ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.5

Ключові слова:

освітні організації, менеджери освітніх організацій, інноваційні зміни, управлінська діяльність, психологічні особливості.

Анотація

У статті подано результати дослідження актуальної для організаційної психології проблеми психологічних особливостей управлінської діяльності менеджерів освітніх організацій. Проаналізовано роль менеджера освітніх організацій в умовах інноваційних змін. Метою статті є висвітлення результатів дослідження виокремлення психологічних особливостей управлінської діяльності менеджера освіти. Виокремлено основні психологічні особливості й риси інноваційної освіти. Зазначено, що сучасне управління освітніми організаціями вимагає залучення до управлінської діяльності таких менеджерів, які не лише здобули професійні знання з теорії управління, а й є лідерами в освітніх організаціях. Важливу роль у підвищенні ефективності управління освітніми організаціями має психологічна готовність менеджерів до управління. До психологічних характеристик управлінської діяльності менеджерів освітніх організацій відносено: мотивація; командна робота; партнерська взаємодія; емоційний інтелект; креативний потенціал; суб’єктивне благополуччя; психологічне здоров’я; стиль управління. Висновки. Обґрунтовано, що на успішність упровадження інноваційних змін в освітніх організаціях впливає як об’єктивна ситуація, характеристики самої освітньої організації, так і різні процеси, що відбуваються в педагогічному колективі, а також вагомий вплив має стиль управління менеджерів, який здійснює управління колективом і є, безумовно, безперечним лідером освітньої організації.

Посилання

Бондарчук О. І. Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін : навч. посібник / О. І. Бондарчук, Л.М. Карамушка, А. С. Москальова, О. О. Нежинська та ін. ; за наук. ред. О.І. Бондарчук. Київ : Ун-т менеджменту освіти НАПН України, 2014. С. 8–12.

Вейчжень Г. Гострі кути реалізації Концепції «Нова українська школа» у дискурсі ідеї глобальної освіти. Гуманітарний вісник ЗДІА, 2017. 69. С. 184–188.

Карамушка Л. М., Івкін В. М. Психологія управління змінами в освітніх організаціях : спецкурс для слухачів очно-дистанц. форми навч. в системі післядиплом. пед. освіти. Київ : Ун-т менедж. освіти АПН України, 2009. 28 с.

Карамушка Л. М., Москальов М. В. Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : монографія. Київ Львів : Сподом, 2011. 216 с.

Карамушка Л. М. Психологічні проблеми управління змінами в організації: аналіз основних підходів у західній психології. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць. Київ, 2006. Вип. 17. С. 3–11.

Клочко А. О. Типи менеджерів освітніх організацій за їхнім ставленням до змін: зв’язок з особистісними, організаційно-професійними та соціально-демографічними характеристиками. Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. 2020. Вип. 57. Т. 1. С. 39–45.

Клочко А. О. Типи менеджерів освітніх організацій за лідерською позицією: зв'язок з показниками діяльності організації та особистісними характеристиками. Психологічний часопис : науковий журнал. 2020. № 12. Вип. 6. С. 48–56.

Леонова А. Б., Мотовилина И.А. Профессиональный стресс в процессе организационных изменений. Психологический журнал. 2006. Т. 27. № 2. С. 79–92.

Філь О. А. Розвиток конкурентоздатності персоналу як психологічна умова ефективного управління змінами в освітніх організаціях. Психологічні основи ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін : тези V наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології (9-10 жовтня 2008 р., м. Запоріжжя Київ : Науковий світ, 2008. С. 22–24.

Lambert L. Lasting leadership: toward sustainable school improvement. Journal of Educational Change. 2007. Vol. 8(4). Р. 311–322.

Leithwood K., Harris A., Hopkins D. Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership and Management. 2008. 28. Р. 27–42.

Leithwood K., Jantzi D., Steinbach R. Changing Leadership for Changing Times. Philadelphia : Open University Press, 1999. 254 р.

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Nestulya, S., Mykhailych O. and Omelyanenko V. Readiness of theeducation manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 2019. 17(3), 132–142.

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tolubyak, V., Sebalo L. and Rudina M. Functional and role-playing positions in modern management teams: an educational institution case study. Problems and Perspectives in Management, 2020. 18(3), 129–140.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-19

Як цитувати

КЛОЧКО, А. . (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (1 (54), 35-40. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.5