ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ГОТОВНОСТІ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА ПРИКЛАДІ ДВОХ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-1-23

Ключові слова:

люди з інвалідністю, заклади освіти, медична (фармацевтична освіта), освітні послуги, матеріально-технічне забезпечення

Анотація

В Україні, у зв´язку з воєнним станом нового змісту набуває інклюзивна освіта та створення безбар´єрного простору для людей з інвалідністю. Мета. Дослідити європейський досвід та провести порівняльний аналіз надання освітніх послуг людям з інвалідністю (ЛІ) двома закладами вищої освіти: вітчизняним Університетом та Університетом країни ЄС. Методи та матеріали. Метод порівняльного аналізу було застосовано щодо забезпечення готовності надання освітніх послуг ЛІ на зібраних нами матеріалах документів Національного університету «Львівська політехніка» (НУЛП) (Україна) та Опольського університету (Республіка Польща). Отримання інформації щодо організації інклюзивної освіти відбувалось у межах виконання проєкту GoodPharma. Матеріалами слугували дані Ресурсного центру ЛІ, Львівської міської організації Українського товариства глухих, Галицької фармацевтичної асоціації (м. Львів), Львівського підрозділу Всеукраїнської асоціації перекладачів жестової мови і людей з інвалідністю. Результати та обговорення. Розглянута Національна стратегія із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року, яка орієнтується на міжнародні документи, зокрема й для реалізації права на освіту. Встановлено, що вільний доступ до інфраструктури ЗВО є базовою умовою інклюзії ЛІ до навчального процесу. Стандарти доступності будівель розроблені в окремих країнах ЄС, зокрема в Республіці Польща та в Україні. Порівняльний аналіз цих документів дозволив встановити, що в них йдеться про облаштування місць паркування транспортних засобів для ЛІ, їх розміри, зручність заїзду, маркування. Також висуваються вимоги до будівель: обладнання пандусів, спеціальних підйомників, тактильної підлогової плитки, інформаційних таблиць та позначень шрифтом Брайля, аудіопокажчиків для людей з порушеннями зору, дублювання важливої звукової інформації текстами, організації сурдоперекладу, використання систем звукопідсилення для людей з порушеннями слуху та інше. Ці стандарти є обов’язковими до виконання і впроваджуються і в Університеті Опольському і у ЛПНУ. Доведено, що фізична безбар’єрність є першою складовою інклюзії ЛІ у життя Університету, а другою складовою є забезпечення інклюзії у навчання, викладання, участь у самоврядуванні, науково-дослідній роботі тощо. У ЛПНУ створені спеціальні підрозділи: Міжнародний центр професійного партнерства «Інтеграція» (МЦПП), Центр Ветеранського розвитку (ЦВР), інклюзивний простір «Без обмежень», Ресурсний центр освітніх технологій. Висновки. Порівняльний аналіз організації надання освітніх послуг ЛІ у двох ЗВО України та Республіки Польща підтвердив необхідність подальшого вивчення європейського досвіду щодо створення безбар’єрного середовища та забезпечення готовності надання освітніх послуг.

Посилання

ДБН В.2.2-40:2018. Інклюзивність будівель і споруд. Зі зміною №1. Дійсний з 01.09.2022. Державні будівельні норми України. URL: https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/dbn_v_2_2_40/1-1-0-1832 (дата звернення: 18.04.2025).

Звіт зі сталого розвитку Львівської політехніки 2022. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2023/10/25/paragraphs/53643/zvit-zi-stalogo-rozvitku-2022.pdf (дата звернення: 10.04.2025).

Матеріали до звіту ректора Національного університету «Львівська політехніка» Ю. Я. Бобала на Конференції трудового колективу 30 січня 2025 р. URL: https://lpnu.ua/rektor/zvit-rektora-za-2024-r-konferentsiia-trudovohokolektyvu-30-sichnia-2025-r (дата звернення: 10.04.2025).

Методичні рекомендації щодо запровадження безбар'єрності освітніх послуг у закладах вищої освіти. Про методичні рекомендації. Лист МОН № 6/688-24 від 04.09.24 року. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/929/92946/66d8500f5d232894940546_3.pdf (дата звернення: 10.04.2025).

Найбільше людей з інвалідністю зареєстровано у Львівській області, а найбільше працюють – у Києві. Опубл. 24.06.2024. Конфедерація роботодавців України. URL: https://employers.org.ua/en/page_1.htm (дата звернення: 10.04.2025).

Потимко О.З. Українська модель інклюзивної освіти незрячої дитини: система цінностей і компетентностей. / Восьмий міжнародний форум «Інноватика в сучасній освіті 2016». - Л.-К., 2016 - 35 с.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 №.1556-VII. станом на 09.04.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю: Закон України від 15.01.2025 № 4219-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4219-20#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Про схвалення Національної стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 14.04.2021 №366-р: станом на 25.03.2025. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-р#Text (дата звернення: 10.04.2025).

Accessibility of Cultural Heritage Sites for People with Disabilities: A Case Study on Krakow Museums. / Kruczek Z., Gmyrek K., Ziżka D., Korbiel K., Nowak K. Sustainability. 2024. 16(1), P. 318. DOI:10.3390/su16010318

Gomda A., Sulemana N., Zakaria H. Access to Education for Persons with Disabilities in Ghana: A Review. Environmental Sciences Proceedings. 2022. Vol. 15, No. 1. P. 50. DOI: 10.3390/environsciproc2022015050

Good solutions for gaps in Pharmacy: in line with European priorities. Active projects. Lviv Polytechnic National University. URL: https://lpnu.ua/en/goodpharma (date of access: 10.04.2025).

Ihnatenko K., Shorena S. Barriers to Social Service Access for Ukrainian Refugees with Disabilities in Georgia: Outreach and Communication. Social Sciences. 2025. 14, No. 2: P. 95. DOI:10.3390/socsci14020095

Lviv Polytechnic National University. URL: https://lpnu.ua/en (date of access: 10.04.2025).

Development of Inclusive Education Learning Design in the Era of Society 5.0 / Mansur H. et al. Social Sciences. 2023. Vol. 12, no. 1. P. 35. DOI: 10.3390/socsci12010035

Providing equitable care for persons with disabilities. / Wakeham S. et al. Can Pharm J (Ott). 2017. 150, No. 4. P. 251–258. DOI: 10.1177/1715163517710957.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 stycznia 2005 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: asystentka stomatologiczna, dietetyk, higienistka stomatologiczna, opiekunka dziecięca, ortoptystka, protetyk słuchu, ratownik medyczny, technik dentystyczny, technik elektroniki medycznej, technik elektroradiolog, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda i terapeuta zajęciowy. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20050260217 (date of access: 10.04.2025).

Standardy dostępności budynków dla niepełnosprawnych. Standardy Dostępności Budynków. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. 2017. URL: https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/standardy-dostepnosci-budynkow-dla-osob-zniepelnosprawnosciami(date of access: 10.04.2025).

The war in Ukraine: impact on persons with disabilities. European Disability Forum. Publ. 02/25/2025. URL: https://www.edf-feph.org/the-war-in-ukraine-impact-on-persons-with-disabilities/ (date of access: 10.04.2025).

Tiasakul S., Abdulzaher R., Bazan C. Accessibility of Entrepreneurship Training Programs for Individuals with Disabilities: A Literature Review. Administrative Sciences. 2024. Vol. 14, no. 8. P. 187. URL: https://doi.org/10.3390/admsci14080187 (date of access: 11.04.2025).

Union of equality – Strategy for the rights of persons with disabilities 2021-2030. European Commission: Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion. Publications Office, 2021. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2767/31633 (date of access: 10.04.2025).

Uniwersytet Opolski (UO). URL: https://uni.opole.pl/(date of access: 10.04.2025).

Walawender P., Liszka D., Szczygieł E. “What I Want versus What I Will Agree to”—An Analysis of the Views of Ukrainian Refugees toward Work. Social Sciences. 2024. 13(1), 14. DOI:10.3390/socsci13010014

Wolbring G., Rochelle D Health Equity and Health Inequity of Disabled People: A Scoping Review. Sustainability. 2024. No.16. 7143. DOI:10.3390/su16167143

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-28

Як цитувати

Кричковська, А., Заярнюк, Н., Монька, Н., Лубенець, В., Кухтенко, Г., & Ясіцька-Місяк, І. (2025). ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ГОТОВНОСТІ ДО ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА ПРИКЛАДІ ДВОХ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ ТА РЕСПУБЛІКИ ПОЛЬЩА. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (1(19), 137-144. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-1-23

Номер

Розділ

ФАРМАЦІЯ, ПРОМИСЛОВА ФАРМАЦІЯ