USE OF THE METHOD OF DRAMATIC PSYCHOELECTRICITY FOR THE CORRECTION OF BEHAVIOR OF ADOLESCENTS WITH DISABLING PSYCHONEUROLOGICAL DISEASES

Authors

  • L.V. Moiseenko The Private Joint-Stock Company Higher Educational Institution Interregional Academy of Personnel Management

Keywords:

adolescents, psychoneurological diseases, behavior, psychocorrection, methods of dramatic psychoelection

Abstract

Formulation of the problem. In Ukraine there is a tendency to increase the number of children with functional limitations. At the same time children with disabling psychoneurological diseases need special care. Analysis of recent research and publications. Anatomical and physiological rearrangement of an organism is one of the most important factors that determines the process of personality formation in adolescent and adolescence. Children with intellectual disabilities may have some limitations in communicative and social skills. An important role in the life of adolescents with special needs is played by socialization, that is, the admission of adolescents into society. Formulating the purpose of the article. The purpose is to develop a program of psycho-correction behavior of adolescents with intellectual disabilities, based on the methodology of dramatic psychosis and evaluate its effectiveness. Presenting main material. Our research was conducted on the basis of a special general school "Nadiya" in Kyiv, an experimental group of 41 students of this school, aged 12-15 years, with combined somatic and psychoneurological disorders, requiring correction of physical and (or) mental development, psychological and pedagogical rehabilitation. For the purpose of psychocorrection, we used the method of dramatic psychoelection of I. Ya. Medvedeva and T. L. Shishova, which was adapted for adolescents with developmental disorders. Conclusions and perspectives of further research. After conducting correctional exercises using the method of dramatic psychosis, the behavioral diagram showed changes in all indicators: normal adaptation increased by 9.76% after correctional exercises. Teens are much less shy, confused, worried, more often choose sociability instead of loneliness.

References

Волковська Т. М. Генезис проблеми вивчення затримки психічного розвитку в дітей / Т. М. Волковська // Корекційна педагогіка.- 2003.-№2.- С. 14-20.

Гладченко І. В. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційно-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма з ігрової діяльності, методичні рекомендації, дидактичні матеріали) / І. В. Гладченко.- К., 2012.- 110 с.

Дерев’янкіна Н. А. Емоційний свіит дитини з ЗПР / Дерев’янкіна Н. А. // Дошкільна освіта: електронний журнал.- 2004.- №14 [Електронний ресурс].- режим доступу: http://dob.1september.ru.

Довга Н. Про особливості розвитку емоційної сфери / Н. Довга, О. Перелигіна // Дошкільне виховання.- 2007.- №12.- С. 12-16.

Дольто Ф. На боці підлітка / Ф. Дольто [пер. з фр. А. К. Борисова].– Катеринбург: Рама Паблішинг, 2013. – 423 с.

Дуткевич Т. В. Дитяча психологія: навч. посібник / Т. В. Дуткевич.– К.: Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.

Крайг Г. Психологія розвитку / Г. Крайг [пер. з англ. Н. Мальгіна]. – СПб: Пітер, 2000.– 992 с.

Лебединська К. С. Підлітки з порушеннями в афективній сфері / К. С. Лебединська, М. М. Майська, Г. В. Грибанова.- М., 1988. - 316 с.

Медведєва І. Я. Діти, ляльки і ми: посібник із лялькотерапії /Медведєва І. Я., Шишова Т. Л.-М., 2014.- 352 с.

Токарева Н. М. Вікова та педагогічна психологія: навч. посібник / Н. М. Токарева, А. В. Шамне.- К., 2017.– 548 с.

Чеботарьова О. В. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційно-спрямованого навчання і виховання дітей у спеціальних дошкільних закладах» / О. В. Чеботарьова.- К: Poligrand, 2012.- 110 с.

Published

2021-06-02

How to Cite

Мойсеєнко, Л. В. (2021). USE OF THE METHOD OF DRAMATIC PSYCHOELECTRICITY FOR THE CORRECTION OF BEHAVIOR OF ADOLESCENTS WITH DISABLING PSYCHONEUROLOGICAL DISEASES. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (2(3), 156-176. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/psych-health/article/view/134

Issue

Section

Статті