METHODOLOGICAL PROVISION OF THE FORMATION OF LANGUAGE AND SPEECH SKILLS OF STUDENTS OF GRADES 1–4 BY THE METHOD OF ETYMOLOGICAL ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.6.8

Keywords:

methodical support, language and speech skills, etymological analysis, linguistic and literary field of education, educational process

Abstract

The article highlights the issue of methodological support for the formation of language and speech skills of students of grades 1–4 by the method of etymological analysis. Typical educational programs (linguistic and literary educational field), current textbooks “Ukrainian language and reading” for 4th grade students, etymological and explanatory dictionaries intended for younger schoolchildren, etc. are characterized. Methodological support is described for two types of skills – language and speech, since these skills are interconnected, interdependent and are in constant and systemic relationships. It is impossible to develop speaking skills in schoolchildren if they have not mastered phonetic, lexical, and grammatical material in Ukrainian language and reading lessons. And vice versa – knowledge of the language material does not guarantee the formation of speaking skills, it is still necessary to master the skills in the process of studying this material. The work on the development of speech and language skills is combined with the etymology of words, which is effective for improving the ability to accurately, correctly and purposefully use language tools in speech activity, enriching the vocabulary of students, and mastering the norms of the Ukrainian literary language. The purpose of the article: to analyze the methodological support of the formation of language and speech skills of students of primary education by the method of etymological analysis. The methodology of the article consists in a systematic analysis of methodical support for the formation of language and speech skills of students by the method of etymological analysis. The scientific novelty of the research is the clarification of methodological support for the formation of language and speech skills of primary school students by the etymological method oriented to a motivated creative educational process, during which the cognitive interest of schoolchildren develops, to the study by students of the lexical meaning of a word, the origin of individual words (borrowing from another language, word formation), using the lexical richness of the Ukrainian language in one’s own speech. In the conclusions, the main aspects of methodical support of the process of formation of language and speech skills of younger schoolchildren by the method of etymological analysis are characterized in a general way, which determine one of the strategies for realizing the educational goals of the language and literature field in primary school.

References

Гаяш О. В. Навчально-методичне забезпечення опанування інтегрованого курсу навчання грамоти розумово відсталими першокласниками за новою програмою. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. Науково-методичний збірник інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка. Київ, Видавництво НАПН України. 2014. Вип. 7. С. 90–97.

Зажарська Г. П. Основні напрямки з розвитку мовлення молодших школярів відповідно до засад нової української школи. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки, № 1 (324) березень. Ч. 2. 2019. С. 235–241.

Пономарьова К., Гайова Л. Українська мова та читання: підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2 частинах). Частина 1. Київ: УОВЦ «Оріон», 2021.160 с.

Новосьолова В. І. Особливості формування навчально-дослідницьких умінь учнів на уроках української мови в умовах нової української школи. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, № 8 (346). Ч. 1. 2021. С. 181‒197.

Мовчун А. У світі етимології : навчально-довідковий посібник з етимології для учнів і вчителів початкових класів. Київ : Наш час, 2009. 136 с.

Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: 1–2 та 3–4 класи. Київ. Видавництво «Світоч». 2019. 336 с.

Торчинська Т. Етимологічна робота зі словом як основа розвитку інтересу до вивчення української мови в початковій школі. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи, (1(7), 2022. 113–121.

Формування предметних компетентностей в учнів початкової школи: монографія / Н. М. Бібік, М. С. Вашуленко, О. В. Онопрієнко та ін. Київ: Педагогічна думка, 2014. 346 с.

Шевчук Т. Б., Ткачук О. С. Аналіз методичного забезпечення розвитку діалогічного мовлення учнів початкової школи засобами інтерактивних технологій. Науково-педагогічний журнал. Молодь і ринок, Дрогобич. № 145, 3 (211), 2023. С. 145–149.

Published

2024-03-12