PUBLIC MARKETING IN THE SYSTEM OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF TERRITORIAL COMMUNITIES: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-14

Keywords:

public marketing, sustainable development, territorial communities, investment attractiveness, public administration.

Abstract

The modern world faces complex problems related to ensuring the sustainable development of territorial communities. In this context, the role of public marketing is defined as key to the implementation of strategies aimed at the sustainability and development of communities. Analysis of the theoretical and methodological aspects of this interaction seems extremely important for understanding and further development of this direction. It is necessary to solve the problem of determining optimal strategies of public marketing to achieve sustainable development of territorial communities, taking into account the specifics of their functioning and interaction with various socioeconomic factors. The purpose of the article is to reveal and systematize theoretical and methodological aspects of public marketing in the context of sustainable development of territorial communities. The object is the system of public marketing applied to territorial communities, and the subject is theoretical and methodological approaches to the definition of sustainable development strategies in the context of public marketing. The work uses the analysis of literature, the study of domestic and foreign research in the field of public marketing and sustainable development. The author systematized existing theoretical approaches to understanding public marketing in the context of sustainable development of territorial communities. Key principles and tools that can be applied to achieve sustainable development at the local level are identified. As a result of the study, it was established that the effective use of public marketing in the system of sustainable development of territorial communities depends on the development of individualized strategies adapted to the specific conditions and needs of communities. It is recommended to implement the developed strategies into the practice of administrative-territorial units in order to increase the efficiency of development and improve the quality of life of citizens.

References

Угоднікова О.І. Застосування механізмів публічного маркетингу для розвитку сфери туризму та готельного господарства // Сімдесят другі економіко-правові дискусії. Серія: Соціальні та гуманітарні науки /21-22.02.2023/ URL: http://www.spilnota.net.ua/ua/article/id-4488/

Дейнега, О., & Дейнега, І. Маркетинг як інструмент розвитку потенціалу послугової діяльності територіальних громад. ΛΌГOΣ. ОНЛАЙН. 2020. URL: https://doi.org/10.36074/2663-4139.12.03

Пиртко М. С. Маркетинг як інструмент розвитку територій об’єднаних громад / М. С. Пиртко // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 4. С. 63–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_4_13

Тєлєтов О. С. Перспективи маркетингу в публічному управлінні об’єднаними територіальними громадами [Електронний ресурс] / О. С. Тєлєтов // Тези доповідей ХVI Міжнародної науково-практичної конференції «Маркетингові технології в умовах глобалізації економіки України» (16–18 грудня 2021 р.). Хмельницький : ХНУ, 2021. С. 115–118. URL: http://repo.snau.edu.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9969

Дроб’язко І. М. Можливості використання маркетингових технологій у діяльності органів місцевого самоврядування [Електронний ресурс] / І. М. Дроб’язко // Державне будівництво. 2007. № 1(2). URL: http://nbuv.gov.ua/jpdf/DeBu_2007_1(2)__29.pdf.

Маркетинг у публічному управлінні : монографія / Є. В. Ромат, Ю. В. Гаврилечко. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 288 с.

Ханик Ю.-Б. Р. Публічний маркетинг: класифікація, алгоритм проведення та формування загальної системи. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 10. С. 142–146. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.10.142

Дегтярьова І. О., Інновації в державному і муніципальному управлінні як необхідна умова соціально-економічних досягнень в сучасній Україні. – [Електронний ресурс]. URL: http://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ PublicAdministration/vol1/5-11 .pdf

Шашина М. В. Сучасна траєкторія інноваційного розвитку з урахуванням регіональних та соціально-економічних аспектів / М. В. Шашина. // Ефективна економіка. 2020. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2020_4_42

Збираник Ю. В. Теоретичні аспекти планування маркетингових комунікацій у діяльності органів публічного управління / Ю. В. Збираник // Теорія та практика державного управління. 2017. Вип. 3. С. 125–132. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2017_3_19

Published

2023-11-29

How to Cite

УГОДНІКОВА, О. (2023). PUBLIC MARKETING IN THE SYSTEM OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF TERRITORIAL COMMUNITIES: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Political Sciences and Public Management, (5(71), 109-114. https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-14