USE OF THEORIES OF MOTIVATION OF HUMAN ACTIVITY IN THE CIVIL SERVICE

Authors

  • Iryna BORYSHKEVYCH
  • Valentyna YAKUBIV
  • Khrystyna ROMANIUK

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-1(61)-2

Keywords:

civil service of Ukraine, motivation, personnel, motivation of civil servants, public sphere.

Abstract

The formation of an effective motivational mechanism that meets modern conditions and is flexible to rapid economic change is an important condition for the use of human resources. It is also worth noting that the right motivation allows you to increase the efficiency of tasks and achieve goals, increase the level of corporate culture and improve competitive positions. Civil servants need not only to create interesting conditions for the quality of their tasks, but also to create appropriate conditions. This quality depends, first of all, on motivated and professional civil servants who are ready to make quick decisions, as well as use all the flexibility, creativity and innovation of thinking. The article describes the use of theories of motivation of human activity in the civil service. The classification of basic theories of motivation into 3 groups: primary theories of motivation, substantive theories of motivation and procedural theories of motivation. Among the primary theories of motivation were the theory of Frederick Taylor, the theory of “whip and gingerbread” and the theory of “X–Y–Z”. It is established that the basis of primary theories of motivation is the historical experience of human behavior. Abraham Maslow’s theory of needs, Clayton Alderfer’s theory, David McClelland’s theory and Frederick Herzberg’s two-factor theory were considered within the framework of meaningful theories of motivation. The basis of the existence of meaningful theories of motivation is the need. Among the procedural theories of motivation were Victor Vroom’s theory of expectations, Beress Skinner’s theory of increasing motivation, Edwin Locke’s theory of goal setting, Stacy Adams’ theory of justice and Porter- Lawler’s theory. It is established that the basis of procedural theories of motivation is the line of human behavior. Researched theories of motivation will provide a better understanding of the needs and motives of civil servants.

References

Michael B. Harari, David E. L. Herst, Heather R. Parola, & Bruce P. Carmona Organizational Correlates of Public Service Motivation: A Meta-analysis of Two Decades of Empirical Research. Journal of Public Administration Research and Theory. 2017. Vol. 27 (1). Рp. 68–84. URL: https://doi.org/10.1093/jopart/ muw056

Jessica Breaugh, Adrian Ritz & Kerstin Alfes Work motivation and public service motivation: disentangling varieties of motivation and job satisfaction. Public Management Review. 2018. Vol. 20 (10). Рp. 1423–1443. URL: https://doi.org/10.1080/14719037.2017.1400580

Гончарук Н. Т., Артеменко Н. Ф. Мотивація персоналу у сфері державної служби України: проблеми та перспективи. Аспекти публічного управління. 2013. № 2. С. 48–54.

Артеменко Н. Ф. Особливості мотивації персоналу у сфері державної служби. Аспекти публічного управління. 2016. № 4–5. С. 37–47.

Литвинчук О. В. Вплив мотиваційних факторів на результативність діяльності державних службовців. Економіка, управління та адміністрування. 2021. № 1 (95). С. 62–65. URL: https://doi.org/10.26642/ ema-2021-1(95)-62-65

Бондаренко Л. І. Удосконалення системи мотивації праці державних службовців. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 23. С. 98–104. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.23.98

Палагнюк Ю. В., Ханін А. В. Сутність та особливості використання методів мотивування персоналу в органах місцевого самоврядування. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2019. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2019_1_42 (дата звернення: 23.05.2022).

Круп’як Л. Б., Круп’як І. Й. Особливості реалізації мотиваційної стратегії як чинника підвищення ефективності функціонування органів публічної влади. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 10. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2019.10.41

Roxana Corduneanu, Adina Dudau & Georgios Kominis Crowding-in or crowding-out: the contribution of self-determination theory to public service motivation. Public Management Review. 2020. Vol. 22 (7). Рp. 1070–1089. URL: https://doi.org/10.1080/14719037.2020.1740303

Levitats Z. & Vigoda-Gadot E. Yours emotionally: How emotional intelligence infuses public service motivation and affects the job outcomes of public personnel. Public Administration. 2017. Vol. 95. Рp. 759–775. URL: https://doi.org/10.1111/padm.12342

Соколенко В. А., Клиженко А. С. Механізм впливу мотивації персоналу на підвищення рівня продуктивності праці. Вісник НТУ «ХПІ». 2013. № 69 (1042). С. 83–87.

Шпекторенко І. Особливості використання класифікації потреб Д. Мак-Клелланда в роботі з кадрами публічної служби. Державне управління та місцеве самоврядування. 2013. Вип. 1 (16). С. 160–169.

Збрицька Т. П., Савченко Г. О. Роль мотивації праці у менеджменті персоналу в сучасних умовах. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 2. Т. 3. С. 220–224.

Published

2022-07-11

How to Cite

БОРИШКЕВИЧ, І., ЯКУБІВ, В., & РОМАНЮК, Х. (2022). USE OF THEORIES OF MOTIVATION OF HUMAN ACTIVITY IN THE CIVIL SERVICE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (1(61), 12-18. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-1(61)-2