КЕЙС-МЕТОД У ЦИФРОВОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.1.3

Ключові слова:

освітній процес, кейс метод, цифрове освітнє середовище, інформаційно-комунікаційні технології, веб-ресурси, формування якостей і навичок учня.

Анотація

Нині широке поширення в освіті отримали активні методи навчання, основною метою яких є заохочення учнів до активного мислення та практичної діяльності в процесі засвоєння навчального матеріалу. До таких методів можна віднести ділові ігри й імітаційні вправи, але серед них слід виокремити кейс-метод, який використовується для активізації навчання. Отже, метою дослідження є вивчення впливу кейс-методу на освітній процес. В процесі дослідження були використані такі загальнонаукові методи, як описовий метод для опису етапів застосування кейс-методу в навчальному процесі, метод моделювання для побудови структурної моделі цифрового кейсу, а також метод аналізу та синтезу для визначення труднощів використання кейс-методу в освітньому процесі та розробки рекомендацій щодо їх подолання. Результати дослідження показали, що відмінною рисою кейс-методу є створення проблемної ситуації на основі фактів із реального життя. Він демонструє теорію з точки зору реальних подій, що дозволяє зацікавити учнів у вивченні предмету. Також було проаналізовано різні типи кейс-методу та наведена їх класифікація. Для кращого розуміння практичного впровадження кейс-методу в освітньому процесі було висвітлено приклад його використання на уроці. Наголошено, що для ефективного впровадження такої практики в цифрове освітнє середовище варто використовувати сучасні інформаційні платформи. У дослідженні буди розглянуті такі платформи, як Google Classroom, Kahoot, Padlet та Moodle. Встановлено, що використання кейс- методу особливо ефективне при викладанні таких дисциплін, як математика й інформатика. Було виокремлено онлайн- платформи, які містять освітні матеріали з математики й інформатики, а саме GeoGebra, Matific та Khan Academy. Встановлено, що вони мають великий потенціал як під час аудиторної, так і позааудиторної освітньої діяльності. У дослідженні запропонована структура цифрового кейса в інформатиці та математиці, а також з’ясований вплив використання кейс-методу на учнів в освітньому процесі. За підсумками дослідження були виокремлені основні труднощі, з якими стикаються вчителі під час використання кейс-методу, та запропоновані шляхи їх подолання.

Посилання

Гоу К. Реалізація моделі змішаного навчання в цифровому освітньому середовищі китайських університетів. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». 2022. № 14 (27). URL: https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-09 (дата звернення: 10.03.2025).

Дембіцька С., Сіверт І. Цифрова доступність в освіті: виклики та перспективи. Педагогіка безпеки. 2024. Т. 9. № 2. С. 57–63. URL: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-2-057-063 (дата звернення: 10.03.2025).

Овчарук О. Інструменти ефективної комунікації учнів та вчителів у цифровому освітньому середовищі: результати онлайн-дослідження. Нові технології навчання. 2024. № 98. С. 148–156. URL: https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.18 (дата звернення: 10.03.2025).

Потюк С. Особливості застосування кейс-технологій в інклюзивному освітньому середовищі початкової школи. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 17 (49). С. 49–54. URL: https://surl.li/nbzbqc (дата звернення: 10.03.2025).

Прокоп І. А., Саварин Т. В. Метод аналізу конкретний ситуацій (кейс-метод) як педагогічна технологія. Медична освіта. 2021. № 1. С. 93–97. URL: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2021.1.11974 (дата звернення: 10.03.2025).

Пушкар О., Полякова Г. Багатоконтурна адаптація у цифровому освітньому середовищі закладу вищої освіти. Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». 2024. № 19 (37). URL: http://dx.doi.org/10.33296/2707-0255-19(37)-06 (дата звернення: 10.03.2025).

Романишин Ю. Л. Аd-hoc-метод навчання у веббазованому освітньому середовищі закладу вищої освіти: інтеграція концепції управління знаннями. Педагогічні науки: теорія та практика. 2024. № 1. С. 140–149. URL: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-20 (дата звернення: 10.03.2025).

Costa М. С., Olinda A. L. S., Santos А. Р. Tecnologias digitais na educação: Desafios e oportunidades para o ensino e aprendizagem. VI Seven International Multidisciplinary Congress. 2024. URL: http://dx.doi.org/10.56238/sevenVImulti2024-019 (дата звернення: 10.03.2025).

GeoGebra tools and resources. URL: https://www.geogebra.org/ (дата звернення: 10.03.2025).

Gupta S. K., Saranya T.S. Navigating the digital frontier: the unique challenges and opportunities of education in India. Pedagogy and Education Management Review. No. 4 (18). Р. 4–24. URL: https://doi.org/10.36690/2733-2039-2024-4-24 (дата звернення: 10.03.2025).

Khan Academy. URL: https://www.khanacademy.org/ (дата звернення: 10.03.2025).

Matific. URL: https://www.matific.com/ua/uk/home/ (дата звернення: 10.03.2025).

Restalia W., Khasanah N. Transformation of Islamic education in the digital age: challenges and opportunities. Tadibia Islamika. 2025. Vol. 4. No. 2. Р. 85–92. URL: https://doi.org/10.28918/tadibia.v4i2.8964 (дата звернення: 10.03.2025).

Ruiz S. V. C., Muñoz S. D. P. Challenges and opportunities for digital leadership in the transformation of educational organisations: developing digital, soft, intercultural, and inclusive skills. Multidisciplinary Organizational Training of Human Capital in the Digital Age. 2025. Р. 25–58. URL: http://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-7086-5.ch002 (дата звернення: 10.03.2025).

Shin M.-J. A case study on the use of digital devices and changes in awareness through the experience of participating in digital literacy education among elderly women. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction. 2024. Vol. 24. No. 23. Р. 75–89. URL: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2024.24.23.75 (дата звернення: 10.03.2025).

Uzorka А., Odebiyi О.А., Kalabuki К. Educational leadership in the digital age: navigating challenges and embracing opportunities. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES). 2025. Vol. 9. No. 1. Р. 128–141. URL: https://doi.org/10.46328/ijtes.605 (дата звернення: 10.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20