ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ В ПЕРІОД ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.15

Ключові слова:

емоції, адаптація, студенти-першокурсники, онлайн-навчання, тривожність, стрес

Анотація

У статті зазначається, що перший рік навчання студентів є дуже важливим для подальшого успішного подолання навчального навантаження, встановлення дружніх відносин з одногрупниками та знаходження порозуміння з викладачами. Якщо студент швидко проходить адаптаційний період, його емоційна сфера стає стабільною, а вся активність спрямовується на засвоєння навчального матеріалу. Студентам першого року навчання необхідно адаптуватися не тільки до нових вимог у навчальному процесі, а й до нових соціальних умов. Особливо це складно зробити, коли форми навчання швидко змінюються з аудиторної форми на змішану та зі змішаної на онлайн-форму навчання. З огляду на те, що дистанційне навчання сьогодні є основною формою освіти в університетах, важливим стає питання рівня емоційної напруженості студентів під час такої форми навчання. У статті звертається увага на те, що адаптація – це багатокомпонентній процес, який відбувається на соціальному, фізіологічному та психологічному рівнях. Успішна адаптація студентів, з одного боку, залежить від особливостей емоційної сфери студентів; з іншого боку, характер адаптаційних процесів впливає на виникнення негативних емоційних станів. Мета роботи полягає у встановленні рівня тривожності та схильності до стресу у студентів-психологів першого курсу навчання в період онлайн-навчання. У результаті емпіричного дослідження встановлено, що студенти-першокурсники мають високий рівень адаптивних можливостей. Вони легко переходять від аудиторної до дистанційної форми навчання. Водночас виявлено, що третина вибірки має високий і дуже високий рівень ситуативної та особистісної тривожності під час онлайн-навчання. Окрім того, 50% студентів-першокурсників схильні до переживання стресу під час дистанційного навчання. Встановлені високі показники вказують на нестабільність емоційної сфери студентів першого курсу під час дистанційного навчання та переважання в них негативних емоцій.

Посилання

Варій М.Й. Загальна психологія : підручник : у 2 т. 5-те вид., випр. і доп. Львів : Апріорі, 2016. Т. 2. 382 с.

Власова Т.А. Социально-психологическая адаптация студентов младших курсов к условиям обучения в вузе. Вестник Челябинского государственного педагогического университета. Серия «Педагогика и психология». 2009. № 1. С. 13–22.

Гасанова П.Г., Даудова Д.М., Кимпаева Э.А. Влияние тревожности на учебную деятельность студентов. Международный научно-исследовательский журнал «Евразийский Союз Ученых». Серия «Психологические науки». 2015. № 7(16). С. 56‒58.

Гордеева И.В. Дистанционный образовательный процесс в университете: преимущества, проблемы и мнения студентов. Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2001. Т. 10. № 1(34). С. 61‒64.

Заусенко И.В., Озерова Е.В. Связь тревожности и мотивации к обучению у студентов. Педагогическое образование в России. 2019. № 5. С. 90‒96.

Марюхина В.В. Уровень тревожности студентов Кызылского педагогического института. Вестник Тувинского государственного университета. Серия «Педагогические науки». 2017. № 4. С. 93‒101.

Осницкий А.К. Регуляторный опыт, субъектная активность и самостоятельность человека. Часть 2. Психологические исследования. 2009. № 6(8). URL: http://psystudy.ru/index.php/nun/2009n6-8/241-osnitsky8.html.

Резник С.Д., Черниковская М.В., Носова Е.В. Адаптация студентов-первокурсников к условиям обучения в университете: опыт, проблемы, перспективы. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия «Гуманитарные и общественные науки». 2017. № 2. С. 36–41.

Старостина Т.Б., Милохин Д.Б. Критерии готовности студентов педагогических вузов к реализации дистанционного обучения. Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2009. Т. 11. № 4(3). С. 647‒651.

Чумаков М.В. Эмоционально-волевая регуляция как рефлекторный процесс. Вестник Ярославского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. № 1(35). С. 88–92.

Baloran E.T. Knowledge, attitudes, anxiety, and coping strategies of students during COVID-19 pandemic. Journal of Loss and Trauma. 2020. Vol. 25. Issue 8. P. 635‒642. URL: https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1769300.

Measuring COVID-19-related stress among 4th through 12th grade students / K.M. Styck, C.K. Malecki, J. Ogg, M.K. Demaray. School Psycology Review. 2021. Vol. 50. Issue 4. P. 530–545. URL: https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1857658.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-21

Як цитувати

НОВІКОВА, Ж. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ В ПЕРІОД ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (52), 109-115. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.15