SECURITY POLICE NATIONAL POLICE OF UKRAINE AS A SUBJECT OF ENSURING INFORMATION SECURITY UNDER THE CONDITIONS OF THE STATE OF MARTIAL
DOI:
https://doi.org/10.32689/2522-4603.2023.1.8Keywords:
security police, information security, martial law, securityAbstract
The article is devoted to the study of the place of the security police in the system of entities providing information security under martial law. The purpose of the work is to study the concept of "information security", the subjects of its provision, as well as the definition of the role of the security police as the subject of information security provision. The article examined various scientific definitions of the term "information security". The novelty of the research lies in the fact that there is currently no study of the participation of the security police in ensuring information security in Ukraine, especially in the conditions of martial law. Since the beginning of the full-scale invasion, thousands of Ukrainians have also felt the consequences of periodic massive cyber attacks on our country's information resources. It is extremely important to protect the data not only of each individual citizen, but also the protection of data, which is an integral element of national security. Given the limited scope of the research, we did not set as the goal of the research and proposals regarding our own understanding of information security. At the same time, according to the Law of Ukraine "On the Basics of National Security of Ukraine", information security can be recognized as a component of national security. Law enforcement agencies, in particular the security police, are an integral part of the state information security system, which have specific features of functioning in the information environment. Conclusions: the article proves that the main task of the security police is to provide services for the protection of the relevant objects. But at the same time, the Security Police is the owner and user of information that needs protection from outside interference, especially during martial law. At the same time, the legislation does not define the procedure for ensuring information security during the police's performance of its powers. But it is directly stated about ensuring the safety of a person when leaving the premises, ensuring the safety of a person during an attack, ensuring the safety of road traffic, ensuring the safety of participants and spectators and other security subjects and objects. We believe that the issue of ensuring information security in the security police should be resolved by law. After all, the security police is the user of a large amount of information and, accordingly, should be the subject of ensuring information security, especially during the operation of a special legal regime – martial law.
References
Як Україна протидіє дезінформації: підсумки третьої сесії Всеукраїнського Форуму «Україна 30. Безпека країни». URL: https://docs.google.com/document/d/100og15keak3HWfGAiNA2egRXU3R16xpjxsn6eKmQIN8/edit (дата звернення 23.02.2023).
Доронін І.М. Цифровий розвиток та національна безпека у контексті правових проблем. Інформація і право. 2019. № 1 (28). С. 29-36. doi: https://doi.org/10.37750/2616-6798.2019.1(28).221305
Доронін І.М. Національна безпека України в інформаційну епоху: теоретико-правове дослідження: автореф. дис. … д-ра юрид. Наук; НДІ інформатики і права НАПрН України. Київ: б. в., 2020. 39 с.
Смолянюк В.Ф. Системні засади національної безпеки України. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2018. № 2 (37). С. 107-126.
Дроботов С.А. Конституційно-правове забезпечення національної безпеки в україні. Journal «ScienceRise: Juridical Science». 2020. № 2 (12). С. 24-29. doi: https://doi.org/10.15587/2523-4153.2020.210858
Кубецька О., Остапенко Т., Палешко Я. Умови забезпечення національної безпеки держави. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2020. № 2. С. 321-327. doi: https://doi.org/10.31733/2078-3566-2020-2-321-327
Нашинець-Наумова А.Ю. Інформаційна безпека: питання правового регулювання: монографія. Київ: Видавничий дім «Гельветика», 2017. 168 с.
Іванов І. Є. Актуальні питання інформаційної безпеки у діяльності національної поліції України. Юридична наука. 2020. № 3(105). DOI: 10.32844/2222-5374-2020-105-3.23
Шорохова Г.М. Деякі питання інформаційної безпеки діяльності територіальних органів поліції України. Сучасні проблеми розвитку державності та напрями їх вирішення через призму правотворчої діяльності: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 17-18 травня 2019 року). Харків: ГО «Асоціація аспрантів-юристів» 2019. 148 с.
Про національну безпеку України: Закон України. Відомості Верховної Ради. 2018. № 31. Ст. 241.
Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
Конституція України. Науково-практичний коментар: станом на 20 трав. 2018 р. / Я. О. Берназюк, А. Г. Бірюкова, Ю. О. Буглак [та ін.]; за заг. ред. К. І. Чижмарь, О. В. Лавриновича. Київ: Професіонал, 2018. 296 с.
Указ Президента України № 47/2017 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України». URL: http://www.president.gov.ua/documents/472017-21374 (дата звернення 23.02.2023).
Наказ Міністерства внутрішніх справ «Про організацію службової діяльності поліції охорони з питань забезпечення фізичної охорони об’єктів» від 07.07.2017 № 577. Офіційний вісник України. 2017. № 69. Стор. 55.