THE PLACE AND ROLE OF THE MEDIA IN THE FIELD OF PUBLIC POLICY

Authors

  • Khrystyna FEDORYSHCHAK
  • Larysa MOSORA

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-1(61)-13

Keywords:

public policy, mass media, political communication, information space.

Abstract

An analysis of the place and role of the media in the field of public policy was made. It is noted that the mass media is the same subjects of public policy as public authorities and local governments, the institution of civil society, representatives of the scientific community and business structures. An important place in the relationship between these actors is communication, in particular political, which is an important element of public policy. It is determined that the media has become a tool for constructing political order and relations between the government and the public. The main functions of mass media are analyzed, namely: communicative, organizational, ideological, cultural-educational, recreational. The role of mass media in democratic and transitional systems is defined. Thanks to the media, the government has gained an extremely effective tool for influencing society, which opens up new opportunities for manipulating public opinion. In transitional democracies, the media often perform an ideological rather than an informational function.

References

Данько-Сліпцова А. Політико-комунікаційні процеси формування сучасного інформаційного суспільства : дис. канд. політ. наук : 23.00.02. Київ. 2021. С. 73–74.

Єршова Н. Г. Публічні комунікації у публічній політиці: визначення основних понять. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 4. 2019. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/4_2019/104. pdf (дата звернення: січень 2022).

Костиря І. Медіатизація політики та політизація ЗМІ як тенденції політичного процесу в Україні. Політичний менеджмент. № 1-2. 2013. С. 113–114.

Механізми узгодження інтересів у виробленні публічної політики в Україні : навчальний посібник / С. О. Телешун, В. В. Карлова, О. Г. Пухкал, І. В. Рейтерович, С. В. Ситник ; за заг. ред. С. О. Телешуна. Київ : НАДУ, 2019. 192 с.

Панченко О. А. Засоби масової комунікації як платформа державної інформаційної політики. Державне управління: удосконалення та розвиток. № 4. 2020. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ pdf/4_2020/4.pdf (дата звернення: січень 2022).

Пaрсoнс В. Публiчнa пoлiтикa: вступ дo тeoрiї й прaктики aнaлiзу пoлiтики / пeр. з aнгл. O. Дeм’янчукa. Київ : Видaвничий Дiм «Києвo-Мoгилянськa aкaдeмiя». 2006. 550 с.

Пахнін М. Взаємодія засобів масової комунікації з органами публічного управління як чинник державотворення в Україні : дис. канд. наук з держ. управ. Харків. 2018. С. 45.

Про інформацію : Закон України від 02.10.1992 № 2657-ХІІ. Дата оновлення 01.01.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2657-12&p=1217856518710949#Text (дата звернення: січень 2022).

Соціологи розповіли про ставлення українців до ЗМІ. Слово і діло. URL: https://www.slovoidilo.ua/ 2017/09/22/novyna/suspilstvo/socziolohy-rozpovily-pro-stavlennya-ukrayincziv-zmi

Стадник М. М. Становлення публічної політики в Україні. Ефективність державного управління. 2014. Вип. 40. С. 28–29.

Чальцева О. М. Публічна політика: теоретичний вимір і сучасна практика : монографія. Вінниця. 2017. С. 119–120.

Як змінились уподобання та інтереси українців до засобів масової інформації після виборів 2019 р. та початку пандемії COVID-19 (серпень 2020 р.). Разумков Центр. URL: https://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/yak-zminylys-upodobannia-tainteresy- ukraintsiv-do-zasobiv-masovoi-informatsii-pislia-vyboriv-2019r-ta-pochatku-pandemii-covid19- serpen-2020r

Ясиневич С. Механізм державного регулювання діяльності суспільного мовлення в контексті розвитку громадянського суспільства : дис. канд. наук з держ. управ.: 25.00.02. Одеса. 2019. С. 48–49.

Published

2022-07-11

How to Cite

ФЕДОРИЩАК, Х., & МОСОРА, Л. (2022). THE PLACE AND ROLE OF THE MEDIA IN THE FIELD OF PUBLIC POLICY. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (1(61), 86-91. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-1(61)-13