PROFESSIONALIZATION OF PUBLIC SERVICE STAFF
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-5(65)-13Keywords:
professionalism, professional competence, professional training, public service, civil servant, personnel potential.Abstract
The article updates the task of creating an effective public service management system and a highly efficient and professional body of civil servants. The training and development of managerial personnel of the public administration system really belongs to the most significant and urgent problems facing society, science and the state as a whole, the solution of which will allow to achieve sustainable economic growth and structuring of socioeconomic relations in the era of digital technologies and market instability. The identified trends in the field of personnel work indicate that in the context of reforming the public service, innovative personnel technologies are needed, which will allow creating an effective system of public service personnel management in accordance with the modern requirements for civil servants. Taking into account the modern process of modernization and development of Ukraine, cardinal structural and functional changes in the field of organization of training of civil servants of a new generation that meet the requirements of modern society are becoming increasingly important. At the current stage of reforming public administration for the benefit of strengthening the state and developing civil society, the task of creating an effective system of public service management and a highly efficient corps of civil servants is a priority. This task can be solved by professionally developing a personnel policy and applying innovative personnel management technologies in state bodies. The problem of successful functioning of any organization is primarily the problem of effective personnel management. Under the leadership of the organization's personnel is understood the purposeful activity of the management of the organization, which includes the development of a personnel strategy, and its basis is the personnel policy, principles and methods of personnel management of the organization with the help of the entire complex of modern personnel technologies. It is emphasized that increasing the efficiency of the public service is impossible without the introduction of advanced management technologies into the management system of civil servants. The introduction and development of modern management methods gives rise to the development of personnel technologies, which are based on the establishment of indicators of personal efficiency and service-professional development of the employee.
References
Антонова, Л. В. Професіоналізація державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування як напрям реалізації теорії лідерства в публічному управлінні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 1. С. 1–13. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/1_2020/6.pdf
Артеменко Н. Ф., Гончарук Н. Т. Управління професіоналізацією кадрів державної служби України: форми, методи, технології. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ. 2012. 184 с.
Васильєва О., Васильєва Н., Приліпко С. Професіоналізація публічних службовців – вимога успішності задекларованих в Україні реформ. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. 2020. Вип. 1. С. 18–25.
Герасименко О.О. Компетентнісний підхід як концептуально-прикладна платформа розвитку персоналу: інституціональне середовище та практичний інструментарій. Науково-виробничий журнал «Інноваційна економіка». 2019. № 3–4. С. 45–50. URL: http://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/41
Гончарук Н. Т., Прудиус Л. В. Модернізація державної служби та управління людськими ресурсами в Україні. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 1–2. С. 42–51.
Грідін, О. В. HR-менеджмент в сучасних організаціях: особливості та перспективи впровадження. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка: Економічні науки. 2017. Вип. 185. С. 160–172. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Vkhdtusg_2017_185_22
Зелінський С. Е. Теоретико-методологічні засади комплексного оцінювання державних службовців та їх службової діяльності в Україні : автореф. дис. … докт. наук держ. упр. : 25.00.03. НАДУ. Київ, 2019. 36 с.
Калашник, Н. С. Самоосвіта державних службовців: компетентнісний підхід. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2013. 274 с.
Куйбіда В. С., Шпекторенко І. В. Професійна мобільність та проблеми професіоналізації персоналу публічного управління. Київ : НАДУ, 2018. 256 с.
Луциків І. В., Гупка В. В. Особливості здійснення кадрової політики в сфері публічного управління. Матеріали Ⅰ міжрегіональної науково-практичної конференції «Проблеми публічного управління та адміністрування на регіональному рівні». Т. : ТНТУ, 2019. С. 88–89.
Мохова Ю. Л., Сабадаш Р. В. Система управління персоналом в органах державної влади. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2019. № 1. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/ pdf/1_2019/26.pdf
Пірен М. І. Державна кадрова політика: шляхи елітизації. Київ : Талком, 2014. 251 с.
Приліпко С. М., Васильєва О. І. Кадрове забезпечення органів місцевого самоврядування у світлі децентралізації влади в Україні. Київ : НАДУ, 2018. С. 155–164.
Пухкал О. Г. Модернізація системи державного управління в контексті розвитку громадянського суспільства в Україні : автореф. дис. ... докт. наук з держ. упр. : 25.00.01. Київ. 2011. 36 c.
Серьогін С., Письменний І., Липовська Н. Трансформація державної служби України в інститут суспільної взаємодії в умовах світової кризи. Аспекти державного управління. 2020. № 8(3). С. 92–109. URL: https://doi.org/10.15421/152073
Denhardt R. B., Denhardt J. V. The New Public Service: Serving Rather Than Steering. Public Administration Review. 2000. № 60(6). P. 549–559. URL: https://www.jstor.org/stable/977437
Kernaghan K. Getting engaged: Public-service merit and motivation revisited. Canadian Public Administration=Administration publique du Canada: journal. 2011. Vol. 54, N 1. P. 1–21.
Lapuente V., Walle, S. The effects of new public management on the quality of public services. Governance: An International Journal Of Policy, Administration, And Institutions. 2020. № 3. P. 461–475. URL: https://doi.org/10.1111/gove.12502