THE ARCHETYPAL FOUNDATIONS OF THE JUSTIFICATION OF THE PHENOMENON OF “PUBLIC ADMINISTRATION” IN THE CONTEXT OF THE TRANSFORMATION PROCESSES INHERENT IN PUBLIC ADMINISTRATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2522-4603-2019-02/58-97-104

Abstract

The article attempts to clarify the essence and features of the concept of “public administration” in the context of radical transformations of public administration models (systems). The emphasis is placed on the fact that public administration, as a complex social phenomenon, is becoming increasingly developed due to democratization, decentralization, and openness of government.

The radical transformations of states and societies in modern conditions have led to marked transformations of government models. In theoretical and practical terms, the problem of clarifying the essence of the peculiarities of the phenomenon of “public administration”, which to date does not have sufficient justification, especially in “comparison” with the concept of “public administration”, has become urgent. Although most theories of public administration explain such governance as maximally democratic, decentralized, with wide public participation, public administration is often interpreted as a very specific phenomenon.

The author of the article proceeds from the assumption that the modern transformations of the models of public administration are first and foremost related to the radical changes of the relations between the states and societies, between the authorities and civil society. These subjects – subject and subject – object relations are becoming increasingly complex, but decentralized, democratic and liberal. Public administration is becoming more and more partner in content.

Therefore, in explaining the phenomenon of “public administration”, in the further search for its “difference” from the concept of “public administration” should proceed conceptually from the following:

1. It is necessary to take into account the fundamental fact that public administration and administration closely combine the two components. The first is the presence of a public authority that must be as open and democratic as possible. The second is the variety of democratic procedures involved in the public administration of the general public, the numerous civil society institutions involved in the development and adoption of public administration decisions and its practical implementation.

2. It is certainly not necessary to put a mark of equality between public administration and administration for the reason that by their role, the procedural implementation in the process of solving public problems and problems, they are quite different and, therefore, should be used, explained in combination.

3. Finally, the optimal model of modern public administration can be characterized as a partnership (state-society), which is built on the close interaction of government and civil society and is ensured by the developed social sounds between all subjects of public-administrative activity.

4. Public administration will continue to acquire a public-power nature in which the purely ideological dominant will minimize its role and importance. Already in the beginning of the XXI century, the processes of loss of political systems and regimes in many, especially highly developed countries, a pronounced ideological feature, and the leading positions came liberalization, decentralization, democratization of countries and societies, social relations between people, social relations between people. The modern development of human communities assures that such processes are almost irreversible.

References

Аджемоглу Дарон, Робінзон Джеймс. Чому нації занепадають / пер. з англ. О. Дем’янчука. Київ: Наш формат, 2016. 440 с.

Административное право зарубежных стран: учебник / под ред. А. Н. Козырина и М. А. Штатиной. Москва: Спарк, 2003. 464 с.

Амосов О., Гавкалова Н. Моделі публічного адміністрування (архетипові парадиг- ми) // Публічне управління: теорія та практика: зб. наук. праць Асоціації докторів наук з державного управління. Харків: Вид-во Док. наук держ. упр.: Спеціальний вип., 2013. С. 6–13.

Гнидюк І. Публічна адміністрація як об’єкт структурних змін // Зб. наук. пр. УДАУ. 2001. Вип. 1.

Енциклопедія державного управління: у 8 т. / Наук.-ред. кол. Ю. В. Ковбасюк (голова) та ін: Національна академія державного управління при Президенто- ві України. Київ: НАДУ, 2011. Т. 8 : Публічне врядування / Наук.-ред. колегія: В. С. Загорський, С. О. Телещук [та ін.]. Львівський регіональний інститут державного управління; Національна академія державного управління; Національна академія державного управління при Президентові України. Львів, 2011. 712 с.

Європейська хартія місцевого самоврядування від 15.10.1985 р. [Електронний ре- сурс] // Верховна Рада України: Офіційний веб-портал. Законодавство України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_036 (дата звернення: 10.09.2018 р.).

Карпа М. І. Розвиток публічної служби в Україні: компетентнісний підхід [Текст]: монографія. Львів: ЛРІДУ НАДУ, 2018. 264 с.

Колесникова К. Співвідношення державного управління та публічного адміні- стрування у процесі суспільної трансформації [Електронний ресурс] // Публіч- не управління: теорія та практика. 2013. Вип. 3 (15). с.41-45. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2013-3/doc/1/06.pdf

Куйбіда В. С., Толкованов В. В. Досвід впровадження стандартів доброго врядуван- ня на місцевому рівні в Україні та інших Європейських країнах: зб. наук.-аналіт. та навч.-метод. матеріалів, норм.-прав. актів з питань впровадження стандартів до- брого врядування на місцевому рівні. Київ: Поліграф. центр “Крамар”, 2010. 258 с.

Нагорна Л. П. Регіональна ідентичність: український контекст. К.: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2008. 405 с.

Перегуда Є. В. Децентралізація як напрям становлення системи публічного управ- ління: проблеми реалізації // Проблеми модернізації України: [зб. наук. праць] МАУП. Київ: ДП “Вид. дім “Персонал”, 2016. С. 21–23.

Подзолков Ю. А. Публічна політика в Україні: нові принципи взаємодії влади та громадянського суспільства. Автореф. дис. … канд. політ. наук 23.00.02 — політич- ні інститути та процеси. Одеса. 2015. 16 с.

Політико-правові стандарти ЄС і напрями вдосконалення моделі модернізації су- часної України: наукова записка / відп. ред. В. П. Горбатенко. Київ: Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України, 2011. 108 с.

Про Концепцію адаптації інституту державної служби в Україні до стандартів Єв- ропейського Союзу: Указ Президента України від 05.03.2004 р. // Офіційний віс- ник України. 2004. № 10.

Розвиток системи управління в ЄС: досвід для України: наук.-метод. розроб. / авт. кол.: О. Я. Красовський, П. В. Клгут, О. С. Киричук та ін. Київ: НАДУ, 2012. 52 с.

Сморгунов Л. В. Сравнительный аналіз политико-административных реформ: от нового государственного менеджмента к концепции “governance” // Полис. 2003. № 4. С. 50–58. 17. Філіпова Н. П. Зміна співвідношення понять “державне управління”, “публічне ад- міністрування”, “публічне управління” в системі суспільно-політичної трансформа- ції [Електронний ресурс] // Електронний журнал “Державне управління: удоско- налення та розвиток”. 2015. № 6. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=865

Философия истории: антология / сост., ред. и вступ. ст. Ю. А. Кимелова. Москва: Аспект-Пресс, 1995. 361 с.

Brizova M. History of the state administration of the Czech Republic. Prague: Ministry of Regional Development of the Czech Republic, 1999. P.3.

Decentralization: a sampling of definitions (Working prepared in connection with the joint UNDP – Government of Germany evaluation of the UNDP role in decant – realization and local governance), October 1999.

Ocena nowego zasadniszego podzialu terytozialnego panstwfa przygeta przez Rade Minisrow w dniu 12 grudnia 2000 z. Warzawa.

Rice E. M. Public administration in post-socialist Eastern Europe // Public Administration Review. 1992. № 2. P.117.

Ustawa o samorzadzie gminnym z dnia 8 mazca 1990 r. // Dziennie Ustaw. 2001. №142. Poz. 159.

Published

2019-12-26

How to Cite

Шинькович, А. В. (2019). THE ARCHETYPAL FOUNDATIONS OF THE JUSTIFICATION OF THE PHENOMENON OF “PUBLIC ADMINISTRATION” IN THE CONTEXT OF THE TRANSFORMATION PROCESSES INHERENT IN PUBLIC ADMINISTRATION. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Legal Sciences, (2 (58), 97-104. https://doi.org/10.32689/2522-4603-2019-02/58-97-104