THE ROLE OF CIVIL SOCIETY INSTITUTIONS IN THE DEMOCRATIZATION OF THE HIGHER EDUCATION MANAGEMENT SYSTEM OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2523-4625-2023-5(71)-19Keywords:
institutions of civil society, public management, management model in the field of higher education, democratization, Ukraine.Abstract
The paper examines the main aspects of the democratization of the national education system in Ukraine, determines its impact on the management model of higher education, analyzes the role of civil society as an agent of changes in national education, characterizes the place and role of civil society institutions in the processes of democratization of the higher education system of Ukraine. In the article, the author used interdisciplinary research methods (analysis, synthesis, comparison, identification) and scientific research methods in the field of public management and administration (systemic analysis, institutional and functional method). The scientific novelty of the work lies in the fact that the researcher investigated the democratization of the higher education management system in Ukraine in the context of the democratization of public administration in general, taking into account modern management concepts. The author concluded that the democratization of the management module of a higher school must be based on the principles of involving all interested parties in management, rule of law, transparency, striving for consensus of all interested parties, social direction, etc. Increasing the role of civil society institutions in the management system of higher education is one of the key principles of implementing the democratization of higher education. In modern conditions, institutions of civil society not only participate in the development of public policy, but must be involved in its implementation as subjects endowed with certain delegated powers from public authorities. The author noted that the further involvement of civil society institutions in the management model of higher education requires a significant revision of the domestic legal framework, which will prescribe specific directions for the involvement of civil society in the development and implementation of public policy in the field of higher education, prescribed forms of interaction of their institutes with public bodies authorities and the mechanisms of their participation in these processes.
References
Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»): затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 р. № 896. Верховна рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Енциклопедичний словник з державного управління / уклад.: Ю. П. Сурмін, В. Д. Бакуменко, А. М. Михненко та ін.; за ред. Ю. В. Ковбасюка, В. П. Трощинського, Ю. П. Сурміна. Київ: НАДУ, 2010. 820 с.
Павлов Н. С. Концепція «належного врядування»: сучасне розуміння та стан її реалізації в Україні. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. Вип. 4. Ч. 3. С. 3–7.
Viliame Wilikilagi. What is Network Governance and its Implications for Public Policy Formulation? (October 23, 2009). SSRN. URL: https://ssrn.com/abstract=1494757.
Чубінська Н. Б. Характерні риси публічного управління у сфері освіти. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2021. № 4. Том 32 (71). С. 23–26.
Таран Є. І. Співвідношення понять «державне управління», «публічне адміністрування» та «публічне управління» у трансформаційних процесах України. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2020. № 2. Том 31 (70). С. 33–37.
Kononenko, V., Yaremenko, O., Zinko, Y., Lapshin, S., & Ostapenko, O. Formation of civil society in Ukraine in the post-soviet period. Amazonia Investiga. 2023. 12(65). PP. 131–140.
Шамрай В. Освітня політика та цінності демократії. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. 2023. № 21. Том 177. С. 56–63.
Півнева Л. М. Напрямки реформування вищої освіти України як чинник демократизації. Проблеми сучасної освіти. 2020. № 11. С. 42–48.
Безена І. М., Сиченко В. В., Рибкіна С. О. Механізми демократизації публічного управління і кар’єрний ріст посадовців органів влади: регіональний аспект. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 2 (25). С. 50–57.
Кондрашева О. В. Питання управління державою вищими навальними закладами України в умовах реалізації Болонського процесу. Актуальні проблеми сучасних лінгвістичних досліджень та застосування інноваційних технологій викладання мов у вищій школі нефілологічного профілю. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. 25 жовтня 2018 року, Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ. Дніпро: ДДУВС, 2018. С. 101–105.
Ажажа М. А. Напрями державного управління модернізацією освіти в контексті євроінтеграції України. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 8. С. 94–99.
Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Старикова Г. В. Сучасний стан демократизації публічного управління на регіональному рівні. Наукові перспективи. 2022. № 8 (26). С. 81–97.