MENTAL HEALTH OF CHILDREN AND ADOLESCENTS UNDER MARTIAL LAW: MODERN APPROACHES TO EARLY DIAGNOSIS AND REHABILITATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-1-4Keywords:
rehabilitation, early diagnosis, mental health, psychological health, health care, adolescentsAbstract
The article is devoted to the analysis of modern methods of early diagnosis and rehabilitation of children and adolescents who have experienced traumatic events in conditions of martial law. Particular attention is paid to the psychoemotional state of young people, including the level of anxiety, depression and other symptoms of post-traumatic stress. The use of various therapeutic approaches, such as cognitive-behavioral therapy (CBT), art therapy and methods of socio-psychological support, in particular in conditions of war in Ukraine, is considered. The practical results of the application of these methods, their effectiveness in the rehabilitation and adaptation of children and adolescents, as well as the role of the social environment in the recovery process are studied. The article contains a review of scientific sources and studies related to the impact of war on the mental health of adolescents, and also suggests considering various rehabilitation programs for children. The purpose of the article is to evaluate modern methods of early diagnosis and rehabilitation of children and adolescents under martial law, in particular in Ukraine, with an emphasis on the psycho-emotional state of youth, the features of psychotherapeutic approaches and their effectiveness. A number of effective and culturally sensitive rehabilitation programs have been identified, including: TRT (Teaching Recovery Techniques) – a group program that helps children overcome the symptoms of traumatic experiences using cognitive-behavioral techniques. Hibuki therapy – a method using a therapeutic toy that helps stabilize the emotional state through the formation of a secure bond. Effective in combination with art therapy. The programs «Children and War», «Safe Space», «8-Step Program» for people who have experienced loss, as well as art therapy camps («Camp+») are aimed at restoring emotional balance, developing self-regulation skills and coping with stress.
References
8 крокова програма Національний центр психологічної підтримки у скорботі. URL: https://cutt.ly/srg0Pu7i
Діти і війна: навчання технік зцілення + основи ТФ-КПТ з дітьми. URL: https://cutt.ly/rrg0PjF8
Панок В., Гаркавенко З., Карагодіна О., Шапошнікова А. Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах : метод. рек. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи. 2017. 76 с.
Програма «Безпечний простір» Центp психічного здоров'я НаУКМА. URL: https://cutt.ly/Brg0PbYB
Свідерська О., Піхович І. Психологічна гнучкість та життєстійкість студентської молоді. Вісник Національного університету оборони України. № 5(81). 2024. С. 143–150
Титаренко Т. М. Моє майбутнє залежить від мене: практики здорового сьогодення у воєнних і повоєнних умовах: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД. 2024. 130 с.
Токарчук А., Коваль І. Підвищений рівень тривожності у дітей і підлітків свідків воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз. Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. Том 9 № 3. DOI: 10.26766/pmgp.v9i3.540
Турій Т. Психологічний супровід розвитку адаптаційних можливостей учнів п’ятого класу. Modalități conceptuale de dezvoltare a științei moderne. Vol. 1. Р. 129–135.
Bryl M, Maksimov D. Hibuki therapy combined with other art-therapy methods in group work with school-age children of different inclusive categories during the war in Ukraine. Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology. 2023. № 18(3). Р. 152–160. DOI:10.5114/nan.2023.134151.
Kovalenko N. V., Osukhovska O. S. Interrelation of factors affecting the state of health and socio-demographic indicators of internally displaced persons. Materials the XIII International Science Conference «Tasks and problems of science and practice», Berlin, Germany, 2021. May 10-12
Osokina O., Silwal S., Bohdanova T., Hodes M., Sourander A., Skokauskas N. Impact of the Russian invasion on mental health of adolescents in Ukraine. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2023. № 62(3). Р. 335–343. DOI:10.1016/j.jaac.2022.07.845PubMedGoogle ScholarCrossref
Pinchuk I., Kolodezhny O. Mental Health of Adolescents Exposed to the War in Ukraine. Pediatr. 2024. 178(5). Р. 480–488. DOI:10.1001/jamapediatrics.2024.0295
Sadeh A., Hen-Gal Sh., Tikotzky L. Young Children’s Reactions to War-Related Stress: A Survey and Assessment of an Innovative Intervention. PEDIATRICS. 2008. Volume 121. Р. 46–53.
Seglem K. B, Oppedal B, Røysamb E. Daily hassles and coping dispositions aspredictors of psychological adjustment a comparative study of young unac-companied refugees and youth in the resettlement country. Int J Behav Dev. 2014. № 38(3). Р. 293–303.
Solhaug A. K., Brit E. R. Changes in life satisfaction among unaccompanied asylum-seeking and refugee minors who participated in teaching recovery techniques (TRT) Solhaug et al. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2023. № 17 (1). DOI: https://doi.org/10.1186/s13034-023-00595-x
Yavna K., Sinelnichenko Y., Zhuravel T., Yule W., Rosenthal M. Teaching Recovery Techniques (TRT) to Ukrainian children and adolescents to self-manage post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms following the Russian invasion of Ukraine in 2022 - The first 7 months. J Affect Disord. 2024. № 15. Р. 243–249.
Zasiekina L., Zasiekin S. Kuperman V. Post-traumatic Stress Disorder and Moral Injury Among Ukrainian Civilians During the Ongoing War. J Community Health. 2023. № 48. Р. 784–792. DOI: https://doi.org/10.1007/s10900-023-01225-5