CONCEPTUAL PRINCIPLES OF REFORM LAW ENFORCEMENT AUTHORITIES OF UKRAINE

Authors

  • V. I. Lytvynenko

Abstract

With international experience, current conditions and the state of Ukraine, it is appropriate:

1. The format of the constitutional reform to initiate the formation of a subgroup to develop a separate section of the Constitution — “The national security of Ukraine”, which provide links to the police, the law enforcement system, law enforcement and police services. Considering the law enforcement system of Ukraine as a part of national security, ensuring the safety and protection of citizens, society and state from internal illegal encroachments, thus having the right to restrict the constitutional rights of citizens.

2. Develop basic (constitutional) Law of Ukraine “On the law enforcement agencies in Ukraine”, which provide definitions of determination, law enforcement agencies, law enforcement, police services. This law define basic features, functions and tasks of law enforcement, the order of their formation, classification, order acceptance and enforcement conditions of service as a kind of public service, the basic requirements to limit admission of citizens to police services and others.

3. Develop a Strategy for police reform and approve it at the Decree of the President of Ukraine or resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine.

4. Establish an interagency working group of the President of Ukraine on monitoring police reform and law enforcement Ukraine to coordinate and operational impact on the reform.

5. the National Security Council under President of Ukraine developed to analyze Concepts reform every law enforcement agency and subject to the prevailing vision system to prepare national Concept of reforming the law enforcement system of Ukraine and the action plan to reform state law enforcement with the discussion and approval of the NSDC.

6. The Cabinet of Ministers of Ukraine to make proposals to bring Ukraine to comply with legislation on the activities of law enforcement agencies.

References

Конституція України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 30. ст. 141.

Концепція першочергових заходів реформування системи Міністерства внутріш- ніх справ / МВС України. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2014 р. №1118-р // URL: http://police-reform.org/library/rozporyadzhennya-kmu-v-d-22.10.2014-1118-r-schodo-pitannya-reform

Гірич В. До проблеми визначення базових понять у контексті реформування пра- воохоронних органів [Аналітична записка] // Національний інститут стратегіч- них досліджень. URL: www.niss.gov.ua/artikles/1153/

Про основи національної безпеки України: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2003. № 39. ст. 351.

Про стратегію сталого розвитку України — 2020: Указ Президента України // Офіційний вісник України, 2015. № 4. с. 8.

Про Національне антикорупційне бюро України: Закон України // Відомості Вер- ховної Ради України (ВВР). 2014. № 47. ст. 2051.

Про Державне бюро розслідувань: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2016. № 6. ст. 55.

Про Службу безпеки України: Закон України // Відомості Верховної Ради Украї- ни (ВВР). 1992. № 27. ст. 383.

Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1998. № 35. ст. 236.

Про Державну прикордонну службу України: Закон України // Відомості Верхов- ної Ради України (ВВР). 2003. № 27. ст. 208.

Про Національну гвардію України: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2014. № 17. ст. 594.

Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 32. ст. 225.

Про Національну поліцію: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2015. № 40–41. ст. 379.

Про Державну кримінально-виконавчу службу України: Закон України // Відо- мості Верховної Ради України (ВВР). 2005. № 30. ст. 409.

Про Державний захист працівників суду і правоохоронних органів: Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1994. № 18. ст. 104.

Концептуальні підходи до визначення методологічної функції законодавчого за- безпечення національної безпеки України / Т. І. Блистів, В. Т. Колесник, П. Я. При- гунов, К. В. Карпова // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2015. Серія: Юридичні науки. Випуск № 4 (81). С. 13–26.

Концепція реформування правоохоронних органів України (система криміналь- ної юстиції) (проект) / Міністерство внутрішніх справ України. Національна Ака- демія внутрішніх справ // Тюремний портал. Громадська правоохоронна організа- ція “Донецький меморіал”. URL: http://ukrprison.org.ua/index.php?id=1285058160

Сидоренко Сергій. Концепція розвитку охоронної діяльності. Створення резервної системи безпеки України // Українська федерація професіоналів безпеки. Все- українське об’єднання організацій роботодавців охоронної галузі. URL: http://ufpb.kiev.ua/index.php/all-news/68-kontseptsiji-rozvitku-okhoronnoji-diyalnostistvorennya- rezervnoji-sistemi-bezpeki

Published

2017-03-29

How to Cite

Литвиненко, В. І. (2017). CONCEPTUAL PRINCIPLES OF REFORM LAW ENFORCEMENT AUTHORITIES OF UKRAINE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Legal Sciences, (1 (52), 7-16. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/law/article/view/882