CRITICAL THINKING AS A KEY SKILL OF A MODERN OPERATIONAL-LEVEL OFFICER
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.1.5Keywords:
critical thinking, operational-level officer, professional military education, competence, NATO standards, intellectual potential, combat environment.Abstract
The article analyzes theoretical approaches to understanding critical thinking as a key cognitive competence of an operational-level officer in the context of the transformation of the nature of armed conflict. It is determined that critical thinking is a necessary condition for the effective functioning of an officer in situations of high dynamics, multifactorial uncertainty and information overload, which are characteristic of the modern combat environment. It is found that this quality provides the ability to make rational and well-founded decisions, adapt to changes and avoid stereotypes in operational management. The main characteristics of critical thinking are considered, including logical consistency, reflexivity, justification, structure, coherence, the ability to analyze alternatives and assess the consequences of decisions. The specifics of the manifestation of critical thinking at the level of operational management are characterized, where it determines the quality of planning operations, coordination of actions of heterogeneous units, interaction with allied structures and transformation of strategic directives into specific tactical decisions. The need to develop critical thinking in the process of professional military training is substantiated. It is proven that its formation is one of the priorities of reforming military education in accordance with NATO standards. Conclusions are drawn regarding the effectiveness of the implementation of interactive teaching methods (case analysis, tactical simulations, command and staff games), which contribute to the development of critical thinking in students. The development of this competence is considered as a factor in increasing the intellectual potential of the Armed Forces of Ukraine and a strategic condition for the successful functioning of the officer corps in the conditions of modern warfare.
References
Богуш О. Вплив критичного мислення на становлення «Я-концепції» майбутнього офіцера. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», 2019. Вип. (43). С. 55–80. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.55-80
Гончарук С. С. Шляхи формування критичного мислення у майбутніх офіцерів у процесі дистанційного навчання. Україна і світ: гуманітарно-технічна еліта та соціальний прогрес: матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. студ. і аспірантів, 29 вересня 2022 р. Нац. техн. ун-т. «Харків. політехн. ін-т». Харків : НТУ «ХПІ», 2022. С. 213–215.
Конаржевська В. І., Сіренко А.Є. Критичне мислення як складова формування комунікативних якостей військового лідера. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 90–99. DOI: 10.5281/zenodo.1117001.
Кисленко Д. П. Критичне мислення в діяльності військового керівника оперативного рівня. Військова освіта. 2024. № 1(49). С. 91–101.
Конаржевська В. І. Формування критичного мислення майбутніх офіцерів у процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2009. 20 с.
Пасічник І. Д. Психологія мислення: підручник. Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2015. 560 с.
Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 15 грудня 1997 р. № 1410 «Про трансформацію системи військової освіти» №1490 від 30. 12.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1490-2022-%D0%BF#n13 (Дата звернення: 17.04.2025)
Терно С.О. Методика розвитку критичного мислення старшокласників у процесі навчання історії: авотреф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.02 – теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни). Київ, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. 2015. 44 с.
Тягло О. Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти. № 2. 2017. С. 240-257.
Хміляр О. Ф. Критичне та позитивне мислення офіцера. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: збірник наукових праць. Острог: Вид-во НаУОА, 2018. № 7. С. 72–76.
Antrobus S., West H. This Is All Very Academic: Critical Thinking in Professional Military Education. The RUSI Journal, 2022, Vol. 167, № 3, Рp. 78–86.
Defence Education Enhancement Programme (DEEP). NATO. URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_139182.htm#:~:text=DEEP%20features%20specialised%20engagement%20on,the%20
Faculty%20Development%20Curriculum%20Guide (Дата звернення: 17.04.2025).
Facione P. A. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. (The Delphi Report). Millbrae, CA: California Academic Press, 1990.
Ibrahim F., Ernst A., Zahner D., Masakowski Y. R., Herzberg P. Y. Evaluation of the Critical Thinking Course of the NATO Innovation Hub. The Defense Horizon Journal, 3. 2022. URL:file:///Users/liliia/Downloads/EvaluationoftheCriticalThinkingCourseoftheNATOInnovationHub.pdf (Дата звернення: 17.04.2025).
Paul R. Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Rohnert Park, C A, Center for Critical Thinking and Moral Critique, Sonoma State Univ.1990. 575 p.
Kristy L. Bell. Writing Our Way to Better Critical Thinking. Professinal forum. 2021. Pp. 3–5.
NCOs Key to Ukrainian Military Successes Against Russia . U.S. Department of Defense. 2023. URL: https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3313982/ncos-key-to-ukrainian-militarysuccesses-against-russia/#: (Дата звернення: 17.04.2025).