ВПЛИВ ЗАНЯТТЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ НА КОГНІТИВНУ СФЕРУ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2021-2-6Ключові слова:
когнітивні процеси, фізична культур, студентиАнотація
Анотація. Постановка проблеми. Організація рухової активності є важливим компонентом формування компетенцій в сфері здорового способу життя студентів. Формулювання мети статті. Мета – дослідити вплив заняття фізичною культурою на когнітивну сферу студентів. Гіпотеза дослідження: заняття фізичною культурою сприяє покращенню когнітивної діяльності студентів. Огляд літератури. Студенти, які регулярно займаються фізичною культурою, є більш мотивованими та активними щодо досягнення успіхів у навчанні, що сприяє кращій академічній успішності. Виклад основного матеріалу. Методологія дослідження базувалася на розумінні людини як біопсихосоціальної істоти в діалектичній єдності фізичного та психічного. Залучення учасників дослідження відбувалося методом простої рандомізації з числа студентів різних факультетів МАУП. Вибірка респондентів склала дві групи: 36 студентів (15 дівчат і 21 хлопців), які приділяли значну увагу заняттям фізичною культурою, регулярно відвідували спортивні зали чи басейни, брали активну участь у студентських змаганнях, та 48 студентів (25 дівчат і 23 хлопці), які байдуже ставилися до занять фізичною культурою. Для психодіагностичного дослідження когнітивної сфери студентів було використано наступні методики: Методика «Дослідження концентрації аудіальної уваги»; Короткий орієнтовний тест КОТ (В. М. Бузіна, Е. Ф. Вандерліка); Опитувальник ДОРС (Диференційована оцінка станів зниженої працездатності «втома-монотонія-пересичення-стрес») А. Леонова та В. Величковської. Рівень загальних розумових здібностей у досліджуваних групах студентів, які активно займаються фізичною культурою та не приділяють їй достатньо уваги, істотно не відрізнявся, так само як і здатність до узагальнення та аналізу матеріалу, однак різнилися показники відволіканості, орієнтування та просторової уваги, здатність до переключення та гнучкість мислення. Показники втоми мали помітний прямий тісний зв’язок із показниками пересичення, монотонії та стресу. Висновки та перспективи подальших досліджень. Виявлено, що студенти, які систематично займаються фізичною культурою, мають кращі показники швидкості зосередження уваги та включення в роботу. Нехтування фізичною підготовкою провокує більшу виснажуваність та нестійкість уваги, повільну включеність у роботу та підвищену відволіканість. Результати проведеного дослідження підтвердили гіпотезу про позитивний вплив занять фізичною культурою на когнітивну сферу студентів. Подальші дослідження передбачається спрямувати на розробку мотиваційного тренінгу, спрямованого на заохочення студентів до занять фізичною культурою.
Посилання
Aguilar-Farias, N., Martino-Fuentealba, P., Carcamo-Oyarzun, J., Cortinez-O’Ryan, A., et al. (2018), A regional vision of physical activity, sedentary behaviour and physical education in adolescents from Latin America and the Caribbean: results from 26 countries. International journal of epidemiology, Vol. 47(3), pp. 976-986.
Casey, A., & MacPhail, A. (2018). Adopting a models-based approach to teaching physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, Vol. 23(3), pp. 294-310.
Chng, L. S., & Lund, J. (2018). Assessment for learning in physical education: The what, why and how. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, Vol. 89(8), pp. 29-34.
Cosgrove, J. M., Chen, Y. T., & Castelli, D. M. (2018). Physical fitness, grit, school attendance, and academic performance among adolescents. BioMed research international, [Online] available at: hindawi.com
Daly-Smith, A. J., Zwolinsky, S., McKenna, J., et al. (2018). Systematic review of acute physically active learning and classroom movement breaks on children’s physical activity, cognition, academic performance and classroom behaviour: understanding critical design features. BMJ open sport & exercise medicine, Vol. 4(1), e000341.
Griban, G., Kuznietsova, O., Dzenzeliuk, D., et al. (2019). Dynamics of psycho-emotional state and individual psychological characteristics of students in the process of physical education classes.BioMed research international, openarchive, [Online] available at: nure.ua
Hinojo Lucena, F. J., López Belmonte, J., Fuentes Cabrera, A., et al. (2020). Academic effects of the use of flipped learning in physical education. International journal of environmental research and public health, Vol. 17(1), p. 276.
Hinojo-Lucena, F. J., Mingorance-Estrada, Á. C., Trujillo-Torres, J. M., et al. (2018). Incidence of the flipped classroom in the physical education students’ academic performance in university contexts. Sustainability, Vol. 10(5), p. 1334.
Ivanova, N. L., & Korostelev, A. A. (2019). The impact of competitive approach on students’ motivation in sport. Amazonia investiga, Vol. 8(18), p. 483-490.
Kalajas-Tilga, H., Koka, A., Hein, V., et al. (2020). Motivational processes in physical education and objectively measured physical activity among adolescents. Journal of Sport and Health Science, Vol. 9(5), pp. 462-471.
Lawson, H. A. (2018). Physical education in the industrial age school: An institutional perspective. In Redesigning Physical Education, pp. 23-40, Routledge.
Maksymchuk, I., Sitovskyi, A., Savchuk, I., et al. (2018). Developing pedagogical mastery of future physical education teachers in higher education institutions. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 18(2), pp. 810-815.
Moura, A., Graça, A., MacPhail, A., & Batista, P. (2021). Aligning the principles of assessment for learning to learning in physical education: A review of literature. Physical Education and Sport Pedagogy, Vol. 26(4), pp. 388-401.
Munique Peleias,Patricia Tempski,Helena BMS Paro,Bruno Perotta,Fernanda B Mayer,Sylvia C Enns,Silmar Gannam,Maria Amelia D Pereira,Paulo S Silveira,Itamar S Santos,Celso RF Carvalho,Milton A Martins (2017), Leisure time physical activity and quality of life in medical students: results from a multicentre study, BMJ Open Sports & Exercise Medicine, Vol. 3, Issue 1, [Online] available at:https://bmjopensem.bmj.com/content/3/1/e000213
Nazirun, N., & Candra, O. (2021). Creative thinking learning of physical education: Can be enhanced using discovery learning model?. Journal Sport Area, Vol. 6(1), pp. 29-36.
Singh, A. S., Saliasi, E., Van Den Berg, V., et al. (2019). Effects of physical activity interventions on cognitive and academic performance in children and adolescents: a novel combination of a systematic review and recommendations from an expert panel. British journal of sports medicine, Vol. 53(10), pp. 640-647.
Державна программа розвитку фізичної культури на 2017–2020 рр. Редакція від 04.03.2020 [Електронний ресурс] режим доступу: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/115-2017-%D0%BF#Text (дата звернення: 24.07.2020)
Александров, Ю. (2018), Мотиваційна сфера студентів з різною успішністю у фізичній культурі, Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту, Вип. 2, С. 122-126.
Антіпова, Ж., Чертов, І. (2020), Розвиток силових здібностей у студентів закладів вищої освіти, Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, С. 71-73.
Барсукова, Т. О., Антіпова, З. І. (2021), Фізичне виховання й інновації: чирлідинг у фізичній підготовці здобувачів вищої освіти, Publishing House “Baltija Publishing”, [Електронний ресурс] режим доступу: baltijapublishing.lv
Вакуленко, О., Андрійченко, Т., Волков, В., та ін. (2018), Формування здорового способу життя: Навч.-метод. рекомендації, К.: ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 100 с.
Величко, О. М. (2020). Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, здоров’я і професійної підготовки студентської молоді, [Електронний ресурс] режим доступу: card-file.onaft.edu.ua
Водяха, Ю. Е. (2018), Психологічна діагностика сфер особистості: лабораторний практикум, Катеринбург: УДПУ, 220 с. [Електронний ресурс] режим доступу: elar.uspu.ru/bitstream/uspu/11651/1/uch00289.pdf (рос.)
Газаєв, В. Н., Газаев, В. Н., Нестеров, О. С., та ін.(2020). Фактори впливу на мотивацію до фізичної активності студентів ТДАТУ імені Дмитра Моторного, Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: збірник науково-методичних праць, Вип. 23, С. 440-444.
Данилюк, В. М. (2021), Фітнес-культура в системі фізкультурної освіти студентів вузів, Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки в країнах Європи та Азії: матеріали ХХХVІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 31 березня 2021 р., Переяслав, С 133-135.
Дегтяренко, Т. В., Яготін, Р. С. (2017), Психофізіологічний підхід до організації занять з фізичної культури у студентів вищих навчальних закладів, Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, № 147 (2), С. 33-36.
Комісова, Т. Є., Коваленко, Л. П., Мамотенко, А. В. (2018). Вплив різних рухових режимів на фізичну працездатність студентів впродовж навчального року, Біорізноманіття, екологія та експериментальна біологія, № 19, С. 131-140.
Крилов, А. Г., Мартинов, Ю. О. (2021). Особливості рекреаційних занять атлетизмом зі студентами закладів вищої освіти, Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. 1(129), С. 21
Кудін С. Ф., Савонова О. В. (2021), Аналіз впливу методики формування культури саморегуляції на академічну успішність студентів, Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Вип. 12 (168) , C. 38-42. (Серія: Педагогічні науки).
Літвінова, А. М., Ленд’єл, М. І. (2021), Адаптаційні можливості студентів за умов різних форм навчання, Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні: матеріали ІV Всеукраїнської електронної конференції «COLOR OF SCIENCE», (Вінниця, 29 січня 2021 р.), Вінниця: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, С. 421-425
Лускань, О. Ю. (2020). Використання самостійної фізичної підготовки в освітньому процесі сучасного вищого навчального закладу, Актуальні наукові дослідження в сучасному світі, Вип. 4 (60), С. 76-81.
Загідуллін, Д. Р., Пастухов, Д. Є., Мишньова, С. Д. Вплив занять фізичною культурою на академічну успішність студентів УРДУПС, Здоров’язбереження як інноваційний аспект сучасного, 186. (рос.)
Лускань, О. Ю. (2020), Використання самостійної фізичної підготовки в освітньому процесі сучасного вузу, Актуальні наукові дослідження в сучасному світі, Актуальные научные исследования в современном мире, № 4-4, С. 76-81. (рос.)
Павленко, В. О., & Павленко, Є. Є. (2018). Соціологічні основи формування відношення студентської молоді до фізичного виховання. Збірник наукових праць «Педагогічні науки», 1(85), 183-187.
Павленко, В., Павленко, Є. (2019), Вплив фізичної культури на граничні психофізичні можливості людини, Основи побудови тренувального процесу в циклічних видах спорту, С. 198-204.
Сушко, В. (2020). Інтеграція засобів пілатесу і степ-аеробіки для забезпечення працездатності студентів: Магістерська робота (наук. керівник Маляр Н. С.), [Електронний ресурс] режим доступу: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/40108/1/%D0%94%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%BD%D0%B0_%D0%A1%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%BE_original_16122020_134240.pdf
Сущенко, І. В., & Жоффчак, Є. С. (2019). Рухова активність як засіб формування здорового способу життя студентської молоді. Україна. Здоров'я нації, № 2, С. 202-203.
Харуца, К. А. (2021), Інтелектуальний розвиток учнів ліцеїв засобами фізичної культури = Intellectual development of lyceum students by means of physical culture : кваліфікаційна робота (проєкт) на здобуття ступеня вищої освіти «бакалавр» (наук. керівник В. Ю. Коваль), Херсон: ХДУ, 45 с.
Шапар, К. О., & Ковальчук, Н. В. (2019). Вплив самостійних занять фізичною культурою на адаптацію студентів до навчання у ЗВО, [Електронний ресурс] режим доступу: enpuir.npu.edu.ua