Литвинова С., Рашевська Н., Проскура С. The use of artificial intelligence in teaching students programming languages. Proceedings of the IX International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT (3L-Person 2024). 2024. С. 10–29. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3781/paper01.pdf (date of access: 24.04.2025)

Ma B., Chen L., Konomi S. Enhancing Programming Education with ChatGPT: A Case Study on Student Perceptions and Interactions in a Python Course. arXiv preprint arXiv:2403.15472. 2024. URL: https://arxiv.org/abs/2403.15472 (date of access: 24.04.2025)

Отрошко Т., Школа О., Калініченко О. Впровадження штучного інтелекту в освітній процес магістрантів-інформатиків. Distance Education in Ukraine: Innovative, Normative-Legal, Pedagogical Aspects. 2024. С. 351–356. URL:https://www.researchgate.net/publication/383560632_VPROVADZENNA_ STUCNOGO_INTELEKTU_V_OSVITNIJ_PROCES_MAGISTRANTIV-INFORMATIKIV (дата звернення: 24.04.2025)

Phung T., Pădurean V.-A., Cambronero J., Gulwani S., Kohn T., Majumdar R., Singla A., Soares G. Generative AI for Programming Education: Benchmarking ChatGPT, GPT-4, and Human Tutors. arXiv preprint arXiv:2306.17156. 2023.URL: https://arxiv.org/abs/2306.17156 (date of access: 24.04.2025)

Яценко О. Технології штучного інтелекту: основні напрями впровадження в освіту. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 3. С. 378–382. URL: https://eprints.zu.edu.ua/37808/1/Yatsenko.pdf (дата звернення: 24.04.2025)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

МИХАЙЛЮК, І., & МУРАВА, О. (2025). ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІНИ «ОСНОВИ ПРОГРАМУВАННЯ МОВОЮ СІ». Інформаційні технології та суспільство, (1 (16), 145-150. https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.1.18