ОСОБЛИВОСТІ ПОШУКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ РЕСУРСІВ СТУДЕНТАМИ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЧНИХ ЗРУШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.1.4Ключові слова:
студенти, джерела навчальної інформації, Інтернет-мережа, паперові носії навчальної інформації, соціологічне дослідження, інформаційно-технологічні зрушення.Анотація
В статті розглядається відбір сучасними студентами базових джерел інформації, до яких вони звертаються під час пошуку навчального матеріалу. Так, було виявлено і представлено, якою мірою сучасні студенти звертаються до наступних джерел інформації: підручників, довідників у паперовому/електронному вигляді; власних конспектів лекцій, лекцій з конкретного предмету з Інтернет-мережі; матеріалів електронних наукових бібліотек та методичних матеріалів; штучного інтелекту (ChatGPT); матеріалів візуалізації та аудіалізації з мережі Інтернет тощо. Стаття побудована на даних емпіричного соціологічного дослідження, яке було проведено в травні 2024 року серед студентів молодших курсів Міжрегіональної академії управління персоналом (м. Київ). Для ретроспективного співставлення ряду отриманих показників, надано дані дослідження, проведеного авторами статті у лютому 2009 року. В дослідженні визначено проблемні зони та виклики, що стоять перед системою вищої освіти, які пов’язані із застосуванням новітніх інформаційно-технологічних функцій електронних мереж. Так, продемонстровано в ретроспекції, що основні джерела інформації та технології, до яких звертаються сучасні студенти в процесі підготовки до академічних занять, значно відрізняються від підготовки студентів минулих років. Виявлено, що в умовах сучасних інформаційно-технологічних зрушень відбувається зміщення інформаційно-наукової затребуваності у студентства паперових на електронні носії інформації. Останні, динамічно змінюючись, надають широкі можливості для пошуку навчальної інформації. Новітньою та активно використовуваною формою пошуку та систематизації інформації є нейронна мережа ChatGPT, яка впливає на систему навчальної підготовки.
Посилання
Мєлков Ю. О., Нич Т. В., Чиркова О. А. Використання комп’ютерного обладнання у процесі вищої освіти: можливості та проблеми. Проблеми модернізації України : Матеріали науково-практичної конференції (Київ, 29 листопада 2018 р.) / [ред. кол.: Курко М. Н. та ін.] К.: ДП «Видавничий дім “Персонал”», 2018. С. 342–343.
Нагорний Б. Г., Яковенко М. Л., Яковенко А. В. Студентство і сучасність : монографія ; К.: Арістей, 2005. 164 с.
Нич Т. В. Роль філософії в постнекласичному освітньому просторі. Проблеми модернізації України : Матеріали науково-практичної конференції (Київ, 30 листопада 2017 р.) / [ред. кол.: Курко М.Н. та ін.] К.: ДП «Видавничий дім “Персонал”», 2017. С. 108–110.
Яковенко М. Л. Вища освіта і запити сучасності. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць. Вип.5. Луганськ: Вид-во Східноукр. нац. ун-ту, 2009. С. 239–247.
Яковенко, Марина Студентство в пошуку шляхів самореалізації (соціологічний аспект виміру). Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Педагогічні науки. Вип. 2 (61). Київ : Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2024. С. 24–30.
Яковенко, Марина, Нельга, Тетяна Професійна діяльність у виборі студентської молоді (соціологічний аналіз). Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Педагогічні науки. Вип. 3(62). Київ : Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2024. С. 34–40.