ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РАННЬОЇ ДІАГНОСТИКИ І РЕАБІЛІТАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-1-4

Ключові слова:

реабілітація, рання діагностика, психічне здоров’я, психологічне здоров’я, підлітки

Анотація

Стаття присвячена аналізу сучасних методів ранньої діагностики та реабілітації дітей і підлітків, які пережили травматичні події в умовах воєнного стану. Особливу увагу приділено психоемоційному стану молоді, включаючи рівень тривожності, депресії та інших симптомів посттравматичного стресу. Розглянуто використання різних терапевтичних підходів, таких як когнітивно-поведінкова терапія (КПТ), арт-терапія та методи соціально-психологічної підтримки, зокрема в умовах війни в Україні. Вивчено практичні результати застосування цих методів, їх ефективність у реабілітації та адаптації дітей і підлітків, а також роль соціального оточення в процесі відновлення. Стаття містить огляд наукових джерел та досліджень, що стосуються впливу війни на психічне здоров’я підлітків, а також пропонує розглянути різноманітні програми із реабілітації для дітей. Мета статті – оцінити сучасні методи ранньої діагностики та реабілітації дітей і підлітків в умовах воєнного стану, зокрема в Україні, з акцентом на психоемоційний стан молоді, особливості психотерапевтичних підходів та їх ефективність. Виявлено низку ефективних і культурно чутливих реабілітаційних програм, серед яких можна виділити: TRT (Teaching Recovery Techniques) – групова програма, що допомагає дітям подолати симптоми травматичного досвіду за допомогою когнітивно-поведінкових технік. Хібукі-терапія – метод з використанням терапевтичної іграшки, який сприяє стабілізації емоційного стану через формування безпечного зв’язку. Ефективна у поєднанні з арт-терапією. Програми «Діти і війна», «Безпечний простір», «8-крокова програма» для осіб, які пережили втрату, а також арт-терапевтичні табори («Табір+») спрямовані на відновлення емоційної рівноваги, розвиток навичок саморегуляції та боротьби зі стресом.

Посилання

8 крокова програма Національний центр психологічної підтримки у скорботі. URL: https://cutt.ly/srg0Pu7i

Діти і війна: навчання технік зцілення + основи ТФ-КПТ з дітьми. URL: https://cutt.ly/rrg0PjF8

Панок В., Гаркавенко З., Карагодіна О., Шапошнікова А. Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах : метод. рек. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. 2017. 76 с.

Програма «Безпечний простір» Центp психічного здоров'я НаУКМА. URL: https://cutt.ly/Brg0PbYB

Свідерська О., Піхович І. Психологічна гнучкість та життєстійкість студентської молоді. Вісник Національного університету оборони України. № 5(81). 2024. С. 143–150

Титаренко Т. М. Моє майбутнє залежить від мене: практики здорового сьогодення у воєнних і повоєнних умовах: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД. 2024. 130 с.

Токарчук А., Коваль І. Підвищений рівень тривожності у дітей і підлітків свідків воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз. Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. Том 9 № 3. DOI: 10.26766/pmgp.v9i3.540

Турій Т. Психологічний супровід розвитку адаптаційних можливостей учнів п’ятого класу. Modalități conceptuale de dezvoltare a științei moderne. Vol. 1. Р. 129–135.

Bryl M, Maksimov D. Hibuki therapy combined with other art-therapy methods in group work with school-age children of different inclusive categories during the war in Ukraine. Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology. 2023. № 18(3). Р. 152–160. DOI:10.5114/nan.2023.134151.

Kovalenko N. V., Osukhovska O. S. Interrelation of factors affecting the state of health and socio-demographic indicators of internally displaced persons. Materials the XIII International Science Conference «Tasks and problems of science and practice», Berlin, Germany, 2021. May 10-12

Osokina O., Silwal S., Bohdanova T., Hodes M., Sourander A., Skokauskas N. Impact of the Russian invasion on mental health of adolescents in Ukraine. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2023. № 62(3). Р. 335–343. DOI:10.1016/j.jaac.2022.07.845PubMedGoogle ScholarCrossref

Pinchuk I., Kolodezhny O. Mental Health of Adolescents Exposed to the War in Ukraine. Pediatr. 2024. 178(5). Р. 480–488. DOI:10.1001/jamapediatrics.2024.0295

Sadeh A., Hen-Gal Sh., Tikotzky L. Young Children’s Reactions to War-Related Stress: A Survey and Assessment of an Innovative Intervention. PEDIATRICS. 2008. Volume 121. Р. 46–53.

Seglem K. B, Oppedal B, Røysamb E. Daily hassles and coping dispositions aspredictors of psychological adjustment a comparative study of young unac-companied refugees and youth in the resettlement country. Int J Behav Dev. 2014. № 38(3). Р. 293–303.

Solhaug A. K., Brit E. R. Changes in life satisfaction among unaccompanied asylum-seeking and refugee minors who participated in teaching recovery techniques (TRT) Solhaug et al. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2023. № 17 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s13034-023-00595-x

Yavna K., Sinelnichenko Y., Zhuravel T., Yule W., Rosenthal M. Teaching Recovery Techniques (TRT) to Ukrainian children and adolescents to self-manage post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms following the Russian invasion of Ukraine in 2022 - The first 7 months. J Affect Disord. 2024. № 15. Р. 243–249.

Zasiekina L., Zasiekin S. Kuperman V. Post-traumatic Stress Disorder and Moral Injury Among Ukrainian Civilians During the Ongoing War. J Community Health. 2023. № 48. Р. 784–792. DOI: https://doi.org/10.1007/s10900-023-01225-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

КЛИМЕНКО, І., КОЗЕРАЦЬКА, О., & ГРАЧУК, В. (2025). ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО РАННЬОЇ ДІАГНОСТИКИ І РЕАБІЛІТАЦІЇ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(19), 24-29. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-1-4

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають