EMPIRICAL STUDY OF THE FEATURES OF THE INFLUENCE OF MOTIVATION AND ATTITUDES ON THE PRESERVATION OF THE PSYCHOLOGICAL HEALTH OF YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2022-2-9

Keywords:

attitude, motivation, psychological health of young people

Abstract

This article reveals a topical topic of today: the influence of motivation and attitudes on preserving the psychological health of young people. After conducting an analysis of modern domestic and foreign research on the psychological health of an individual, it is determined that psychological health is a state of mental well-being (comfort), an adequate attitude to the surrounding world, and the absence of painful mental phenomena (phobias, neuroses). It was revealed that among a number of author’s positions, scientific views prevail, according to which psychological health is understood as an individual’s ability to self-realization, selfactualization, adequate self-perception of oneself and the world. It has been established that the level of human health is determined by the conditions of his life: education, work and life, well-being and hygienic culture, and most of all – the way of life. Lifestyle includes such categories as standard of living, quality of life and style. A significant influence of motivation and personality attitude on one’s psychological health is determined. A motive is a justification for a decision to satisfy or not satisfy a specified need in a given objective and subjective environment, and an attitude is an unconscious state of readiness for a certain behavior or activity. The installation is most often formed as a result of repeated repetition of situations in which a person reacts in a certain way. The installation distinguishes three components: cognitive (cognitive); emotional and evaluative; behavioral.

References

Аносов І.П. Здоров’язбережувальні освітні технології у професійно-педагогічній підготовці вчителя. Педагогіка здоров’я : зб. наук. праць IV Всеукраїнської наук.-практ. конф. / за заг. ред. І. Ф. Прокопенка. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014. С. 22–28.

Борисюк А. С. До проблеми психічного та психологічного здоров’я молоді. Психологічні науки. Том 2. Збірник наукових праць. Луганськ. 2013. № 10(91). С. 46–50.

Борейко Н.Ю. Організація здоров’язберігаючого навчального процесу у вищій школі в сучасних умовах. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. № 12. С. 15–18.

Добровольська Лариса. Умови та чинники збереження психологічного здоров’я майбутніх педагогів. Український науковий журнал «ОСВІТА РЕГІОНУ». 2021. 235 с.

Коробка Лариса. Психологічне здоров’я людини в контексті здорового способу життя. Український науковий журнал «Освіта Регіону». 2018. 332 с.

Коробка Лариса. Психологічне здоров’я людини в контексті здорового способу життя. URL: http://social-science.com.ua/article/489

Коцан І. Я., Ложкін Г. В., Мушкевич М. І. Психологія здоров’я людини / за ред. І. Я. Коцана. Луцьк : РВВ ―Вежа ‖ Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, Київ, 2011. С. 48–49.

Лазаренко Ольга. Набуття старшокласниками зрілої ідентичності як необхідна умова психологічного здоров’я. Український науковий журнал «Освіта регіону». 2011. № 2. 319 с.

Психологія особистості : підручник / С. Д. Максименко, К. С. Максименко, М. В. Папуча. Київ : ТОВ КММ, 2017. 296 с.

Мотиви та мотивація. URL: https://studfiles.net/preview/5457978/page:4

Набуття старшокласниками зрілої ідентичності як необхідна умова психологічного здоров’я. URL: http://social-science.com.ua/article/486

Психологічне здоров’я. URL: http://medbib.in.ua/

Роль установок і очікувань у збереженні та підтримці психологічного здоров’я. URL: http://social-science.com.ua/article/1139

Проблеми адаптації старшокласників до навчального процесу. URL: http://www.studcon.org/problemy-adaptaciyi-i-dezadaptaciyi-starshoklasnykiv-do-navchalnogo-procesu

Скворчевська Є. Л. Особливості визначення поняття «мотивації» та «установки» у вітчизняній психології. Серія «Психологія». 2011. № 981.

Соколенко Л. С. Формування культури здорового способу життя студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Умань. 2011. 4 c.

Старцева О. Що таке стрес і як з ним боротися? Психолог. 2017. № 2. С. 22–24.

Умови та чинники збереження психологічного здоров’я майбутніх педагогів. URL: http://www.rusnauka.com/13_EISN_2013/Psihologia/8_137028.doc.htm

Формування мотивації до здорового способу життя. URL: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/bitstream/6789/6962/1/Formuvannya%20motyvatsiyi%20do%20zdorovoho%20sposobu%20zhyttya.pdf

Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді. URL: https://mail.ukr.net/desktop#readmsg/15105964034199139834/f0/attach=2

Шаронова І. В. Психічне здоров’я особистості як предмет психологічного дослідження. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України Проблеми сучасної психології. 2013. Випуск 20. 738 с.

Ярема Н. Ю. Психологічне здоровя особистості. Юридична психологія. 2015. № 2. С. 109–110

Shportun О. Peculiarities of Leadership Manifestation in the Youth Social Group. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2020, Volume 12, Issue 1 Sup. 1, pages: 304–329 https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/237

Shportun O. Study of the influence of katathym-imaginative therapy on correction of mental disorders in neurotic conditions. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2020. Volume 11. Issue 2, pp. 33–56. URL: ttps://lumenpublishing.com/journals/index.php/brain/article/view/2931

Published

2023-03-23

How to Cite

ШПОРТУН, О., & ЛЕВЧУК, Н. (2023). EMPIRICAL STUDY OF THE FEATURES OF THE INFLUENCE OF MOTIVATION AND ATTITUDES ON THE PRESERVATION OF THE PSYCHOLOGICAL HEALTH OF YOUTH. Modern Medicine, Pharmacy and Psychological Health, (2(9), 56-64. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2022-2-9