ВПЛИВ ҐЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ НА ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.4

Ключові слова:

ґендерні стереотипи, мускулінність, фемінність, андрогінність, самооцінка особистості

Анотація

У статті розглянуті психологічні особливості ґендерних стереотипів, які впливають на формування самооцінки особистості, її Я-концепції як складників самосвідомості. Проаналізована у статті інформація свідчить про те, що існує взаємозв’язок та взаємовплив між ґендерними стереотипами та формуванням самооцінки особистості, її Я-концепції та самосвідомості особистості. Метою статті є висвітлення результатів дослідження значення взаємовпливу та взаємозв’язку психологічних особливостей ґендерних стереотипів на формування самооцінки особистості, Я-концепції та самосвідомості особистості. Методологія дослідження. Для вирішення поставлених завдань у роботі були використані теоретичні, емпіричні методи, а також методи кількісної обробки даних. Для вивчення закономірності взаємовпливу та взаємозв’язку між формуванням самооцінки особистості, Я-концепції і самосвідомості особистості з психологічними особливостями ґендерних стереотипів були використані: методика дослідження самооцінки С.А. Будассі та методика «Статево-рольовий опитувальник» С. Бем. За результатами дослідження виявлено, що у більшості досліджуваних присутній андрогінний тип ґендеру, а також більшість з респондентів має адекватно завищену самооцінку. Показано, що психологічні особливості ґендерних стереотипів, а саме мускулінність, фемінність, андрогінність, мають прямий кореляційний зв’язок із самооцінкою особистості. Виявлено, що психологічні особливості ґендерних стереотипів, а саме маскулінність, фемінність, андрогінність, мають зворотний кореляційний зв’язок із самооцінкою особистості. За результатами дослідження було виявлено, що, чим більший ступінь маскулінності, тим вірогідніша завищена самооцінка, і навпаки, чим більший ступінь фемінності, тим вірогідніша низька самооцінка. Наукова новизна дослідження визначена науково-практичною потребою в більш глибокому розумінні того, як психологічні особливості ґендерних стереотипів впливають на формування самооцінки особистості, Я-концепції особистості, а саме на «Я-ідеальне» та «Я-реальне», що є значущими у формуванні самосвідомості особистості; необхідністю наукового осмислення закономірностей взаємовпливу та взаємозв’язку між психологічними особливостями (андрогінність, маскулінність, фемінність) ґендерних стереотипів та формуванням самооцінки особистості, її Я-концепції, а також самосвідомості особистості. Висновки. Обґрунтовано закономірності взаємовпливу та взаємозв’язку між формуванням самооцінки особистості, Я-концепції особистості і самосвідомості особистості з психологічними особливостями ґендерних стереотипів. На онтогенез розвитку особистості, її самосвідомості, до складу якої входить самооцінка особистості та її Я-концепція, ґендерні стереотипи мають значний вплив. Показано, що серед молодих людей віком 19–23 роки переважає саме андрогінний тип ґендеру. Андрогінна поведінка сприяє більш високому рівню адаптації у відносинах з близькими людьми і самооцінки особистості порівняно з тими, чия поведінка жорстко регламентується рамками статево-рольового стереотипу.

Посилання

Бендас Т.В. Гендерная психология : учебное пособие. Санкт-Петербург : Питер, 2008. 431 с.

Бороздина Л.В. Сущность самооценки и ее соотношение с Я-концепцией. Вестник Московского университета. 2011. Серия 14. Психология. № 1. С. 54–65.

Гендерная психология. 2-е изд. / Под ред. И.С. Клециной. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 496 с.

Горохова А.А., Сомова Н.Л., Киричик Е.С. Исследование особенностей самооценки современных детей и подростков. Психология человека в образовании. 2021. Т. 3. № 2. С. 128–139.

Клецина И.С. Психология гендерных отношений : диссертация на соискание степени доктора психологических наук : 19.00.05 «Социальная психология». Санкт-Петербург, 2004. 460 с.

Козлов В.В., Шухова Н.А. Гендерная психология : учебник для вузов. Москва, 2010. 288 с.

Некрасова Т.Ю. Самооценка: современный взгляд на психологическое содержание феномена. Вестник университета. № 14. 2013. С. 288–291.

Психологія особистості: Словник-довідник. / За редакцією П.П. Горностая, Т.М. Титаренко. Київ : Рута, 2001. 320 с.

Психология подростка : учебник. / Под редакцией А.A. Реана. Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2003. 480 с.

Zuckerman M., Li C., Hall J.A. When men and women differ in self-esteem and when they don’t: A metaanalysis. Journal of Research in Personality. 2016. Vol. 64. P. 34–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-21

Як цитувати

БОНДАРЕВИЧ, С., & СУСЛІК, Л. (2022). ВПЛИВ ҐЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ НА ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ОСОБИСТОСТІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (52), 27-35. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.4