ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЧИННИКІВ УСПІШНОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ

Автор(и)

  • Олег КОКУН Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

Ключові слова:

професійний розвиток, професійна спрямованість, професійна компе- тентність, соціономічні професії

Анотація

Постановка проблеми. Значимість соціономічних професій в сучасному суспільстві постійно підвищується. Це зумовлює необхідність визначення психологічних особливостей та чинників професійного становлення фахівців таких професій з метою сприяння їх ефективному професійному становленню та особистісно-професійному роз- виткові. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Особливості роботи та вимоги до фахівців соціономічних професій за останні декілька десятиліть зазнали значних змін у зв’язку із кардинальною глобалізацією та інформатизацією суспільства (Dubchak, 2016). Разом з тим, у підготовці фахівців із різних професій, що відносяться до такого типу, на- явне суттєве протиріччя: з одного боку, соціально-економічні зміни, що відбуваються в суспільстві зумовлюють підвищення вимог до таких фахівців, їхньої активності і відпові- дальності відносно власного професійного й особистісного розвитку, а з іншого – підготов- ка цих фахівців здебільшого залишається значною мірою суто формальною, а їх подальший професійний розвиток найчастіше відбувається стихійно (Kalaur, 2016; Walker, et. al., 2010). При цьому, якщо етапам професійного відбору і, особливо, професійної підготовки фахівців соціономічних професій присвячено порівняно багато досліджень, то дослідження подаль- ших етапів становлення фахівця у таких професіях практично не здійснювались (Berezan, 2018; Korniyaka, 2018). Формулювання мети статті. Викладено результати досліджень, що характеризують психологічні особливості чинників професійного становлення фахів- ців соціономічних професій. Викладення основного матеріалу. В дослідженні за участю 918 фахівців соціономічних професій встановлено, що показники сприятливих для їх про- фесійного становлення чинників поступово підвищуються від одного етапу професійного становлення до іншого, а показники негативних, або не змінюються, або суттєво знижу- ються. Підтверджено, що прояви професійного вигорання та деформації є негативними для професійного становлення фахівців соціономічних професій чинниками. В якості пози- тивних чинників визначені показники комунікативних та організаційних здібностей, а та- кож здоров’я та позитивності стосунків із колегами і начальством. Всі показники профе- сійної спрямованості та компетентності фахівців соціономічних професій тісно пов’язані між собою, а основним типом зв'язку між ними є взаємовплив. Висновки та перспективи подальших досліджень. Отримані результати можуть стати основою для запроваджен- ня системи заходів, спрямованих на сприяння ефективному професійному становленню та особистісно- професійному розвиткові фахівців соціономічних професій.

Посилання

Bellingrath, S., Weigl, T., & Kudielka, B. (2009). Chronic work stress and exhaustion is associated with higher allostastic load in female school teachers. Stress, 12 (1), 37–48.

Berezan, V. (2018). The emergence and development of socionomic professions in the international educational space. Social work and education, 5(1), 47–56. DOI: 10.25128/2520-6230.18.1.5.

Breus, Y. (2014). The problem of emotional readiness for professional socionomic activity. Technologies of intellect development, 1(7). URL: http://www.psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/127

Čujko, E. (2015). Opredelenie urovnâ ličnostnoj zrelosti u specialistov socionomičeskih professij.Humanities and social sciences, 22(4), 63–72. DOI: 10.7862/rz.2015.hss.47.

Darling-Hammond L. (2010). Teacher education and the American future. Journal of teacher education, 61(1-2), 35–47. DOI: 10.1177/0022487109348024.

Dubchak, G.M (2016). Empirical study of stress resistance features in future specialists of socionomic professions. Technologies of intellect development, 1(12). URL: http://www.psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/214

Goyal, S., & Goel, R. (2009). Stress level among teachers of public and private sector institutions: an empirical investigation. International journal of Indian culture and business management, 2(4), 454–467.

Jimmieson, N. L., Hannam, R. L., & Yeo, G. B. (2010). Teacher organizational citizenship behaviors and job efficacy: Implications for student quality of school life. British journal of psychology, 101(3), 453–479.

Johnson, K., Idzerda, L., Baras, R., Camburn, J., Hein, K., Walker, P., & Burkle, F. (2013). Competency-based standardized training for humanitarian providers: Making humanitarian assistance a professional discipline. Disaster medicine and public health preparedness, 7, 369–372. DOI: 10.1017/dmp.2013.10.

Kalaur, S. (2016). The system of professional training of future specialists in social sphere to conflict resolution. Social work and education, 3(2), 50–55.

Karyagina, T.D., Kukhtova, N.V., Olifirovich, N.I., & Shermazanyan, L.G. (2017). Professionalization of empathy and predictors of helping professionals’ burnout. Counseling psychology and psychotherapy, 25(2), 39–58. DOI: 10.17759/cpp.2017250203.

Kaplunenko, Y. (2016). Personality prerequisites for social intelligence development among socionomic professionals. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 1(13), 230–244.

Kokun, O. (2012). Professional orientation and competence of future professionals with a “person-person” occupational type. Social welfare. Interdisciplinary approach, 2(2), 36–47.

Kokun, O.M., & Karpoukhina, A.M. (2016). Specifics of becoming a professional bank manager. In. D. Kaber & G. Boy (Ed.), Advances in cognitive ergonomics (pp. 693–706). Boca Raton: CRC Press.

Korniyaka, O. (2018). The communicative determinants of professional self- fulfilment of university lecturers. Psycholinguistics, 23(1), 139–159. DOI: 10.5281/zenodo.1211179

Kovacs, G., Tatham, P., & Larson, P.D. (2012). What skills are needed to be a humanitarian logistician? Journal of business logistics, 33(3), 245–258.

Lopes Cardozo, B., Gotway Crawford, C., Eriksson, C., Zhu, J., Sabin, M., Foy, D., Snider, L., Scholte,W., Ollf, M., Rijnen, B. & Simon,W. (2012). Psychological distress, depression, anxiety, and burnout among international humanitarian aid workers: a longitudinal study. PLoS ONE, 7(9), e44948. DOI: 10.1371/journal.pone.0044948.

MacBeath, J. (2012). Future of teaching profession. Cambridge: Leadership for Learning, the Cambridge Network.

Pichurin, V. (2015). Coping strategies and psychological readiness of students for professional work. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 19(2), 58–64. DOI: 10.15561/18189172.2015.0209.

Walker P, Hein K, Russ C, Bertleff G, & Caspersz D. (2010). A blueprint for professionalizing humanitarian assistance. Health affairs, 29(12), 2223–2230.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-06

Як цитувати

КОКУН, О. (2021). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЧИННИКІВ УСПІШНОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(4), 100-121. вилучено із http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/65