SENIOR SCHOOL AGE AS A SENSITIVE PERIOD FOR THE DEVELOPMENT OF SOCIO-PERSONAL COMPETENCES

Authors

  • Tetiana SHVETS

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.1.7

Keywords:

socio-personal competence, senior school age, critical thinking, creative thinking, communication skills, cooperation, self-determination

Abstract

The relevance of the study is determined by the tasks corresponding to the leading directions of the Law of Ukraine “On Education” (2017) and the concept of the New Ukrainian School (2016), where priorities are determined by the formation of key competences in the education of the competitive individualof the 21st century: a comprehensively developed person with critical thinking, a patriot with an active civil position, an innovator capable of changing the world and learning throughout life. The purpose of the article is to analyze modern scientific research, which is devoted to the characteristics of personal psychological developments in senior students in the context of the development of their social and personal competence. The article uses the theoretical research method, namely: analysis of scientific sources, generalization and systematization of scientific data on the characteristics of a sensitive period for the development of social and personal competence of senior students. The author considers social and personal changes in young people, namely: changes in value orientations, construction of life goals and plans, motivation of success, self-determination and self-realization, critical and creative thinking, communicative skills and cooperation, reflection, etc. The article states that the central development of personality in early adolescence is the child’s readiness for life self-determination, which is directed by value orientations, practical, communicative, creative activity, where the main meaningful motive of each activity is the motive of self-realization in this activity, which is necessary to comprehend. The author describes all developments of older teenagers in the context of components of social and personal competences. In the article, theoretical study confirms that such components of social and personal competence as critical and creative thinking, communication skills, ability to cooperate and self-determination at adolescence undergo changes (sometimes quite significant). Thus, the period of study in the upper classes is more sensitive to the influence on the development of all components of social and personal competence.

References

Баркова Д.Ю., Нудель В.О. Особливості прояву емоційної сфери особистості у формуванні міжособистісних стосунків у юнацькому віці. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Педагогіка і психологія». 2013. Вип. 19. С. 23–29.

Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.

Бондар І.В. Психолого-педагогічні аспекти формування креативності старшокласників в процесі навчання історії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2018. VI (74). С. 12–15.

Волошина Н.В. Формування комунікативних здібностей старшокласників : дис. ... канд. психол. наук. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2008. 232 с.

Гаркуша І.В., Крижановський А.Є. Самоактуалізація, самовизначення та самореалізація як рушійна сила кар’єрної спрямованості. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2020. № 2 (20). С. 17–22.

Діяльнісна самореалізація особистості в освітньому просторі : монографія / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2017. 262 с.

Докторович М.О. Формування соціальної компетентності старшого підлітка з неповної сім’ї : дис. ... канд. пед. наук. Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2007. 208 с.

Докукіна О.М. Сутність та особливості самовизначення старшокласників. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2011. № 2 (15). С. 72–79.

Долинська Л.В. Психологія конфлікту : навчальний посібник. Київ : Каравела, 2011. 304 с.

Киричук О.В., Роменець В.А. Основи психології : підручник. Київ : Либідь, 1995. 632 с.

Каряка І.В., Дайлідоніс А.О., Коваленко О.О. Психологічні особливості прояву стилів мислення в процесі комунікативної діяльності юнаків. Теорія і практикасучасної психології. 2020. № 2. С. 120–125.

Ковальова О.А. Психологічні особливості розвитку соціально-комунікативної компетентності

вчителя : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Ін-т обдарован. дитини НАПН України. Переяслав-Хмельницький, 2018. 24 с.

Ковальова О.А. Модель соціально-комунікативної компетентності. Освіта та розвиток обда- рованої особистості. 2014. № 11 (30). С. 27–33.

Крюкова О.В. Соціальна рефлексія як складник соціального розвитку особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2019. № 16. С. 636–642.

Лець Ю.А. Особистісне самовизначення старшокласника в системі розвивального навчання : дис. ... канд. психол. наук. Харк. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2008. 189 с.

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи: ухвалено рішенням Колегії МОН України 20.10.2016 р. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2022).

Павелків Р.В. Вікова психологія : підручник. Київ : Кондор-Видавництво, 2015. 469 с.

Павленко В.В. Особливості розвитку креативності дітей підліткового віку. Професійна освіта в умовах інтеграційних процесів: теорія і практика : збірник наукових праць / за заг. редакцією проф. Вітвицької С.С., доц. Колесник Н.Є. Житомир, 2017. У 2-х ч. Ч. І. 312 с. С. 89–94.

Паламарчук О.М. Психологічні особливості ресурсного забезпечення розвитку соціальної компетентності студентської молоді. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 1. Т. 1.

С. 162–167.

Пирог Г.В. Зв’язок життєвих стратегій сучасної молоді з психологічним віком: теоретичні аспекти. Сучасні наукові дослідження в психології та педагогіці – прогрес майбутнього : збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції. Одеса : ГО «Південна фундація педагогіки», 2018. С. 22–25.

Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія : навчальний посібник. 3-тє вид, перероб., допов. Київ : Академія, 2017. 366 с.

Соболєва К.В. Психологічні особливості децентрації у ранньому юнацькому віці : дис. канд. псих. наук. Київ, 2015. 273 с.

Терно С.О. Розвиток критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2011. 275 с.

Токарева Н.М., Шамне А.В. Вікова і педагогічна психологія : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ, 2017. 549 с.

Шамне А.В. Теорія та практика психосоціального розвитку у підлітково-юнацькому віці : монографія. Київ : ТОВ ВНП «Інтерсервіс», 2015. 397 с.

Широких А.О. Психологічні чинники життєвого проєктування в юнацькому віці : дис. ... д-ра філософії. Рівнен. держ. гуманітар. ун-т. Рівне, 2020. 224 с.

Шолом Г.І. Розвиток критичного мислення старшокласників в процесі навчання інформатики : автореферат дис. ... канд. пед. наук. Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2013. 20 с.

Цьома Н.С. Розвиток критичного мислення майбутніх кваліфікованих робітників у процесі вивчення інформатичних дисциплін. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. Суми. 2020. 276 с.

Ярушина Т.А Вікові та статеві особливості креативності у підлітковому віці. Вісник Дніпро- петровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 2 (2). С. 160–165.

Marschall Carla and Crawford Elizabeth. A vision of transformative education. 2021. URL: https://www.gettingsmart.com/2021/09/22/a-vision-for-transformative-education/ (дата звернення: 03.01.2023).

Published

2023-06-02