СТАРШИЙ ШКІЛЬНИЙ ВІК ЯК СЕНСИТИВНИЙ ПЕРІОД ДЛЯ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНО-ОСОБИСТІСНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Тетяна ШВЕЦЬ

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.1.7

Ключові слова:

соціально-особистісна компетентність, старший шкільний вік, критичне мислення, креативне мислення, комунікативні навички, співпраця, самовизначення

Анотація

Актуальність дослідження визначається завданнями, відповідними провідним напрямам Закону України «Про освіту» (2017) та Концепції Нової української школи (2016), де пріоритетами визначено формування ключових компетентностей у підготовці конкурентоздатної особистості ХХІ століття: всебічно розвиненої, з критичним мисленням, патріота з активною громадянською позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ та вчитися впродовж життя. Метою статті є аналіз сучасних наукових досліджень, що присвячені характеристиці особистісних психологічних новоутворень в учнів старших класів у контексті розвитку їхньої соціально-особистісної компетентності. У статті використано теоретичний метод дослідження, а саме: проведено аналіз наукових джерел, узагальнення та систематизацію наукових даних щодо характеристики сенситивного періоду для розвитку соціально-особистісної компетентності учнів старших класів. Автором розглянуті соціальні та особистісні зміни юнаків, а саме: зміни ціннісних орієнтацій, побудову життєвих цілей та планів, мотивації успіху, самовизначення та самореалізацію, критичного та креативного мислення, комунікативних навичок та співпраці, рефлексії тощо. У статті зазначено, що центральним новоутворенням особистості у ранній юності є готовність дитини до життєвого самовизначення, що спрямовується ціннісними орієнтаціями, практичною, комунікативною, творчою діяльністю, де головним смислоутворювальним мотивом кожного виду діяльності є мотив самореалізації у цій діяльності, який необхідно усвідомити. Автором охарактеризовані всі новоутворення старших підлітків у контексті складників соціально-особистісної компетентності. У статті теоретичне дослідження підтверджує припущення, що такі складники соціально-особистісної компетентності, як критичне та креативне мислення, комунікативні навички, здатність до співпраці та самовизначення в юнацькому віці, зазнають змін (інколи досить значних). Таким чином, період навчання у старших класах є більш сенсетивним щодо впливів на розвиток усіх компонентів соціально-особистісної компетентності.

Посилання

Баркова Д.Ю., Нудель В.О. Особливості прояву емоційної сфери особистості у формуванні міжособистісних стосунків у юнацькому віці. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Педагогіка і психологія». 2013. Вип. 19. С. 23–29.

Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.

Бондар І.В. Психолого-педагогічні аспекти формування креативності старшокласників в процесі навчання історії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. VI (74). С. 12–15.

Волошина Н.В. Формування комунікативних здібностей старшокласників : дис. ... канд. психол. наук. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2008. 232 с.

Гаркуша І.В., Крижановський А.Є. Самоактуалізація, самовизначення та самореалізація як рушійна сила кар’єрної спрямованості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. № 2 (20). С. 17–22.

Діяльнісна самореалізація особистості в освітньому просторі : монографія / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2017. 262 с.

Докторович М.О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї : дис. ... канд. пед. наук. Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2007. 208 с.

Докукіна О.М. Сутність та особливості самовизначення старшокласників. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2011. № 2 (15). С. 72–79.

Долинська Л.В. Психологія конфлікту : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2011. 304 с.

Киричук О.В., Роменець В.А. Основи психології : підручник. Київ : Либідь, 1995. 632 с.

Каряка І.В., Дайлідоніс А.О., Коваленко О.О. Психологічні особливості прояву стилів мислення в процесі комунікативної діяльності юнаків. Теорія і практикасучасної психології. 2020. № 2. С. 120–125.

Ковальова О.А. Психологічні особливості розвитку соціально-комунікативної компетентності

вчителя : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Ін-т обдарован. дитини НАПН України. Переяслав-Хмельницький, 2018. 24 с.

Ковальова О.А. Модель соціально-комунікативної компетентності. Освіта та розвиток обда- рованої особистості. 2014. № 11 (30). С. 27–33.

Крюкова О.В. Соціальна рефлексія як складник соціального розвитку особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2019. № 16. С. 636–642.

Лець Ю.А. Особистісне самовизначення старшокласника в системі розвивального навчання : дис. ... канд. психол. наук. Харк. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2008. 189 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи: ухвалено рішенням Колегії МОН України 20.10.2016 р. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2022).

Павелків Р.В. Вікова психологія : підручник. Київ : Кондор-Видавництво, 2015. 469 с.

Павленко В.В. Особливості розвитку креативності дітей підліткового віку. Професійна освіта в умовах інтеграційних процесів: теорія і практика : збірник наукових праць / за заг. редакцією проф. Вітвицької С.С., доц. Колесник Н.Є. Житомир, 2017. У 2-х ч. Ч. І. 312 с. С. 89–94.

Паламарчук О.М. Психологічні особливості ресурсного забезпечення розвитку соціальної компетентності студентської молоді. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 1. Т. 1.

С. 162–167.

Пирог Г.В. Зв’язок життєвих стратегій сучасної молоді з психологічним віком: теоретичні аспекти. Сучасні наукові дослідження в психології та педагогіці – прогрес майбутнього : збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Одеса : ГО «Південна фундація педагогіки», 2018. С. 22–25.

Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія : навчальний посібник. 3-тє вид, перероб., допов. Київ : Академія, 2017. 366 с.

Соболєва К.В. Психологічні особливості децентрації у ранньому юнацькому віці : дис. канд. псих. наук. Київ, 2015. 273 с.

Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2011. 275 с.

Токарева Н.М., Шамне А.В. Вікова і педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2017. 549 с.

Шамне А.В. Теорія та практика психосоціального розвитку у підлітково-юнацькому віці : монографія. Київ : ТОВ ВНП «Інтерсервіс», 2015. 397 с.

Широких А.О. Психологічні чинники життєвого проєктування в юнацькому віці : дис. ... д-ра філософії. Рівнен. держ. гуманітар. ун-т. Рівне, 2020. 224 с.

Шолом Г.І. Розвиток критичного мислення старшокласників в процесі навчання інформатики : автореферат дис. ... канд. пед. наук. Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2013. 20 с.

Цьома Н.С. Розвиток критичного мислення майбутніх кваліфікованих робітників у процесі вивчення інформатичних дисциплін. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Суми. 2020. 276 с.

Ярушина Т.А Вікові та статеві особливості креативності у підлітковому віці. Вісник Дніпро- петровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 2 (2). С. 160–165.

Marschall Carla and Crawford Elizabeth. A vision of transformative education. 2021. URL: https://www.gettingsmart.com/2021/09/22/a-vision-for-transformative-education/ (дата звернення: 03.01.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-02