КОМП’ЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ ЯК ФАКТОР ДИСГАРМОНІЇ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.8

Ключові слова:

підлітковий вік, адиктивна поведінка, адиктивність, штучна реальність, комп’ютерна залежність, психологічна профілактика, психологічна корекція

Анотація

У роботі здійснено спробу розкрити сутність феномена «комп’ютерна залежність», а також охарактеризувати вплив індивідуально-психологічних особливостей підлітків на формування схильності до залежної поведінки. Продемонстровано, що натепер у психологічній науці сформульовано багато концепцій, які пояснюють явище адиктивності та процес її формування з різних методологічних позицій. Метою статті є аналіз психологічних підходів до розуміння механізмів і чинників формування комп’ютерної залежності у підлітковому віці. Аргументовано, що наявні наукові уявлення є недостатніми для чіткого розуміння психологічних чинників і механізмів формування залежної поведінки, що обмежує можливості врахування всіх цих факторів у розробці цільових психокорекційних та психопрофілактичних програм. Підтримано позицію сучасних учених щодо необхідності своєчасного попередження комп’ютерної залежності у підлітковому віці. Наголошено на важливості твердження, що знання психосоціальної сфери підлітків необхідне для організації цілеспрямованого пошуку адекватних способів психологічного впливу на особистість під час виникнення вікових проблем. Висновки. На основі вивчення психологічних підходів до розуміння механізмів формування комп’ютерної залежності, обґрунтовано ефективність системного підходу як методологічного фундаменту конструювання та реалізації корекційно-превентивних програм. Перспективою дослідження визначено з’ясування функціональних механізмів залежної поведінки у підлітковому віці, що дозволить реалізовувати ефективні психологічні моделі корекційно-превентивного впливу.

Посилання

Войскунский А.Е. Развивается ли агрессивность у детей-подростков, увлеченных компьютерными играми? Вопросы психологии, 2010. № 6. С. 133–143.

Змановская Е.В. Девиантология: Психология отклоняющегося поведения : учебное пособие. Москва : Издательский центр «Академия», 2003. 335 с.

Иванов М.С. Психологические аспекты негативного влияния игровой компьютерной зависимости на личность человека. Психология зависимости : хрестоматия. Минск : Харвест, 2004. 435 c.

Короленко Ц.П., Дмитриева Н.В. Психосоциальная аддиктология. Новосибирск : Издательство «Олсиб», 2001. 251 с.

Максимова Н.Ю. Психологія адиктивної поведінки : навчальний посібник. Київ : ВПУ «Київський університет», 2002. 308 с.

Менделевич В.Д., Садыкова Р.Г. Психология зависимой личности, или Подросток в окружении соблазнов. Казань : Марево, 2002. 72 с.

Подригало Л.В., Чеховская И.Н., Мителева Т.Ю., Тютюнник И.В. Влияние компьютерных игр разной направленности на адаптационный статус школьников. Невротичні розлади у дітей та підлітків: патогенез, клінінка, реабілітація : матеріали наукового симпозіуму. Xарків, 2003. С. 81–82.

Рябцева А.Б. Компьютерные игры в жизни подростка. Школьний психолог. 2012. № 7. C. 35–40.

Сельченок К.В. Психология зависимости : хрестоматия. Минск : Харвест, 2005. 596 с.

Смагин С.Ф. Аддикция, аддиктивное поведение. Санкт-Петербург : МИПУ, 2000. 250 с.

Сидорова А. Влияние компьютерных игр на поведение подростков. Воспитание школьников, 2007. № 7. С. 61–62.

Старшенбаум Г.В. Аддиктология. Психология и психотерапия зависимостей. Москва : Когито-Центр, 2006. 368 с.

Трафимчик Ж.И. Зависимость от компьютерных игр: причины формирования, особенности и последствия влияния на личность. Вестник Белорусского государственного университета, 2010. № 2. С. 42–45.

Усова Е.Б. Психология девиантного поведения : учебно-методический комплекс. Минск : Изд-во МИУ, 2010. 180 с.

Фомичева Ю.В., Шмелев А.Г., Бурмистров И.В. Психологические корреляты увлеченности компьютерными играми. Вестник Московского университета, 1991. № 3. С. 27–39.

Юрьева Л.Н., Больбот Т.Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика : монография. Днепропетровск : Пороги, 2006. 196 с.

Ievtushenko I., Kaliuzhna Ye., Nezhynska O. The study of the self-development model in the context of structural security of the individual integrity. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. No. 3, 2020, P. 288–297.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-21

Як цитувати

КАЛЮЖНА, Є., & ГАЙДАЄНКО, С. (2022). КОМП’ЮТЕРНА ЗАЛЕЖНІСТЬ ЯК ФАКТОР ДИСГАРМОНІЇ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (52), 56-62. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.8