НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ БАТЬКІВ, ЯКІ МАЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ ДЦП

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.23

Ключові слова:

сім’я, психологічна допомога, сімейні стосунки батьків, діти із психофізіологічними особливостями

Анотація

У статті проаналізовано процедуру психологічного дослідження та психологічного супроводу батьків, які мають дітей із ДЦП, що пов’язані із суб’єктивними факторами. Зокрема, з низьким рівнем розуміння значущості батьківської поведінки й тієї ролі, яку вони відіграють у процесі розвитку дітей серед самих батьків. Помітною проблемою на сьогодні є невисокий рівень методичного арсеналу щодо роботи з батьками таких дітей. Мета статті – теоретичне обґрунтування та дослідження психологічних особливостей сімейних стосунків батьків, які мають дітей із ДЦП. Методологічною основою роботи є особистісно-орієнтований підхід, діяльнісний підхід, ідеї гуманістичної психології, ідеологія психологічного, а також принципи системності, цілісності, розвитку, детермінізму, єдності зовнішнього і внутрішнього; положення про концептуальні моделі батьківства; положення і принципи активного соціально-психологічного навчання. Висновки. Проблеми сім’ї, яка має дитину із ДЦП, розглядаються в більшості випадків виключно через призму проблем самої дитини. Досліджено різноматні соматичні та психічні розлади, що викликаються переживанням факту народження дитини із ДЦП. Однак ці дослідження обмежуються лише констатацією необхідності розробки спеціальних заходів, спрямованих на реабілітацію даної категорії осіб, а в рамках корекції пропонувалося консультування батьків спеціалістами різних профілів (психологами, педагогами, лікарями). Зазначено важливість проведення діагностичних процедур із батьками дітей із ДЦП, оскільки спостерігається низький рівень розуміння значущості батьківської поведінки й тієї ролі, яку вони відіграють у процесі розвитку дітей. Вказано, що основним пріоритетом на найближчі роки має бути суттєве підвищення методичного забезпечення діяльності психологічної служби сім’ї, а особливо сім’ї, яка має дитину із психічними та фізичними особливостями.

Посилання

Абрамова Г.С. Психология развития и возрастная психология. Москва : Прометей, 2018. 730 с.

Андреева Т.В. Семейная психология. Санкт-Петербург : Речь, 2004. 244 с.

Дружинин В.Н. Психология семьи. Санкт-Петербург : Питер, 2005. 208 с.

Ковалев С.В. Психология современной семьи. Москва : Просвещение, 2010. 208 с.

Кукуруза А.В., Кравцова А.М. Теоретичні та методологічні основи оцінки дитячо-батьківських відносин у сім’ях, які виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку : посібник. Київ : Молодість, 2007. 250 с.

Левченко И.Ю., Ткачева В.В. Психологическая помощь семье, воспитывающей ребенка с отклонениями в развитии : пособие. Москва : Просвещение, 2008. 239 с.

Мазурова Н.В., Подольская Т.А. Психолого-педагогическая помощь родителям детей с тяжелыми нарушениями здоровья : основные направления и возможности. Национальный психологический журнал. 2016. № 1(21). С. 70–77.

Мамайчук И.И. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии. Санкт-Петербург : Речь, 2008. 224 с.

Мушкевич М.І. Психологічні особливості міжособистісної взаємодії в сім’ї з проблемною дитиною. Збірник наукових праць Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Психологічні перспективи». 2016. Вип. 28. С. 199–210.

Мушкевич М.І. Психологічний супровід як методологічна парадигма дослідження сім’ї, яка має проблемну дитину. Zbior artykulow naukowych. Seria «Diamond trading tour». 2016. St. 55–60.

Федоренко Р.П. Психологія сім’ї : навчальний посібник. Луцьк : Вежа-Друк, 2015. 360 с.

Эйдемиллер Э., Юстицкис В. Психология и психотерапия семьи. Санкт-Петербург : Питер, 1999. 656 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-21

Як цитувати

ФАЛОВСЬКА, І. (2022). НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ БАТЬКІВ, ЯКІ МАЮТЬ ДІТЕЙ ІЗ ДЦП. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (3 (52), 162-166. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.3.23