КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК КЛЮЧОВИЙ НАВИК СУЧАСНОГО ОФІЦЕРА ОПЕРАТИВНОГО РІВНЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.1.5Ключові слова:
критичне мислення, офіцер оперативного рівня, професійна військова освіта, компетентність, стандарти НАТО, інтелектуальний потенціал, бойове середовище.Анотація
У статті проаналізовано теоретичні підходи до розуміння критичного мислення як ключової когнітивної компетентності офіцера оперативного рівня в умовах трансформації характеру збройного протистояння. Визначено, що критичне мислення виступає необхідною умовою ефективного функціонування офіцера в ситуаціях високої динаміки, багатофакторної невизначеності та інформаційного перевантаження, що характерні для сучасного бойового середовища. З’ясовано, що ця якість забезпечує здатність до прийняття раціональних і обґрунтованих рішень, адаптації до змін та уникнення шаблонності в оперативному управлінні. Розглянуто основні характеристики критичного мислення, серед яких логічна послідовність, рефлексивність, обґрунтованість, структурованість, когерентність, здатність до аналізу альтернатив та оцінки наслідків рішень. Охарактеризовано специфіку прояву критичного мислення на рівні оперативного управління, де воно визначає якість планування операцій, координації дій різнорідних підрозділів, взаємодії з союзницькими структурами та трансформації стратегічних директив у конкретні тактичні рішення. Обґрунтовано необхідність розвитку критичного мислення у процесі професійної військової підготовки. Доведено, що його формування є одним із пріоритетів реформування військової освіти відповідно до стандартів НАТО. Сформовано висновки щодо ефективності впровадження інтерактивних методів навчання (кейс-аналіз, тактичні симуляції, командно-штабні ігри), що сприяють розвитку критичного мислення у слухачів. Розвиток цієї компетентності розглядається як чинник підвищення інтелектуального потенціалу Збройних Сил України та стратегічна умова успішного функціонування офіцерського корпусу в умовах сучасної війни.
Посилання
Богуш О. Вплив критичного мислення на становлення «Я-концепції» майбутнього офіцера. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», 2019. Вип. (43). С. 55–80. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.55-80
Гончарук С. С. Шляхи формування критичного мислення у майбутніх офіцерів у процесі дистанційного навчання. Україна і світ: гуманітарно-технічна еліта та соціальний прогрес: матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. студ. і аспірантів, 29 вересня 2022 р. Нац. техн. ун-т. «Харків. політехн. ін-т». Харків : НТУ «ХПІ», 2022. С. 213–215.
Конаржевська В. І., Сіренко А.Є. Критичне мислення як складова формування комунікативних якостей військового лідера. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 90–99. DOI: 10.5281/zenodo.1117001.
Кисленко Д. П. Критичне мислення в діяльності військового керівника оперативного рівня. Військова освіта. 2024. № 1(49). С. 91–101.
Конаржевська В. І. Формування критичного мислення майбутніх офіцерів у процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2009. 20 с.
Пасічник І. Д. Психологія мислення: підручник. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2015. 560 с.
Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 15 грудня 1997 р. № 1410 «Про трансформацію системи військової освіти» №1490 від 30. 12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1490-2022-%D0%BF#n13 (Дата звернення: 17.04.2025)
Терно С.О. Методика розвитку критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії: авотреф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.02 – теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни). Київ, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. 2015. 44 с.
Тягло О. Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти. № 2. 2017. С. 240-257.
Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: збірник наукових праць. Острог: Вид-во НаУОА, 2018. № 7. С. 72–76.
Antrobus S., West H. This Is All Very Academic: Critical Thinking in Professional Military Education. The RUSI Journal, 2022, Vol. 167, № 3, Рp. 78–86.
Defence Education Enhancement Programme (DEEP). NATO. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_139182.htm#:~:text=DEEP%20features%20specialised%20engagement%20on,the%20
Faculty%20Development%20Curriculum%20Guide (Дата звернення: 17.04.2025).
Facione P. A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. (The Delphi Report). Millbrae, CA: California Academic Press, 1990.
Ibrahim F., Ernst A., Zahner D., Masakowski Y. R., Herzberg P. Y. Evaluation of the Critical Thinking Course of the NATO Innovation Hub. The Defense Horizon Journal, 3. 2022. URL:file:///Users/liliia/Downloads/EvaluationoftheCriticalThinkingCourseoftheNATOInnovationHub.pdf (Дата звернення: 17.04.2025).
Paul R. Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, C A, Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ.1990. 575 p.
Kristy L. Bell. Writing Our Way to Better Critical Thinking. Professinal forum. 2021. Pp. 3–5.
NCOs Key to Ukrainian Military Successes Against Russia . U.S. Department of Defense. 2023. URL: https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3313982/ncos-key-to-ukrainian-militarysuccesses-against-russia/#: (Дата звернення: 17.04.2025).