МІЖКУЛЬТУРНА КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНЦІЯ В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.ped.2025.2.7

Ключові слова:

міжкультурна комунікативна компетентність, цифрове середовище, інноваційні технології, віртуальні обміни, цифровий сторітелінг, інноваційні технології

Анотація

У статті досліджується розвиток міжкультурної комунікативної компетентності (МКК) у процесі викладання іноземних мов у цифровому середовищі. На тлі глобалізації, інтенсифікації міжкультурної комунікації та динамічної еволюції інформаційно-комунікаційних технологій традиційні підходи до освіти зазнають суттєвих трансформацій. Актуальність теми підкреслюється зростаючою потребою не лише у формуванні мовних навичок, але й у забезпеченні здатності здобувачів освіти ефективно взаємодіяти в різноманітних культурних контекстах за допомогою цифрових засобів. Проблема дослідження сформульована як необхідність ідентифікувати інноваційні підходи до розвитку МКК в умовах цифрової освіти. Обґрунтовано, що формування МКК є критично важливим не лише для успішної професійної самореалізації, але й для інтеграції здобувачів освіти у світову спільноту, а також для розвитку емоційного інтелекту, критичної цифрової грамотності та соціальної відповідальності. Традиційні методи навчання іноземних мов часто ігнорують міжкультурний та цифровий аспекти, що актуалізує потребу переосмислення змісту, форм та стратегій освіти відповідно до вимог XXI століття. У дослідженні проаналізовано сучасну наукову літературу, присвячену розвитку МКК за допомогою цифрових технологій. Зокрема, розглянуто внесок М. Байрам, Д. Дердорф, М. Дулі, Р. Дарвіна, С. Крама, Е. Б. Басоглу, К. Томпсона, С. Гіллеран та інших учених. Обговорено ключові принципи розвитку МКК – відкритість, культурну самосвідомість і критичну рефлексію. Також на основі моделі Дердорф окреслено базові компоненти МКК: мовна компетентність, соціолінгвістична чутливість, прагматична адаптивність та міжкультурна обізнаність. Огляд досліджень виявив, що, попри значний прогрес у розвитку віртуальних обмінів, гейміфікації, цифрового сторітелінгу та використання VR/AR технологій, спостерігається нестача інтегрованих методологічних моделей, які одночасно сприяють розвитку міжкультурної компетентності, цифрової грамотності та емоційної емпатії. Спираючись на аналіз сучасних досліджень, автор пропонує інтегративну концептуальну модель розвитку МКК через систематичне застосування інноваційних цифрових технологій. Кожна технологія – телеколаборація, гейміфікація, цифровий сторітелінг і VR/AR – стратегічно поєднана із конкретними компонентами МКК, педагогічними цілями та очікуваними результатами. Віртуальні обміни визначено як засіб розвитку емоційної емпатії та культурного розуміння; гейміфікація сприяє підвищенню мотивації та засвоєнню моделей культурної поведінки; цифровий сторітелінг формує навички критичного мислення і рефлексії; VR/AR-технології розвивають практичні навички міжкультурної комунікації через моделювання ситуацій у віртуальному середовищі. У статті висвітлено як переваги, так і виклики використання цифрових технологій у міжкультурній освіті. До переваг належать зростання доступності, інтерактивності та можливість створення автентичних міжкультурних досягнень. Водночас залишаються виклики, пов’язані з автентичністю цифрових взаємодій, необхідністю критичного осмислення культурного контенту та подоланням технічних і соціокультурних бар’єрів. Наукова новизна дослідження полягає у всебічному теоретичному обґрунтуванні та систематизації цифрових підходів до розвитку МКК. Запропонована модель акцентує необхідність інтегративних практик, що одночасно формують мовні навички, критичну цифрову грамотність, емоційний інтелект та міжкультурну чутливість. У висновках підкреслено потребу в подальшій емпіричній верифікації запропонованих підходів, розробленні електронних курсів із міжкультурним компонентом та дослідженні впливу інтенсивності цифрової взаємодії на глибину формування міжкультурної компетентності. Загалом стаття пропонує ґрунтовну теоретичну базу та практичні орієнтири для удосконалення навчання іноземних мов у цифрову епоху, що відповідає нагальній потребі підготовки здобувачів освіти до ефективної міжкультурної взаємодії в умовах глобалізованого й технологічно розвиненого суспільства.

Посилання

Байрам М. Викладання та оцінювання міжкультурної комунікативної компетентності. Київ : Мультилінгвал Матерс, 2020. 250 с.

Дердорф Д. Формування міжкультурної компетентності у студентів: концепції та моделі. Освіта і наука. 2021. № 4. С. 48–59. DOI: https://doi.org/10.3390/education4040048

Crum S., Basoglu E. B. Intercultural communicative competence development through synchronous virtual exchange. Intelligent CALL, granular systems, and learner data. Short Papers from EUROCALL 2022. Research-publishing.net. 2022. P. 83–88.

Dooly M., Darvin R. Intercultural communicative competence in the digital age: Critical digital literacy and inquiry-based pedagogy. Language and Intercultural Communication. 2022. Vol. 22(3). P. 354–366. DOI: https://doi.org/10.1080/14708477.2022.2047783

Elola I., Oskoz A. Digital storytelling: Developing intercultural competence in a Web 2.0 environment. CALICO Journal. 2020. Vol. 37(2). P. 179–202.

Knutzen K., Jiow H. J., Lee M. J. W., Fong L. L. Using Social Virtual Reality in Teaching Intercultural Communication. Technology, Knowledge and Learning. 2025. Vol. 30(1). P. 55–72.

Rai L., Deng C., Lin S., Fan L. Massive Open Online Courses and intercultural competence: Analysis of courses fostering soft skills through language learning. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14.

Taguchi N. Using immersive virtual reality for the assessment of intercultural conflict mediation. Language Learning & Technology. 2023. Vol. 27(3). P. 108.

Thompson C. G., Gillern S. V. Video‐game based instruction for vocabulary acquisition with English language learners: A Bayesian meta‐analysis. Educational Research Review. 2020. Vol. 30.

Zhang X., Zhou M. Information and digital technology-assisted interventions to improve intercultural competence: A meta-analytical review. Computers & Education. 2023. Vol. 194.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-16