INTERACTION OF SPECIALISTS: STRATEGIES FOR SUPPORTING CHILDREN WITH STUTTERING
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.5Keywords:
stuttering, interprofessional interaction, speech therapist, inclusive education, psychological and pedagogical support, professional teamAbstract
The article deals with the problem of stuttering in children as a complex multifactorial disorder that affects not only the speech function but also the emotional state, social interaction, and academic achievement. In the current conditions of inclusive education, interprofessional interaction of specialists is of particular importance, which allows to provide holistic psychological and pedagogical support for a child with speech disorders. The aim of the study is to theoretically substantiate the strategies of cooperation between specialists (speech therapist, psychologist, teacher, psychotherapist, tutor, health care worker and parents), as well as to identify effective models of interaction for the implementation of individualized assistance to children with stuttering. In the process of analyzing domestic and foreign literature, five key approaches to interprofessional cooperation are outlined: interdisciplinary, transprofessional, integrative-cognitive, family-centered, and technological. The functions of each specialist in the team are analyzed in detail, the areas of joint work, communication difficulties are identified, and the benefits of coordinated interprofessional activities in the context of an inclusive educational space are presented. The article provides practical recommendations for improving professional interaction, in particular through the development of unified child support cards, the introduction of regulatory regulations for cooperation, the organization of interdisciplinary meetings, training seminars, and the involvement of parents in the therapeutic process. It is concluded that the coordinated work of specialists of different specialties is a key factor in building an effective system of psychological and pedagogical support aimed at the harmonious development of a child with speech disorders. Modern inclusive education places new demands on the professional activities of specialists: they must not only have a deep understanding of their own field, but also have the skills of teamwork, coordination, and information exchange. At the same time, the organizational and methodological framework for cooperation between specialists within educational institutions needs to be significantly improved, as the lack of clearly defined mechanisms of interaction makes it difficult to implement effective forms of support for children. In order to improve the quality of support for children with stuttering, it is advisable to introduce unified teamwork cards, conduct interprofessional trainings, supervisory sessions and seminars, and create conditions for active parental involvement in the correctional process.
References
Кривцова О. Я. Проблема заїкання дітей і підлітків у психолого-педагогічній літературі. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки): зб. наук. пр. 2012. Вип. ІII. С. 119–126.
Літовченко О. В. Заїкання у дітей: профілактика і корекція: навчальний посібник. Одеса : Видавництво ТОВ Лерадрук, 2021. 248 с.
Літовченко О. В. Шляхи профілактики заїкання у дітей. Інноваційна педагогіка. 2018. Вип. 4. Том 1. С. 93–96.
Рібцун Ю. В. Диференційна діагностика заїкання. Професійний довідник учителя-логопеда ДНЗ. Харків : ВГ Основа. 2012. С. 90–101.
Рібцун Ю. В. Заїкання: підтримка дитини з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі: навч.-метод. Посібник. Київ : ФОП Цибульська В. О., 2023. 272 с.
Савченко О. І. Стратегії забезпечення психологічної підтримки молодших школярів із заїканням в умовах воєнного стану. Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами: зб. наук. пр. 2024. С. 142–145.
Спеціальна педагогіка і психологія: сучас. термінол. словник / за ред. Л. Прохоренко, В. Засенка. Київ : Генеза, 2024. 272 с.
Хрипун Д., Цибулько А. Основні напрямки комплексної корекційної роботи по подоланню заїкання у дітей. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 69. Том 3. С. 285–291.
Юрова Р. А., Вітер Т. Г, Казьміна А. І., Щолокова А. В. Методичний посібник із подолання заїкання (для логопедів, учителів, батьків, осіб, які мають заїкання): навч. видання. К. : Центр патології мовлення, 2007.
Yaruss J. S., Reardon-Reeves N. Early childhood stuttering therapy: A practical guide. Stuttering Therapy Resources, Inc., 2021.