PROSECUTORS AS A SUBJECT OF INFORMATION LAW: BASIC RIGHTS AND RESPONSIBILITIES IN THE CONTEXT OF MODERN LEGAL UNDERSTANDING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2522-4603-2019-02/58-51-60

Abstract

In article it is determined that one of the elements of lawmaking is the legal technique, the observance of the rules of which improves the efficiency of adoption of legal acts. The Institute of Legal Engineering is the object of study of many scientists from Ukraine and beyond. Positive overseas experience is the preparation of special drafting manuals in different countries. The opinion of scientists on the definition of legal technique is given. The author’s above definition is suggested. The need to distinguish between “legal technique” and “legal technology” is emphasized, since the latter are procedural in nature. The types of legal techniques are named according to the basic criterion of their determination. The main criterion for determining the types of legal technology is the stages of creation and implementation of legal acts. The following types of legal technique are named: lawmaking, which includes legislative technique, the technique of creating legal acts by the executive authorities and local self-government; technique of publication of legal acts; technique of systematization of legal acts; technique of interpretation of legal acts; law enforcement techniques, which include judicial, lawyer, investigative, prosecutorial, notarial, interrogation techniques and recording of interrogation results in protocols. Investigating the scientific works of scientists whose object of study is legal technique, it is concluded that, in general, the scientific literature defines: the rules of legal technology; means and methods of legal technique; elements of legal technology; legal requirements. It is proposed to distinguish the basic requirements for the technique of creating legal acts: structural; logical; linguistic; procedural. Within each group, it is suggested to identify specific rules to be followed in lawmaking. The necessity of defining and fixing the above requirements in the Law of Ukraine “On Regulatory Acts”, the necessity of which was stated repeatedly, was stated. It was argued that administrative lawmaking was no less responsible than legislative lawmaking. Therefore, the methodology remains common to both areas of lawmaking: legislative and administrative. The methodology of legal lawmaking in the activities of public authorities and management is defined as a set of certain theoretical principles, logical techniques, methods of activity in the process of creating legal acts. We propose methods that can be used to study the basic rules of legal technology, to combine into the following two groups: 1) theoretical (metaphysical, method of analysis, synthesis, induction and deduction); 2) empirical (systemic, functional, linguistic, sociological, comparative, technical, method of description and legal experiment).

References

Конституція України: прийнята на 5-й сесії Верховної ради України 28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 142.

Про прокуратуру : Закон України від 14.10.2014 р. 1697-VІІ [Електронний ре- сурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. URL: http://zakon1.rada.gov.ua

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури: Закон України № 113-ІX від 19.09.2019 р. [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб- портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/113-20

Про Державне бюро розслідувань: Закон України № 794-VІІІ від 12.11.2015 р. [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-19

Калінніков О. Нерозлучні зі слідством [Електронний ресурс] // Газета “Закон і Бізнес”. 04.10.2019. URL: https://zib.com.ua/ua/print/139480-chi_zakonno_vr_prodovzhila_prokuraturi_funkciyu_dosudovogo_s.html

Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 р. № 2657-XІІ // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48. Ст. 650.

Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13.02.2011 р. № 2939-VІ // Відомості Верховної Ради України. 2011 р. № 32. Ст. 314.

Про звернення громадян: Закон України від 2 жовтня 1996 р. № 393/96-ВР // Відомості Верховної Ради України. 1996. № 47. Ст. 256.

Про державну таємницю: Закон України від 21 січня 1994 р. № 3855-ХІІ // Відомості Верховної Ради України. 1994. № 16. Ст. 93.

Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місце- вого самоврядування в Україні засобами масової інформації: Закон України від 23.09.1997 р. № 539/97-ВР // Відомості Верховної Ради України. 1997. № 49. Ст. 299.

Про захист персональних даних: Закон України від 01.06.2010 р. № 2297-VІ // Ві- домості Верховної Ради України. 2010 р. № 34. Ст. 481.

Про доступ до судових рішень: Закон України від 22.12.2005 р. № 3262-ІV // Відо- мості Верховної Ради України. 2006. № 15. Ст. 128.

Про електронні документи та електронний документообіг: Закон Украї- ни від 22.05.2003 р. (із змін., внесеними згідно із Законом від 31.05.2005 р. № 2599-ІV, // Відомості Верховної Ради України. 2005. № 26. Ст. 349. (2003. № 36. Ст. 275.)

Про національну безпеку України: Закон України від 21 червня 2018 року № 2469- VІІІ [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19

Порядок обробки персональних даних працівників органів прокуратури у базі пер- сональних даних “Кадри органів прокуратури України”: Затверджено Наказом Генерального прокурора України від 26 липня 2014 р. № 77 [Електронний ресурс] // Сайт “Генеральна Прокуратура України”. URL: https://old.gp.gov.ua/ua/personal_data_protection

Про державну службу: Закон України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII [Елек- тронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text

Про затвердження Порядку фіксації доведення інформації або документів до ві- дома державного службовця шляхом використання засобів телекомунікаційного зв’язку: Постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1042 [Елек- тронний ресурс] // Верховна Рада України. Офіційний веб-портал. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1042-2019-%D0%BF#n8

Про врегулювання правовідносин між заявниками та закладом експертизи на пе- ріод дослідних випробувань системи електронного подання заявок на об’єкти пра- ва інтелектуальної власності: Наказ Державної служби інтелектуальної власності України від 31.01.2012 р. № 50-Н [Електронний ресурс] // Інформаційне агент- ство “ЛІГА:ЗАКОН”. URL: https://ips.ligazakon.net/document/TM043538

Published

2019-12-26

How to Cite

Амелін, О. Ю. (2019). PROSECUTORS AS A SUBJECT OF INFORMATION LAW: BASIC RIGHTS AND RESPONSIBILITIES IN THE CONTEXT OF MODERN LEGAL UNDERSTANDING. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Legal Sciences, (2 (58), 51-60. https://doi.org/10.32689/2522-4603-2019-02/58-51-60